Urtete Skrevet 30. oktober 2006 #1 Skrevet 30. oktober 2006 Eller andre som vet om det er noen grense for hvor høy CRP´n kan være hos barn?? ??? Eller er det opp til "uendelig" omtrent?
dritgrei hei hei! Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 rundt 16 regnes som normalt men og opp til 26 så mener de det er en virus som har inntatt kroppen.... er ikke akkurat helsepersonell, men jeg fikk vite det i går, for jeg kjenner en ny liten baby med 23 i CRP og det var visst ikke helt best i test. :-)
Gla-mor Skrevet 30. oktober 2006 #3 Skrevet 30. oktober 2006 Tror ikke er noen bestemt grense, men det er sjelden det måles over 1000. Mener å huske at CRP ikke er et veldig nøyaktig mål, men at det benyttes intervaller (f.eks. 1-15, 15-30, 30-100, 100-200, over 200 osv.), og at de høyeste intervallene tyder på bakterieinfeksjoner. CRP brukes vel mest som støtte ved diagnostisering.
Urtete Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 30. oktober 2006 Åååkei, så et barn kan ha opp til ca 1000 altså? Er det sånn at jo høyere tall - dess mer alvorlig er tilstanden? Hva indikerer da crp på 250? (Dette har jeg ikke peiling på, som dere skjønner!)
♥Snulder Skrevet 30. oktober 2006 #5 Skrevet 30. oktober 2006 Kjenner ikke så godt til hva verdiene ligger på hos barn, da jeg jobber bare med voksne. Men for oss voksne så ligger man i frisk tilstand stort sett under 10. En lege jeg en gang jobbet med sa at verdier under 50-60 stort sett er virus. Kommer man opp i verdier over 100 kan man beregne at det er infeksjon forårsaket av bakterier. Har man verdier som ligger rundt 150 og over så er man som voksen følbart syk!
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 30. oktober 2006 #6 Skrevet 30. oktober 2006 Storebror hadde bronkitt da han var 8 mnd. og da hadde han vippet over 100. Jeg har ikke peiling, gjentar bare hva legen sa.
Gla-mor Skrevet 30. oktober 2006 #7 Skrevet 30. oktober 2006 Som sagt benyttes CRP som et tillegg til andre undersøkelser ved diagnostisering. F.eks. vil en lungebetennelse med bakterier kunne gi crp på 250, mens en bronkitt eller forkjølelse ikke gir særlig utslag. Enkelte krefttilstander og andre sykdommer (bla. leddgikt) gir også høye verdier. Men det kan være alvorlig sykdom selv med normale verdier, f.eks. blindtarmbetennelse og kyssesyke. Viktigst å se på andre symptomer i tillegg. En crp på over 100 hos barn indikerer uansett noe galt, uansett om det er 100, 200 eller 500. Crp er også ganske følsomt og stiger raskt og synker raskt, så verdien er avhengig av sykdomsforløpet også.
Gummelillan Skrevet 31. oktober 2006 #8 Skrevet 31. oktober 2006 Er IKKE lege eller noe sånt. Men husker at da eldstejenta var på legevakten og hadde crp på over 200 ble vi sendt med ambulanse til Ullevål. Og måtte ligge over den natten med antibiotika pga lungebetennelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå