LuckyDoc Skrevet 30. oktober 2006 #1 Skrevet 30. oktober 2006 Lillemann ble født i januar i år, pga komplisert fødsel og gulsott fikk han collett på sykehuset, hadde en del mageknip, men det var "nok bare luft" sa de. Etter at vi kom hjem ( 9 dager etter fødsel), fikk han røde nupper i nakke, ansikt , hodet og på halsen. "varmeutslett" og "hormonutslett" og "melkeutslett" sa helsesøster. 2 uker etter fødsel ble hodeutslettet om til avskallende tørre flak, og lillemann klorte seg i ansiktet. Ga ham kun collett når vi var på besøk i 4 ukers alder, da kastet han opp og hadde diare hver gang. Hode var seborreisk eksem. Jeg sluttet med collett og utslettet ga seg. I 4 mnd alder hadde han et enormt sugebehov, og alle sa jeg hadde for lite melk, DU MÅ GI erstatning i tillegg. Jeg ga meg til slutt, og ga han NAN HA, nå fikk han atopisk eksem over hele kroppen, klødde og grein. Dette var kun etter ett måltid! Fikk kraftig kortison salve, og eksemet forsvant etter 2 uker...nå begynte vi å bade ham hver 2. dag og smøre med fet krem 2 x dgl, og han ble mye mye bedre. Siden 5 mnds alder har jeg laget middagsglass selv og fryst ned, gikk 1 søndag annenhver uke til det, mye arbeid ellers. i tillegg til å holde slektninger fra å tvangsfore ham rare ting. I 7 mnd alder sa svigermor og min mor, i 3 uker i kor at gutten MÅTTE ha kumelk, jeg sa konsekvent nei, men etter at de fikk faren med på masinga, ga jeg en teskje kulturmelk: utslett over hele munnen og utilpass i 1 time, samt sliming i hals. Utslettet forsvant etter 1 time av seg selv, ingen trodde meg (var alene). Prøvde geitmelk etter en periode, en teskje, samme reaksjon. kryssallergi. RAST prøve hos fastlege viste 5 for melk, negativ for egg fisk og hvete. over 15 er kraftig allergi med fare for sjokk sa barne allergolog, men vi må ha melke fri diett til han er 18 mnd, da prøver vi med provokasjon. Så nå prøvde vi 1 teskje hardkokt egg, siden RAST var negativ for egg: nå fikk han hes stemme og pipende pust. Gjett om vi var redde! heldigvis hadde vi kjøpt zyrtec samme dagen, den hjalp godt. Har prøvd Prosobee som erstatning den hatet han. Har nå prøvd ut soya sem blandet med solbærsaft, og den tok han! hele 100 ml og sover som en stein! har tidligere våknet hver 4 time for nattemat, morsmelk fordøyes jo så fort! Faren hadde høy snue og astma som liten...laktoseintoleranse i skolealder...lillemann er derfor atopiker, dvs utsatt for allergier. Spesialisten sa at det går sånn: atopisk eksem, matallergier, kanskje høy snue og kanskje astma senere....vi krysser fingrene og håper at han vokser ut av det. Moralen: vi som mødre kjenner vårt barn best! VI er ekspertene, ikke uvitende helsesøstre og velmenende slektninger! jeg MÅ lære å stole på meg selv bedre. STÅ PÅ jenter! vi er det beste barna våre kan få, og morsmelk er det beste vi kan gi! lillemann ammet jeg hver 4 time til idag, nå skal han få 3 ganger i døgnet siden jeg skal begynne å jobbe, men nå har han ihvertfall erstatning! LuckyDoc
Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 så bra at dere har funnet ut av hva han ikke tåler, og så bra at du (nesten) hele tiden stolt på deg selv!! det er knall viktig!! vi har time for allergitesting av 2 åringen på onsdag og jeg er veldig spent. han har mye eksem og blusser veldig opp av mat med egg i. nå i helgen merket vi også reaksjon på det vi tror er e-stoffene i en liten dropseske for barn.. er forferdelig at de små skal måtte ha det slik, ønsker jeg kunne tatt vondtene for han! lykke til videre med gutten deres:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå