Mamma till 2 barn Skrevet 1. november 2006 #1 Skrevet 1. november 2006 Det är helt ok att vara direkt o säga vad man menar. Men ibland kanske man(inkl. mig själv) är lite för ärlig??? Bland de som känner mig väldigt väl, menar att jag är mycket direkt o ärlig. Och det kan jag väl erkänna att jag är! Men under årens lopp, tror jag o vet jag, att jag kan ha vart lite för ärlig, så att jag har sårat andra. Som oftast omedvetet, men ibland medvetet. Speciellt när jag var yngre, i brist på osäkerhet o att inte bli trampad på. Stolthet kanske?!? Jag har iallfall fått lära mig hemifrån, att det är bättre att vara ärlig mot andra o sig själv, än att snakca skit bakom ryggen på andra eller gå runt gröten, som ni säger i Norge. Det sårar 10 ggr mera, att få höra det av nån annan, än att få det "slängt i fjeset" med en gång? Är ni eniga eller??? Sen kan man ju kanske pröva att vara lite mera försiktig ibland, med vad man säger o till vem man säger saker. Det många människor med stoooooooooooora öron o stor käft, so inte kan hålla tyst. det har jag lärt mig av livets skola iallfall!!!. Så jag passar mig väldigt noga med vad jag säger o till vem jag säger saker. Ang. barnprogram eller inte, så menar jag att det är upp till varje familj o bestämma vad de önskar att deras barn skal se eller inte. Men jag är ju enig i att cartoon inte är det bästa för barnen. jag gillar barnprogram, men de pedagogiska programmen, som fex. Byggmästar Bob, Astrid lindgren osv. I Sverige, på 70 talet, gick det ett jätte fint barnprogram som heter "fem myror är fler än fyra elefanter". Gick det programmet här i Norge?? Det var iallfall ett vaäldigt fint, enkelt o pedagogiskt program. Jag lärde mig faktiskt redan som 5 åring, att skriva o räkna via det programet. Jag tror inte att det har funnits eller kommer att finnas ett bättre pedagogiskt barnprogram i framtiden, som det programmet var. Det har också blivit kårat som Sveriges bästa barnprogram genom tiderna!!! Jo, det finns ju ett fint barnprogram på svensk tv, som heter "Björnes magasin". det har gått säkert 15 år på svesnk barntv. Väldigt bra program. Är det någon som har sett det på svensk barntv?? Såm nu är det bara att öööösa på med starka meningar. Vad menar ni härinne???
Reveenka Skrevet 1. november 2006 #2 Skrevet 1. november 2006 Heisan og god morgen! Jeg tror at du har rett i at man ofte kan være "for ærlig", eller frittalende, pga at man er usikker eller skal vise at man ikke lar seg trampe på eller dirigere rundt. Når det er sagt, tror jeg at man slett ikke trenger å si alt man mener bestandig - det er ikke sånn at man står stødigere ved alltid å flagge hva man mener i enhver sammenheng. Jeg føler ikke at jeg mister min integritet selvom jeg ikke alltid øyeblikkelig utbasunerer hva jeg mener i en sak, eller kanskje av og til jatter med. Ikke dermed sagt at man ikke kan være direkte i sin måte å kommunisere på, men det er forskjell på ¨være ærlig og si det man mener - når det trengs - og på å alltid skulle komme med sine ærlige mening, hvis dere ser forskjellen... c",)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 1. november 2006 #3 Skrevet 1. november 2006 Signerer den jeg Reveenka:-). Jeg vet med meg selv at jeg har blitt mye rundere i kantene med alderen og erfaringen min, ikke minst som mamma i snart 19 år. Man er nødt å gå noen runder i løpet av oppdragelsen blant annet. Søsteren min og jeg har snakket mye om akkurat disse tingene i det siste. Dette med å være varsomme med andre menneskers følelser og heller tie enn å si en ting for mye, for om vi egentlig visste hvor mye vi kan skade andre ved å være for voldsom i påstandene våre, så hadde vi nok tenkt oss om både en og to ganger, og hun er en meget klok kvinne:-) Husker godt 5 myror är fler enn 3 elefanter og jeg kunne også lese som 5-åring:-) Elsket svensk barnetv - for det var så gøy for barn;-)
Maud Skrevet 1. november 2006 #4 Skrevet 1. november 2006 Jeg er enig med deg i at man skal være ærlig, men det behøver jo ikke å bety at man skal uoppfordret si alt man tenker. I Norge finnes det et uttrykk som heter "Tro ikke alt du hører, si ikke alt du vet. Da sparer du mange bører på sinn og samvittighet". Jeg hadde også problemer med skille hva som var hva da jeg var yngre (har det vel strengt tatt litt ennå). Tror det er lett å misforstå og tro at det å være ærlig betyr at man må si hva man mener om ting. Det behøver man jo slett ikke. Det er ikke i alle sammenhenger min mening er interessant og relevant og den behøver ikke å fremmes hvis den kun er egnet til å såre. Jeg tråkker fortsatt i baret av og til slik som du nesten gjorde da du snakket om barselgruppen din. Jobber med å minne meg selv på at verden er liten og at jeg må tenke før jeg snakker. Ikke lett... Fem myror... gikk aldri på norsk barne-tv, men her på Østlandet så vi svensk barne-tv i tillegg til NRK. Jeg husker det som veldig morsomt! Björnes magasin kjenner jeg ikke tror jeg. Min eldste sønn stortrives med Ugler i mosen og Midt i planeten var morsomt da det gikk. Barnas supershow var også en stor favoritt. Jeg vil helst unngå Cartoon network, men innrømmer at det er godt å ha når vi kommer hjem, middagen skal lages og alle er slitne.
