Gå til innhold

Jeg lager stadig dårligere rutiner...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 14 mnd og er gravid med nr 2, 4 mnd på vei. Jeg jobber 100% og er så trøtt og sliten at alle gode vaner og forsetter har dratt sin vei.

Problemet er natta. Da hun var 7-8 mnd gammel fikk vi avvent henne med melk om natta. Men så var det en periode her i sommer at hun var syk, vi reiste en del og måtte ha barnevakt til henne. Da ble det sånn at hun igjen fikk melk om natta for å få sove og vi har ikke maktet å venne henne av med det.

Jeg går stadig og håper at hun kommer på bedre vaner av seg selv men skjønner at her må vi foreldre styre løpet. Hun er til tider veldig urolig om natta. Er våken 1-3 ganger hver natt (pluss til småsurking) og nekter å roe seg før hun får melk. Både sambo og jeg orker ikke ta opp kampen, vi er helt desperate etter søvn og gir henne det hun vil ha for å få sove videre selv. Enkelte netter kan hun glatt supe i seg 5-6 dl lettmelk (og helst enda mer hvis vi lar henne) og jeg synes det er alt for mye. Har hørt at disse små ikke skal ha mer enn 5 dl melk totalt i løpet av en dag. Jeg gir henne ikke melk på dagtid altså, natta får holde slik det er nå. Bekymrer meg jo for tannhelsa hennes også men har heldigvis ikke fått så mange tenner ennå.

Jeg går å venter på overskudd til å skape bedre rutiner om natta og kutte ut den melka. Vet det vil ta 1 natt eller 2 så er det greit men NÅR skal jeg få det overskuddet? Har planer om at til jul skal det hvertfall være i boks. Snart kommer en liten til og kan ikke ha to stk som skal ha mat om natta.

Andre som er like dårlige mødre som meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gjør deg selv en bjørne tjeneste..hehe...berre å ta tak i det...jo før jo bedre.

lykke til, forresten er du er ikke en dårlig mor, bare trøtt mor :) men dere er jo to så burde jo ikke være et sååååå stort problem

ikke sånn vi har det....er konsekvent her i gården, noe annet funker ikke når jeg er enslig og fulltids student

Skrevet

Hva med å ta opp kampen til jul da? Da har dere begge fri noen dager eller hva?

Jeg tok selv opp denne kampen da snuppa var 11mnd MEN jeg går hjemme med henne å hadde da mulighet til å sove henne på dagen dersom det ble tull på natta, tillegg er jeg ikke gravid. Så jeg skjønner veldig godt at du er sliten å utsetter det.

Er jo ikke akkurat verdens verste ting å gjøre heller da. Hun blir ikke akkurat skadet av det. Men det er en dårlig vane ja.

Spiser hun nok på dagen eller? Hva med å gi henne mer mat på dagen, kanskje det hjelper til å at hun sover natta gjennom uten mat?

Eller ha f.eks en flaske med vann i senga hennes så dersom hun våkner så kan hun drikke selv. Kanskje hun er så trøtt at hun ikke merker at det er vann å sovner av seg selv igjen?

Skrevet

Tror det er ganske vanlig at 1-2-åringer er våkne om natta. Leste en gang på pampers.se at 25% av 1-2-åringene vekket sine foreldre om natta.

Har du forsøkt å gi ei flaske melk før hun legger seg om kvelden? Gutten vår er ikke så flink til å drikke i løpet av dagen, men hvis han får ei flaske melk på kvelden blir han ikke så tørst på natta.

Skrevet

Hehe... jeg var akkurat som deg :) Gravid og sliten, og ga fortsatt litt nattpupp til hun var nesten et år. Gruet meg så forferdelig til den kampen det måtte bli og slutte med det! Men når vi til slutt bestemte oss (halvhjertet og tvilende) til å gjøre et forsøk, så gikk det helt greit :) Pappan gav henne litt vann og smokken, en natt eller to, og så sov hun hele natten. Trengte bittelitt trøst den første natten, men det var helt greit for henne og slutte og godt for oss alle og sove uavbrutt!

Nå har hun jo ikke akkurat sovet hele natten hver natt siden det da.. Hatt barnehagestart og forkjølelser i kø, og falsk krupp og sikkert like mange netter der vi må opp igjen, men vi er ihvertfall ferdige med puppen!

Anbefaler deg og gjøre et forsøk! Kan jo være at det er gjort på en helg! Hva med at dere tar en natt hver, og lar den andre få en blund på dagen..

Skrevet

Jeg forstår deg så inderlig godt. Vi har/hadde det helt likt. Og vi orket heller ikke ta tak i det. Men så bråbestemte jeg meg og nektet å gi henne melk en natt. Motivasjonen til å starte kom da jeg oppdaget at det ble like mye våkennatt av å gi henne melk som å la være. På det verste våknet hun jo hver tredje time og forlangte drikke!!!!!!! Det var jo akkurat som da hun var baby. Så dermed ble det slutt på melk om natta. Hun ble selvsagt sint og HYLTE i langt over en time. Det var helt forferdelig, men jeg vet at det er ikke tørsten hun gråter over, men det faktum at noe ikke er som det pleier. Nå har det gått en måned og hun våkner fortsatt nå og da og peker krevende mot kjøkkenet og kjøleskapet. Men det går den rette veien. Denne kampen skal jeg vinne, og jeg vet hun ikke har vondt av det. LYKKE TIL!!!!!!!!!!!!!!!

Hilsen trøtt Mamma som venter på våknere tider..... Når babyen din kommer blir du hvertfall velsignet med noen hormoner som gjør at du føler deg mer våken......

:)

Skrevet

Ta opp kampen når begge er hjemme. Det er nok enklest:)

Tror det er lurt å gjøre det før minstemann kommer ;)

Skrevet

Har ho overnatta hos f.eks. besteforeldra nokon gong? Korleis søv ho når ho er der?

Guten vår har vore våken ca kvar 3. time for å få pupp heile livet, men når han har overnatta hos besteforeldra har han ikkje villet ha melk på lenge... Så vi lot han sove der i fire netter på rad (mens vi ommøblerte leiligheten så han kunne få eige rom). No har han sove tre netter på eige rom etter dei fire melkelause nettene hos besteforeldra, og i natt sov han frå 19.30 - 05 i strekk. Himmelsk! Kl 6 våkna han for andre gong og fekk han komme inn til oss, fekk ein skvett pupp og sovna igjen. Sov til over 8. Men det er pappaen som har tatt seg av han når han har våkna om natta, så ikkje melkelukta fristar han.

For oss blei altså redninga besteforeldre og eige rom, men det er jo mulig dette er ting dåke har vore igjennom før. Viss ikkje er det gjerne verd å tenke på i alle fall.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...