yo mother-til 4 Skrevet 31. oktober 2006 #1 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg har flere ganger skrevet om "stemor" o.s.v. her inne, selv om jeg egentlig synes det er et fælt ord. Er det noen som har forslag til hva annet man kan bruke? Barna mine snakker bare om samboeren min og fars kone med navn. Såkalte "stesøsken" betegnes bare som søsken.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 31. oktober 2006 #2 Skrevet 31. oktober 2006 Samboern min har en jente fra før som blir 4 år i januar.. Hun omtaler meg med navnet sitt. Jeg og samboern min fikk en jente sammen i september og vi omtaler begge som søsken ikke "stesøsken"
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #3 Skrevet 31. oktober 2006 Stemor er vel ikke værre enn farmor. Mange HATER å bli kal f.eks. farmor, for de vil heller være bestemor, bessa, mor, mommo o.s.v. Men snakker man OM et barns farmor til andre, er det nå fornuftig å bruke ordet farmor likevel. Samme med ordet stemor. Er man stemor, er det naturlig at man blir nevnt som dét, inntil den som lytter etterhvert er klar over at det dreier seg om Grete eller hvem det måtte være.
Gummelillan Skrevet 31. oktober 2006 #4 Skrevet 31. oktober 2006 Her i huset brukes bare pappa eller fornavn. Mine barn er egentlig halvsøsken, men det skiller vi ikke på. Har selv skilte foreldre og jeg benytter fornavn på min "stefar" og omtaler stesøsken som søsken.
phantomet Skrevet 31. oktober 2006 #5 Skrevet 31. oktober 2006 Slik er det her i huset også.... Selv om de eldste har begynt å kalle meg for mamma her når jeg blir omtalt, bare fordi lillbror ble forvirret av at de brukte mamma om sin mamma og ikke hans.... Ellers så snakker jeg om barna våre som inkluderer hans barn også. Dersom jeg snakker bare om dem er de bonusbarna mine.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #6 Skrevet 1. november 2006 Jeg synest det er tåpelig å si bonus barn og bonus mor. Høres helt hul i hodet ut. Hvorfor ikke bruke de ord vi har de som alle vet hva betyr. Forbauser meg forresten at så mange her tror at fellesbarn og særkullsbarn er stesøsken. Den korrekte betegnelsen er halvsøsken, den beskriver best relasjonen. Men at en ikke går rundt å sier, jeg skal ringe til halvsøstra mi, men sier søstra mi, det er også helt naturlig.
yo mother-til 4 Skrevet 1. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 1. november 2006 Hei du! Jeg vet da selvsagt forskjellen på stebarn og halvsøsken......nå ville jeg egentlig bare ha forslag til andre navn enn STE.....som jeg ikke synes noe om. Forøvrig synes jeg at bonusbarn høres herlig ut! Heldige er de barna som blir oppfattet slik. Ha en god dag:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå