Gå til innhold

Hvor nøye er dere med...

Anbefalte innlegg

Skrevet

fottøyet til barna?

Jeg er veldig opptatt av det med hva slags sko ungene bruker, og ser på det som en investering i velvære og sunnhet. Om barna har gode sko på beveger de seg mer enn om de ikke er så gode....(Det er ihvertfall min teori) Om de holder seg varme på bena gjennom vinteren er de mindre syke etc.

Siden det er 50/50 deling av omsorgen for de to eldste barna mellom min mann og ekskona, er det med utstyr et tema som kommer opp jevnlig. Heldigvis er hun en oppegående dame, men akkurat når det gjelder fottøy er vi ikke enige...

Hun lar gjerne barna arve sko fra slektninger, eller at de må gå med for små sko for lenge... eller tunge klumpete sko som rimelige, og det er ikke pga dårlig råd, men prioritering.

Ikveld har jeg tatt med meg eldste jenta på 10 på skoshopping, og hun fikk velge de vinterskoene hun synes var absolutt best på foten, og som hun samtidig synes var fine. Men de kostet skjorta...

Jenta er av den litt tunge typen, som ikke er veldig glad i å bevege seg. Derfor synes jeg det er desto viktigere at hun har lette gode sko, slik at det ihvertfall ikke er med på å begrense hennes utfoldelser.

Guttungen på 7 er mer privilegert i så forstand, for mammaen har en tendens til å favorisere ham når det gjelder kvalitet og pris...dette tror og håper jeg ikke er bevisst fra hennes side, men like fullt en kjennsgjerning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt avhengig av foten til barnet også. Min datter har plattfot og innoverpronasjon, noe som gjør at hun er kjempenøye og veldig følsom for hvilke sko hun liker, det har hun alltid vært helt fra hun var liten og kunne si fra.

Noen barn tåler vel å arve sko eller bruke all slags sko, synes vel ikke det betyr så mye. Men jeg er nøye på hvilke sko jeg selv bruker, og med datteren som trenger gode sko, så prioriter jeg ordentlige gode (og dyre) sko.

Skrevet

Det kan godt hende at noen tåler det bedre enn andre...Men jenta her er plattfot som sin far og er tydelig "kalvbeint"... Hun drev og "tjuvlånte" noen sko av meg i sommer, som hun synes var kjempe fine (siden jeg var gravid, synes jeg ikke skoene var gode på foten) og etter noen få gangers bruk var de ikke lenger brukbare for meg pga måten hun har slitt sålen på.

Jeg har bestandig kjøpt gode sko til meg selv, og min eldste sønn på 3 har fått e skoen jeg til enhver tid har ment passet hans fot...

(Men jeg lurer på om det har blitt en "greie" for min del...*ler*)

Skrevet

........................................................................................................................................................trekker pusten..............................

.........åpner munnen................................lukker munnen.................

Nå har jeg sluppet dampen ut og skal skrive pent og rolig..... :-)

SKO SKAL IKKE ARVES!!!

Og Phantomet jeg er veldig enig med deg ;-)

Hvis alle vi modne mammaer hadde stilt oss opp og tatt "fotavtrykk" så hadde INGEN av oss tråkket likt!! Hvorfor i all verdens rike tror folk da at barn er like???

Skoene former seg etter foten uansett om du ikke ser det utvendig!

Jeg kunne også skrevet side opp og side ned om alt det rare foreldre får seg til å gjøre/si når de handler sko til sine små prinser og prinsesser, men i natt er jeg snill pike og skal ikke provosere mammaer.. Hihi ;-)

Skrevet

Og mens vi er inne på dette med sko... Kanskje noen kan forklare meg logikken i dette:

I disse tider er bunader og festdrakter kjempepopulært... Og DE koster skjorta!!! 20.000 +++++++

Og så kommer man til bunadskoene..... Da skal DE plutselig være BILLIGE!!!

Har aldri forstått hvorfor 800-1000 kr er DYRT når man glatt betaler x antall ganger mer for klærne :-)))

Skrevet

Bunadskoene mine koster 2.500.....

Da sier det vel selv hvor mye skoene til lillemor koster :)

Skrevet

Supernøye!!!!

Har jo som kjent tre jenter. Og når jeg kjøper ordentlige og desverre da også veldig ofte dyre sko, får jeg ofte høre av venner og mann at da kan jo neste arve. Men NEI sko arver man IKKE!!!! Uansett god eller dårlig fotstilling. Vi har faktisk alle "vår" måte å gå på, og for å sikre at vi forebygger feilstillinger burde ingen arve sko uansett. Eneste unntaket jeg gjør er lakksko i 1-2 års alderen. Her har jo gjerne skoene bare blitt brukt en gang før de er utvokst (liker nemlig ikke at sko er for store eller små..) og da har jeg latt de gå i arv. Og jeg gir faktisk bort de andre skoene til fretex også, for jeg tenker jo at det ikke er alle som har råd til å velge på øverste hylle her i livet.

Når jeg kjøper pensko kan jeg ofte kjøpe billig, men når det kommer til sko de bruker mye er det kun det beste som gjelder. Og spesielt at de sitter godt på foten, gir god støtte og er lette. Men nå skal vi ikke glemme at vinterskoen som vant testen i F&B i år var en svært billig sko. Har likevel ikke løpt og kjøpt her i huset, for den som er varmest behøver jo ikke alltid passe min unge best. Synes også det er viktig at de har litt å skifte på. Sko behøver hvile for å kunne fungere optimalt. Og da blir det desverre litt dyrt. Men da får de heller arve tøy av hverandre i stedet ;-)

Så nei, Phantomet. Du er ikke sær! Eller så er vi i hvertfall to.... ;-)))

Skrevet

Skotøy er kjempeviktig! Vi vet jo alle hvor pyton det er å gå i sko med dårlig passform! Når mine 3 eldste skal ha vintersko, så spøker jeg med at vi burde vært en post på statsbudsjettet!!! Men de går til og fra skolen i all slags vær, og bør kunne få lov til å slippe gnagsår og våte føtter. Ikke alltid det siste holder stikk men....

Forøvrig så handler vi "billig" sko til nr. 3 i kull 1... han sparker fotball i hvert friminutt på skolen.....ødelegger omtrent 5 par sko i året tenker jeg... Har med seg skoskift så han har godt fottøy på tur hjem. Han synes jeg er alt for masete når det gjelder dette.... men jeg er jo mamma... jeg har lov til å mase! Vesletutta fikk nye sko nå... var jorda rundt for å finne den perfekte gåskoen til henne..... Det endte med at hun valgte selv.... Skulle ha en rosa en med rosa blomster på!!! Hvinte stygt hvis jeg prøvde noe annet på henne... Har en grøssende fremtidsforestilling akkurat

Skrevet

Men Babyonboard. Jeg er enig i at når man skal kjøpe bunadsko som skal brukes flere ganger så er det kun kvalitet som teller. Eldstejenta har derfor i likhet med sin mor gode sko. Men nå er nå jeg typen som trøkker på ungen bunad i det den kommer ut (Leonora var 3 uker på 17. mai i år, men selvsagt MÅTTE jo hun også ha bunad!) og da er jeg ikke alltid så opptatt av at bunadskoene skal være ypperste klasse. Må derfor innrømme at Leonora stilte i Robeez-sko pg mellomste på da 1 1/2 kun hadde et par gode lakksko... Håper skorådet og bundapolitiet tilgir meg...?

Skrevet

Ha ha ha - du er ikke sann!!! Synes jeg ser for meg lille bylten, sammenkrøllet som en liten ball - under bunaden, med sko og greier - ha ha ha ha.......håper hun ikke stakk seg på sølja da:-))

Hørtes jo utrolig nusselig ut da:-)

Skrevet

Da bør du holde deg laaaangt unna den der søte skobutikken ganske langt opp i Bogstadveien med bare søte franske barnesko. Eldstejenta og jeg forvilla oss inn der da hun var 3. Fant et par nyyyydelige rosa sko som satt kjempefint og var dødskule. Og ingen andre sko ble godtatt etter dette fra frøkna. Men da mor skulle trekke kortet og så summen i displayet, fikk jeg jo nesten sjokk. Den nette sum av kr 950,- måtte mors kort ut med...

Skrevet

Veldig nøye, har aldri latt Storebror gå i arvesko, selv om vi har mottatt sko i sekkevis.

Beklager dere som har gitt oss godt brukte sko, de har aldri blitt brukt.

De har vi kasta.

Skrevet

Jepp, sko&støvelinnkjøp graver dypt i lommeboka her i huset også...Med tre, snart fire jenter som skal ha sko og støvler - ofte flere ganger i året siden de vokser så fort, merkes det at kvalitet koster. Men samtidig får man jo det man betaler for, da. I sommer kjøpte jeg joggesko av et dyrt(!), og skulle det vise seg et veldig populært merke. Men de skoene har jammen holdt det de lovte, og mere til. Og da lønner det seg jo på en måte likevel. Men pensko av typen som brukes innendørs få ganger i året(og ofte blir tatt av når selskapelighetene er godt i gang...), de må jeg innrømme at jeg lar dem arve etter hverandre.

Skrevet

Phu.....og et lettelsens sukk!!!!

Godt å høre at det ikke bare er meg!!!

Nå fikk jeg så lyst til å fortelle hvoran det utartet seg da vi etter å ha kjøpt de fineste vinterskoene i "hele" verden satt i bilen på vei hjem. Jenta satt bak ved siden av babylillebroren, og var helt stille....

Jeg tittet i sladrespeilet, og så spurte jeg henne om hun var fornøyd, eller om noe var galt siden hun var så stille...

"Jeg er veldig fornøyd...men jeg synes det er litt rart...." Hva er rart spurte jeg. "JOOOO, det er rart at jeg fikk prøve så mange sko ikveld, og at jeg kunne velge den jeg likte aller best...Og du så ikke på prisen engang?" (Dette stemmer ikke helt, for etter flere år i skobransjen vet jeg ca hvor de forskjellige merkene ligger i pris)"Du er snill du"

Jenta er som sagt 10 år, og en av de enkleste og mest takknemlige småjenter man kan tenke seg, så det er ikke vanskelig å la henne få velge en gang iblant.

Vel hjemme viste hun stolt frem de nye skoene til pappaen. Og etter kveldsmat, da det var tid for lesing...stilte hun i pysj og vintersko!!! *ler*

Skrevet

*ler*

Er litt overrasket over at jeg ikke fikk NOE pepper gitt ;-) Hmmmm...

Men jeg er glad for å se at modne mammaer har forstått hvor viktig fottøy er for små føtter! Er enig med dere alle ;-)

Og ja, pensko som brukes så lite er greit ;-))

MEN... Vil bare presisere at de trenger ikke være dyre altså, det finnes faktisk mye bra billige sko også. Poenget er at det skal være GODE sko OG at de er STORE nok!

12-15 mm større enn foten skal de være :-)

Skrevet

Man gir visst ikke pepper i øst og vest til utsagn som absolutt ikke er verdt å pepre!!!!

Du vet jo hva du snakker om, selv om man kan mistenke deg for å tale "selgers" sak.... Riktignok er jeg ikke så mange ganger på den kanten av landet hvor din beskjeft har tilhold, men...*ler*

Kunnskap, produktkjenskap og ærlighet er gode egenskaper å være i besittelse av.

Jeg har vært i kontakt med SofiesMinde ved etpar anledninger gjennom jobb, og noe av det de kunne fortelle om ettervirkningene av dårlige sko var virkelig skremmende... Som at det vil vokse opp en generasjon med mennesker som ikke kan bruke vanlige sko, pga høy vrist, bare pga moten med å ikke snøre skoene skikkelig som var så in for en tid tilbake...

Skrevet

Jeg er like sær som deg. Sukker av og til når jeg igjen må bruke 700 kroner på sko til en av gutta. Mener imidlertid det er viktig og kveler sukket før det kan høres. Når det gjelder pensko er jeg ikke like nøye. De blir kanskje brukt en gang eller to før de er for små og da gidder jeg ikke legge like mye penger i dem.

Skrevet

Mulig jeg er selger.... MEN jeg anbefaler faktisk IKKE de dyreste alltid! Som den gode selgeren jeg er (Hihi) så sørger jeg for å anbefale de RIKTIGE skoene til barnet slik at foreldrene kommer tilbake og kjøper sko senere også ;-)))

Det er noe som heter "kunden har alltid rett" og gjett at jeg har svelgt mange kameler opp gjennom årene!! Med hud og pels og det hele ;-)))

Værst synes jeg det er når mor eller far høylett erklærer at MITT barn skal ikke måtte gå i for store sko og så kjøper de den minste størrelsen... Sukk... Så glemmer de å sjekke skoene neste måned :-(

Det er så mange barn som går rundt med for små sko...

Så kjære moden mamma, har du målt foten til barnet ditt i det siste?

Løp og kjøp...

Neida bare tuller ;-)))) MEN mener det om å måle foten ofte, barn vokser i rykk og napp :-)

Skrevet

Var kjempesøt selvsagt! Må jo innrømme at bunaden ikke var autentisk, men sydd i sånn festdraktstoff - blå vest og svart stakk. De to "store" har imidlertid hver sin rondastakk og ruta liv ;-)

Og sølja festet jeg sånn ca midt på brystet ;-))) På en hvit body. Bunadskjorte var umulig å oppdrive i str 62....?

Skrevet

He he......kanskje noe å tenke på det!!!

Skrevet

Kommer nok snart en Kina-versjon, skal dere se ;-)))

Bunad-body-skjorte....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...