Mamma till 2 barn Skrevet 1. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 1. november 2006 Jag tycker inte att jag har "tråkket i baret" ang. min gamla barselgrupp. De var helt enkelt skit tråkiga, rent ut sagt!! Snackade bara om pengar, hur mycket derasdyra huset kostade, hur många bilar de hade, att man skal köpa dyra barnklader (dkna, armani) osv. Bara om overfladiske ting. Ok, när man inte känner varandra, kanske en del snacker om såna saker för att öppna ett samtal. Jaha, tänker jag. jag menar för min del, så blir det blaha, blaha bara. Helt ointresseant egentligen. För mig, blir alltför negativt o innehållslöst snack. Om jag möter såna typer av människor eller kommer i en sån typ av samtal, så känner jag att det blir en allför mycket negativ energi. Tiden är dyrbar, så jag vill helst unndgå att lägga ner energi o tid på spnt snack!!!! Jag är van att disskutera MYCKET med mina väninnor o med all slags folk, som gillar att snacka om livet o livserfaringar. Själv har jag levt ett morsomt, men tufft liv. Jag gillar att prata om realatioener, vilket jag jobbar med till vanlig. Relationer är ju så mycket. Man befinner sig ju i realatoiner med andra människor, i stort sett varje dag. Speciellt med sin familj. Och den realationen är ju inte alltid så enkel. Eller hur???
Maud Skrevet 1. november 2006 #6 Skrevet 1. november 2006 Jeg skrev at du nesten tråkket i baret. Du slapp unna fordi du ikke ble lest av noen som var der. Jeg er helt enig med deg i at de høres veldig kjedelige ut og jeg ville heller ikke fortsatt i en slik barselgruppe. Det viste seg allikevel at du risikerte å såre noen ved å skrive det her inne. Og det var vel ikke verken nødvendig eller meningen? Det er jo akkurat det å snakke om relasjoner vi gjør nå. Jeg mener at noen relasjoner tåler at man er ærlig, jeg krever det også av noen av mine relasjoner. Andre relasjoner verken tåler eller krever det. For meg er noen jenter jeg traff en gang og ikke likte, ikke relasjoner som krever at jeg er ærlig og jeg mener det ikke er nødvendig at jeg sier hva jeg mener om dem. Ikke direkte til dem og egentlig ikke til "alle andre" heller. Det er klart jeg ville diskutert det med nære venninner og med mannen min, men det holder for meg. Det var ikke meningen å kritisere deg. Du er klar på hva du mener og det er flott. Jeg prøvde å være like klar og tråkket kanskje litt feil...
Mamma till 2 barn Skrevet 1. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 1. november 2006 Jag tar det inte som kritik heller. Det sättet du skrev tillbaka till mig på, var väldigt fint, tycker jag. Du var ärlig mot mig, men ändå försiktig. om flera människor kunde vara o skriva på det sättet, så tror jag att vi alla inngdå flera !! Och nej, jag har ju självklart inte sagt till den mammagruppen, att de är skit tråkiga. Jag bara slutade att gå dit, helt enkelt. jag har lärt mig att lyssna på magskänslan. Jag var otroligt ¨ålig på det förr i tiden, så pga av det, brände jag mig mycket, både i väninnerelatioener o i kärsterelatioenr. Jag är en person som kräver total 100% ärlighet från de jag är glad i. Men så ger jag okcså 110% tillbaka. men om någon missbrukar min tillitt, så är det ABSOLUT ingen väg tillbaka. Då blir jag stenhård...
