Cat&Gullungene Skrevet 30. oktober 2006 #1 Skrevet 30. oktober 2006 Andre som opplever dette? Og hva gjør dere? Prøver alt mulig for å få henne til å sove eller ligge med hodet mot høyre side, men her er det altså bare venstre som teller. Vi legger leker, ruller sammen teppe og legger under slik at hun tvinges litt mot den andre siden, men det funker liksom ikke. Etter en stund har hun uansett klart og snu seg tilbake, eller hun begynner og grine og ender opp med alle tepper og dynes i full kaos over hodet. Det er også så og si umulig å få henne til å sove på høyre side.
så var vi 4 Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 Martin er skjeiv på høyre side av hodet, og vi bygde opp med en handduk under lammeskinnet hans. Det funket litt,men ikke mye... De blir bedre når de begynner å sitte og styre mer selv på gulvet og nå er Martin nesten helt rund i hodet sitt igjen
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #3 Skrevet 30. oktober 2006 Tassen min er også skjeiv og flat på ene sida av bakhodet.. legger han masse på magen.. la lekene og deg selv være på den sida han ikke er flat så han må snu seg til den siden for at det ska lskje noe spennende.. det retter seg ut etterhvert.. så pass på så hun ikke blir stiv i nakken..
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 30. oktober 2006 #4 Skrevet 30. oktober 2006 Hvor gammel er de da de begynner bli skjev da?
så var vi 4 Skrevet 30. oktober 2006 #5 Skrevet 30. oktober 2006 Martin ble skjeiv etter noen uker tror jeg. husker ikke helt, var så i svime etter fødselen...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #6 Skrevet 30. oktober 2006 Har du prøvet å legge henne andre vei i senga?......Babyer snur seg ofte mot lyset eller mot DEG.......
Lilleh Skrevet 30. oktober 2006 #7 Skrevet 30. oktober 2006 Å, nei og nei.. jeg som hadde skrevet det laaaange innlegget og så hang pc'en seg opp.. Prøver igjen da, men noe forkortet. Trodde snuppa hadde Kiss, fikk dette utredet. Skrev henvisning til barnefysio, og fikk noen timer der. (Hadde ikke kiss) Følgende øvelser kunne vi bedrive dagene våre med * bære høyt, slik at hode og armer 'tittet' over skulderen din. Husk å bytt side. * stimulere hodet i midtstilling ved å ligge på magen: - lage en trekant foran henne med leker, en midt foran, og en ved hver skulder.. -trekke en bil, marihøne, ranglerekke el foran henne i en halvsirkel, etterhvert vil hun følge etter med kroppen - la henne ligge foran et speil * på rygg - stå midt foran henne på stellebordet - ha en pute på gulvet og i vogna som hjelper å stabiliser hodet i midten - henge lekene oa midt på, ikke på siden Ei anna jeg kjenner hadde også samme problemet, og fikk henvisning til fysioterapeut på helsestasjonen. Ta det opp med hs.
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 30. oktober 2006 #8 Skrevet 30. oktober 2006 Hei! Når jeg hører om babyer med skjevt bakhode så tenker jeg på KISS,sikkert fordi min sønn er født med det. Vet du hva det er? Har du evnt sjekket henne for det? Sier ikke at alle barn med skjevt bakhode har KISS,men i mange tilfeller så har de det. Hvis du ikke vet hva det er så si fra til meg så skal jeg fortell:O) (orker bare ikke å skrive et langt innlegg hvis du vet hva det er og hun er sjekket for det)
mina_ *3prinser* Skrevet 30. oktober 2006 #9 Skrevet 30. oktober 2006 Heisann:) Kjent problem hjemme hos oss det der! Har en gutt med favorittside og en med kiss(nakkeskade). Med den eldste av de la jeg klut rullet inntil hodet og langt om lenge ble det bra. Men med minstemann forsvant kluten eller han hylte når jeg la den inntil. Da gutten også var veldig urolig og så ut som en banan når han lå, tok jeg kontakt med helsestasjonen og fikk videre hjelp derfra. Mitt råd er å forsøke kluten og få det sett på for sikkerhetsskyld. Tving aldri på noen måte hodet til "feil" side, skulle det være en låsning der sier det seg selv at dette kan gjøre vondt. Ser andre også har gitt deg veldig gode tips som jeg vil be deg prøve. Spesielt det med å ha "det som skjer" på feil side. Tilogmed på minstemann med nakkeskade har det hjulpet masse å snu alt. Sprinkelsenga står nå slik at han må ligge med hodet feil vei for å se mot melka, og det gjør han til slutt....samme med stellebord, lekegrind, løfting og byssing.... Lykke til:)
Cat&Gullungene Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 30. oktober 2006 Takk for alle svar! Jeg skal prøve alle gode råd og der om det virker. Har som sagt prøvd endel allerede uten sœrlig effekt, men det er kanskje noe som virkelig må jobbes hardt med, og det har vi ikke gjort ennå. Skal også ta det opp med HS. Hva er KISS? Jeg er ikke så god på sånne utrykk.
Lilleh Skrevet 30. oktober 2006 #11 Skrevet 30. oktober 2006 Ser det er flere av oss nå som har nevnt kiss... se her dersom du vil vite mer: http://www.kiss-kidd.no/
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 30. oktober 2006 #12 Skrevet 30. oktober 2006 Sa at jeg skulle skrive innlegg til deg,men sjekk ut www.kiss-kidd.no og se om du kjenner igjen den lille. Hvis du gjør det anbefaler jeg deg å kontakte en fysioterapaut eller kontakte en manuellterapaut direkte.Dette får hun bahandling for hvis hun har KISS. Og KISS er veldig plagsomt for en liten en å ha!
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 30. oktober 2006 #13 Skrevet 30. oktober 2006 tulla vår hadde også en slik side og er nok enda litt skjev/flat på den ene siden. vi fikk gå til fysioterapeut på helsestasjon, så hvis du nevner dette for helsesøster får du kansje det. jeg fikk mange tips og råd. Noen ting som hjalp oss var: Å begynne å mate på andre siden (da hun fikk flaske) Løfte opp babyen både mot høre og venstre. Evt snu hodet litt mot den andre siden enn favorittsiden. Legge babyen på gulvet/senga e.l slik at den må snu hodet mot lyder fra dere, tv osv. Det som hjalp oss veldig fint var at vi hadde babygym, vi ble anbefalt å kjøpe flere ringer som kunne henge på den. vi brukte bare ringer på dag og ikke leker. Slik at de ble så lange at dem henger ned midt på brystet. da blir babyen nyskjerrig og holder gjerne hodet rett ned mot brystet for å se. ha også ringer på sidene slik at babyen kommer borti/når disse, som vil gi nyskjerrighet. det sistenevnte hjalp oss stort, og fysioterapeuten kunne se forbedring allerede etter en uke. Det er også viktig at babyen får ligge på magen, Louise likte ikke dette, men ble bedre da hun lå på magen oppå stellebordet, med hodet "utenfor" slik at hun kunne se ned mot gulvet..vi underholdt henne også i den stillingen=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå