Gå til innhold

Holistisk dåp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!

Jeg er ennå gravid og har halvparten av tiden igjen, men tenker allerede på praktiske ting som f.eks. dåp. Både jeg og samboeren er ikke kristne, men heller ikke ateister. Vi har begge vår "tro" om at alt og alle er forbundet, og livet etter døden er en selvfølge. Dermed er kirkedåp out of the question og navnedag blir også for klinisk for oss. Så spm mitt blir, er det noen som vet om hvordan man arrangerer en holistisk dåp? Eller hvem man kan kontakte? Blir svært takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, du kan jo prøve å kontakte Holistisk forbund. Ifølge gule sider har de denne kontaktinformasjonen:

Holistisk Forbund

Motzfeldts g 1, 0187 Oslo

22 17 31 00

Postadresse: Postboks 8925 Youngstorget, 0028 Oslo

Skrevet

Har skrevet mail til holistisk forbund, men de har ennå ikke svart... :(

Skrevet

Det går jo an å bare lage til en liten velkommen til verden fest for dere selv da. Min fetter og kusine bor i Danmark, der det ikke er vanlig med konfirmasjon. De hadde isteden en bli voksen fest, for å markere. Ikke noe kirke eller utdeling av diplom eller noe, bare en enkel feiring med familie og gode venner.

Skrevet

Hei!

Vi skal gjennomføre en navnefest for vår sønn nå. Det vi har valgt å gjøre er å ha en seremoni, som vi selv står for. I denne skal vi takke jorden for gaven vi har fått, vi skal snakke om navnet og hvor viktig det er. vi skal også gjøre noe symbolsk i forhold til hans vei videre i livet - en slags velsignelse for hans liv. Vi skal gøre noe i forhold til det elementet han har og vi skal spille musikk og gjøre det hele til en høytidsstund. Vi har også faddere som selv skal komme med et eget bidrag - et eller annet fra dem til barnet ( en sang, dikt etc...) Vi har brukt en bok som heter "sjamanisme" for å få tips. En god bok i mange sammenhenger for de som er religiøse, men ikke kristne. For de som tror det er noe mer mellom himmel og jord enn det vi ser og for de som tror ritualer har noe for seg. Lykke til med planlegging!

Skrevet

Det går ikke an å bruke ordet dåp om en annen navneseremoni, utenom kirken, så dere må iallfall kalle det noe annet - 'velkomstfest' el.lign.

• 1 måned senere...
Skrevet

Tusen takk for et veldig konstruktivt tips! :)

Denne boken skal jeg få tak i strax...Hvis du kommer på flere bøker/forslag, så bare si i fra!! Håper Dere fikk en flott "Velkommen til verden" dag til den lille :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...