Karomamma Skrevet 1. november 2006 #8 Skrevet 1. november 2006 Synes du har fått mange gode råd fra kloke mammer Jeg kan bare rett og slett bekrefte at hvert nytt år på baken, enten den er smal eller bred, bringer mer erfaring og litt rundere kanter! Det er noen ganger rett og slett litt flaut å se tilbake... Da jeg fylte 36, tenkte jeg på hvor mye jeg hadde lært siden jeg var 35. Så ble jeg 37 og måtte innse at jeg faktisk hadde erfart endel gjennom året som var gått. Og så ble jeg 38..... og 39, 40 og sånn fortsetter det sikkert videre også. Jeg vet i hvert fall at uansett hvor interessant og spennende liv jeg føler jeg har levd selv, kan det være noe helt annet som er viktig for naboen. Kanskje hun til og med kan lære meg noe? Jeg tror i hvert fall det er lurt å velge sine kamper og ikke konstant pøse på med erfaring og kritikk av "ren og skjer godhet". Særlig når man ikke kjenner folk så godt. Jeg velger derfor ofte å holde tett, selv om jeg har så lyst til å si fra at jeg klør over hele kroppen! Der har du for eksempel grunnen til at jeg ikke er så aktiv på Skravlesiden. He he....
phantomet Skrevet 1. november 2006 #9 Skrevet 1. november 2006 Hei igjen Prinsesse nydelig, og takk for sist! *smiler* Håper eldste mann synes han hadde hatt det fint, selv om han var sliten på slutten? Vesla var en ordentlig solstråle! Virkelig søte unger du har! Som du ser av mange tråder her fra de siste dagene, så er jeg herved "stemplet" som tante Sofie (Kardemommeby) *ler* fordi jeg mer enn gjerne sier det jeg mener, og nok fremstår noen ganger som både streng, egen, gammedags og bestemt når det gjelder visse temaer. Men som deg så synes jeg det er helt greit, så lenge meningene er mine og at jeg står for dem. *smiler* Ærlighet bærer bestandig med seg muligheten for at noen er uenige, eller føler seg støtt, men jeg erfarer vel at etterhvert som man er eldre så tåler omgivelsene mer, har mer raushet og at hver enkelt føler seg tryggere i seg selv, og dermed ikke så lett lar andres sannhet endre sin egen. Jeg tror virkelig at sannheten man bærer, være seg om sitt liv, sine følelser, tanker og refleksjoner skal man ta godt vare på...samtidig som man stiller seg åpen for ulikhetene som andre bærer. Det er ingen skam i sryrke, meninger eller sannhet, og ihvertfall ikke når den er ens egen. *smiler*
*trinity* Skrevet 1. november 2006 #10 Skrevet 1. november 2006 Det siste avsnittet ditt Karomamma, der følte jeg meg veldig truffet - der VET jeg at jeg har gitt etter for den vanvittige "kløen" så altfor mange ganger. Gleder meg til jeg blir 40 jeg da.... :-) Og prinsesse nydelig, jeg kjenner meg godt igjen i problematiseringen din. Jeg har jo bestemt meg mange ganger at nå skal jeg ikke være så ærlig at det sårer - bruke litt mer tid fra en tanke detter ned i hodet og bearbeide den godt før jeg evt slipper den ut.... men plopp - så datt den ubehandlet ut igjen. Huff... men jeg kan jo bare bli bedre vel? Kanskje det hjelper å bruke data-tiden min her på Modne foreldre :-)
moffi Skrevet 1. november 2006 #11 Skrevet 1. november 2006 Hei! Jeg tror jeg tråkket i salaten med sterke meninger om cartoon som jeg faktisk hater dypt og inderlig ( det er faktisk det eneste jeg virkelig ikke kan fordra) og det er fordi jeg har veldig følsomme ører for mye lyd og stress og fordi jeg er utdannet innen sang, og av den grunn ikke liker at dubbede stemmer er tilgjort eller vrengt. Da ser jeg bare for meg stemmeknuter og logopedbehandling:)
♥Snulder Skrevet 1. november 2006 #12 Skrevet 1. november 2006 Hei på deg! Ja visst er det bra å være ærlig, men ikke for enhver pris! Jeg mener at i enkelte tilfeller er det "best å ikke sige någet". Jeg sier det inni meg i stedet:) Jeg skal nå være helt ærlig ang. mine følelser ovenfor de personene som absolutt MÅ si sin mening om alt og ingenting: Jeg blir regelrett litt kjei og lei! Trekker meg tilbake og blir taus. Mister kanskje litt respekt for de som er mest høylytte og utbasunerende på andres bekostning. Men klart at vi har ulike meninger! Det er jo det som er spennende... tenk om vi skulle gått rundt og vært enige om alt da.....blæææææ....Hør her nå... jeg personlig liker ikke Cartoon... men ungene mine liker det...hihi... Jeg kjøper stort sett nye sko til ungene mine.... Jeg oppdrar ikke ungene mine fullstendig økologisk, men prøver å fore dem så sunt som mulig! Tror jeg er en ganske gjennomsnittelig mamma. Har full respekt for andres prinsipper og mål for seg og sine! Og setter aldri pekefinger`n opp fordi de ikke gjør som meg. Jeg er ydmyk.... og tar rett som det er feil. Og da er jeg den første til å innrømme det. Har lært iløpet av denne berg og dalbanen som kalles livet... at man må være rund i kantene og sterk når det gjelder!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå