Gå til innhold

MÅ barnet ha like mye kontakt m alle besteforeldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en ting som plager meg en del, og som jeg håper å få noen synspunkt på.. Litt langt, men håpper dere tar dere tid...

Jeg har en svigermor som sagt rett ut er helt forferdelig. Hun har det nok ikke noe godt med seg selv (stadig sykemeldt pga diffuse smerter, kjederøyker av dimensjoner, har så og si ingen venner, ingen hobbyer og generelt negativt innstilt til livet). Derfor bruker hun tiden sin på å finne ut hva som er galt med andres liv istedenfor, og av en eller annen grunn går dette særlig ut over meg og samboern min. Hun har i et svakt øyeblikk gitt uttrykk for at hun er misunnelig på oss (vi har et veldig godt forhold) så det er kanskje noe der.

Hun har gjort og sagt veldig mye. Siste "stuntet" var å begynne å fortelle folk at jeg var gravid da jeg bare var 8 uker på veg, enda hun hadde lovt å vente med å si det til vi ga klarsignal (noe resten av fam klarte å holde..) Da jeg tok det opp med henne, på en ordentlig og saklig måte, kjefta hun oss huden full og mener vi er ute etter å ta henne. Hun avsluttet med å si at vi f*** meg burde begynne å fortelle det til folk så hun slapp å holde det hemmelig, ønsket lykke til m svangerskapet og slengte på røret.

Og nå til saken: Jeg føler virkelig jeg har prøvd det meste. Jeg har vært hyggelig, medfølende, prøvd å gi blaffen og også prøvd å konfrontere henne (da skyldte hun bare på stjernetegnet sitt - at hun bare er sånn!). Jeg tror ikke hun blir noen god bestemor, da hun bare er opptatt av hvordan ting virker på henne. Jeg har også veldig problemer m å forholde meg til henne. Samboeren min støtter meg og er helt enig, men han har nå litt kontakt m dem av og til. (Svigerfar er hyggelig, men dilter bare etter svigermor og er veldig anonym).

Foreldrene mine og svigers bor bare ca 10 min unna oss, men det blir utrolig mye mer naturlig for meg å ta med barnebarnet til mamma og pappa enn til svigers (og samboern min føler faktisk også det). Samtidig blir vel det ennå mer ramaskrik hos svigermor (hun er veldig sjalu på mine foreldre) hvis det blir tilfelle.

Er det dårlig gjort å ha mye mer kontakt med besteforeldrene på den ene siden når saken er som den er? Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

som du selv sa har du jo prøvd å konfrontere henne med problemene men hun vil ikke høre...eller kan ikke...vet ikke jeg.

men jeg syns du burde gjøre det som du selv føler eg bra for ditt barn..

jeg personlig tror ikke jeg ville tatt barnet med til henne..

samtidig blir det jo vanskelig for det er jo bestemoren..

kanskje du skulle prøve først?

kanskje det skjer ett lite mirakel da hun får holde den lille for første gang? :)

håper det ordner seg:)

Skrevet

Mine foreldre bor to timer unna, mens svigers 5 min unna til fots. Klart småen vil se de oftere. Men hos oss har vi godt forhold til alle parter da..

Jeg synes ikke det er noen regler for dette, dere må gjøre som det er best for dere og småen.

Ps. Røyking er jo alt annet enn bra for h*n da, så det er jo en grunn alene til ikke å gå dit så ofte

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger!

Vi får vel bare se når babyen kommer da... Blir nok ikke å ha så mye kontakt før det, for iflg henne har vi ødelagt hele gleden for henne (etter det jeg skrev om over her). For å være helt ærlig synes jeg det er ganske godt å være fri fra henne nå da jeg er så sliten fra før.. ;) Litt ego men..

Skrevet

herregud...om hun sa dere hadde ødelagt gleden for henne så kan hun bare ha det så godt spør du meg..

kan da ikke si sånt fordi dere sier deres meninger om ting...

litt ego må man få være i denne tiden :)

lykke til :)

Skrevet

Tusen takk! Hjelper å få litt støtteerklæringer altså! :)

Skrevet

Må ikke det nei..:...

Mine barn har utrolig dårlig kontakt med sin mormor som bor 2-3 timer med bil unna oss.

Men med farmor som bor 150 mil unna har de knall kontakt med....

Skrevet

Vi har et godt forhold til begge sider, men familiebåndene til hans side er mye sterkere enn hos oss, og det viser igjen på kontakten med besteforeldrene. Mannen min tar med gutten vår opp til svigers nesten daglig, mens jeg har som mål å klare mine ukentlig. Nå er mine foreldre skilt, og det er litt ekstra. Har jo to hjem der å besøke. Min mor kjører ikke, så vi må alltid til henne og det kan være litt slitsomt til tider.

Er dette det første barnebarnet til svigerforeldrene dine? Det er mye som endrer seg når de blir besteforeldre, og kanskje blir hun en god bestemor likevel. Jeg ville gitt henne en sjanse når barnet kommer. Selvfølgelig er det viktig for den lille med kontakt med de også, men det trenger ikke være daglig!

Skrevet

Det er det første barnebarnet ja, på begge sider faktisk! :)

Den kan nok hende hun vil bli en ok bestemor, men hun har en tendens til å ta fryktelig av, langt over grensen til det som blir slitsomt. Før denne siste episoden var hun så oppi det å bli bestemor at hun ikke fikk sove på nettene og ikke fikk til å jobbe. Som sagt, hun lever sitt liv gjennom andre.

Poenget er jo mer at jeg og min samboer har problemer med henne, og jeg må innrømme at jeg ikke er større enn at jeg syns det blir vanskelig å dra på besøk dit så mye, på grunn av alt hun har gjort mot meg og samboern. Blant annet dette at hun mener vi har ødelagt all gleden hennes ved å bli bestemor nå og dermed ikke engang spør samboern min når han er der om hvordan det går med svangerskapet. Hun er nokså barnslig. Jeg kommer heller aldri til å ville la barnet være alene med henne, for hun er fryktelig humørsyk..

Men dere har nok rett, jeg får legge godviljen til når barnet først kommer og se hvordan det går.. Og så får det helle bare være at ungen nok får mer kontakt m mine foreldre enn m hans!..

Skrevet

Huff, høres ikke bra ut hun der.. ;)

Jeg klarer ikke å sette meg inn i din situasjon, egentlig..

Men vil bare råde deg til å ta det som det kommer. Ikke søk kontakt med henne på en stund, kan hende hun skjønner etterhvert at det faktisk ikke er hun som er i fokus nå. Kanskje blir ting annerledes når nurket blir født, ellers så blir det ikke det. Uansett, gjør det som føles best for deg! Er jo ikke for hennes velbefinnende du går og "ruger" nå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...