Gå til innhold

Tid som samboere ved adopsjon


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært sammen i 2 år, bodd sammen mer eller mindre siste 3/4 året, men blir ikke folkeregistrerte samboere før nå i november 2006.

 

Leser på nettet at det kreves minimum 2 års registrert samboerskap og at man må være gift - det er ikke vi - for å kunne adoptere.

 

Nå tar jo en adopsjonsprosess også ganske lang tid - opp til 2 år, tror jeg - vil det da si at vi ikke kan regne med å få et barn før om 4 år fra nå? Da er vi begge fylt 40 - jeg synes vi er gamle nok nå :)

 

Eller er det mulig å komme i havn før? Noen med erfaringer & råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok enklere å få adoptere når man er gift, særlig når dere ikke har vært registrert samboere før nå. Men det beste er å ta kontakt med de ulike adopsjonsformidlerne. Hvis jeg husker riktig så krever Verdens Barn at man er gift, mens InorAdopt formidler barn også til enslige. Da burde jo samboerskap også være en mulighet. Ta kontakt med de, så hjelper de dere videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg har smertelig erfaring på dette område. Det gjelder ikke utenlandsadopsjon, vi var igjennom stebarnsadopsjon, men reglene er like.

De krever at man er gift, må vært gift eller samboer i 2 år. Da teller de omtrent dager og timer. Helt sykt.

 

Men det er ikke en bønn engang om man ikke er gift. Det er lovbestemt.

Du kan nok regne med at det tar minst 2 år ja. Det er en lang prosses. Og de er vanskelige de som jobber med dette. Iallfall er det min erfaring. Også skal du ha barnevernet inni bilde for å godkjenne dere. Og det tar sin tid det også.

 

Lykke til med en evt adopsjon. Men husk å ha tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...