Gå til innhold

noen tips om JULEAKTIVITETER?


Lillifee

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt noen tips til koselige ting å lage i barnehagen, både på småbarn og stor avdeling.

 

Julegaver barna kan ta med seg hjem, og stolt overbringe til en de er glade i!

 

Sitter her med bestillingslistene...

Vi pedagoger må jammen starte jula tidlig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Vi tenkte å kjøpe blanke julekuler på Panduro,der kan barna putte nedpå bånd,fjær,pynt og glitter.

Det går også av å tegne på vokslys med "voksblyant" som man også får kjøpt på Panduro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset!

Lagde noe lignende i fjor, men går vel an å lage en kule til! Juletreet er jo stort!

Har liksom gått litt tom for ideer... Noen har jeg, men trenger litt påfyll etter mange år i yrket!!!!

Flere tipstas imot med takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juletrekuler - Kuler i plast (hvite) som stikker på en grillspydpinne i tre. Hell litt ønsket maling på ett stykke plastfolie, og rull egget over. Strø evt på glitter før malingen tørker. (jenta mi laget dette med ett egg til påske, og det ble kjempe fint. Hang det i ett tau, og laget sløyfe på.)

 

Julenisser- Skjer ut trekanter i finer. Bor hull der prikkene er på tegningen (om den blir riktig når jeg lagrer her....) Disse er til å teste tau i, eller past.

Trekanten males helt. rød eller blå.

To øyne limes på.

Bruk tau / bast til å lage bein. Knute bak på nissen, og en trekule i enden av bena, før en stor knute. Eller bare en stor knute. Det er vel så fint. Og samme tau/bast til oppheng.

Disse er tøffe, og veldig lette selv for små barn å lage.

l

l

/.\

/ \

/ o o \

/ \

/ \

/____ ._.____\

l l

l l

l l

O l

O

 

 

Trenisse- Ta en liten rund trestokk. Skjer skrått av toppen. Mal på en lue, øyne og fest på noe til skjegg. Saueull er finest. Selv ganske små klarer dette. Min mor hadde dette i barnehagen ett år, og det var stor suksse. Og de blei så fine.

Krever noen foreldre som kan sage om dere ikke klarer det selv.

 

Har laget glassvinduer med barna mine. De har fått hvert sitt blyglassvindu, som de har fått male som de har villet. Selv jenta på ett laget ett kjempe fint ett. Julefarger, gir julestemning uansett hvilket klass de lager.

 

Min mor tipset meg om ett bilde de hadde laget i barnehagen hennes her om dagen. De hadde tatt avtrykket av en fot midt på ett ark, malt øyne litt under tærne. Så hadde de laget tatt avtrykket av hendene på siden ut fra litt under tærne. Da ble det en elg. Kjempe tøft sa min mor. Og lager en en rød sute, blir det rudolf. Litt anderledes julebilde.

 

 

Laget noen fine bilder i fjor. Spisset fettfarger på ett ark. Slik at det ble litt klumper. strødde litt klitter over der det var mye farge. La over ett stykke matpapir, og strøyk over. Da smeltet fargen, og det ble ett fint bilde. Selv de minste klarer dette, og det er veldig spennende når man tryller (stryker) Ungene mine som var 3 og 1 ifjor, synd detta var kjempe gøy.

 

Får en tak i blanke puslespill, mener å ha sett de har hatt det på panuro eller slike steder. Så kan ungene tegne puslespill.

 

Jeg fikk et år ett tover hjerte fra min kusine, som hun hadde laget i barnehagen. En rød rund ball som hun hadde prøvd å tovet, klart det faktisk ganske bra. En brun trekule var festet på en tråd, var stukket igjennom ballen, og festet med en stor knute, godt og stramt slik at kulen fikk eplefasong. Og ett blad var iherdig forsøkt klept ut i filt. (bladfasong har det ikke, men grønt er det, og jeg skjønner det er ett blad) festet i tråden som går igjennom eplet. Som den også henger i.

Like koselig å henge det opp hver jul.

 

Snømann- Skjær innhakk i en plankebit, som vist under. (tegningen ble litt rar, men ikke så veldig lett å vise her...) Males hvit. Toppen males svart, samt listen man fester på. Slik at snømannen får flosshatt.

Lim på svarte knapper eller andre ting til øyne og munn. En orange kanpp til nese.

Klipp til ett skjerf i filt, eller stoff og knyt fast i innhakket som er kuttet. Kjempe fin til å henge på vegg.

 

Til oppheng kan en ta to binders, lime de fast med limpistol. Toppen av bindersen går litt over flosshatten.

 

 

 

_________

l l

l l

_l________l_

l___________l < tynn list malt sort

l O O l

l o l

l ooooo l

\ /

/ \

l l

l l

l l

l l

l l

l l

l________l

 

Ett lite tips: dårlig med penger til juleaktiviteteter, snakk med byggevarer foretninger om muligheten til å få avkapp og feilkapp til en billig penge eller ingenting....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff tegningen min ble ikke akkurat velig bra nei... hmm.. prøver igjen... Bare se bortifra alle de kjedelige prikkene...

.........l

.........l

......../\

......./..\

...../.oo.\

.../..........\

../............\

/_________\

.......l.l

.......l.l

......Ol

........O

 

 

 

 

 

....________

....l............l

....l............l

__l_______l__

l___________l

....l....o.o....l

....l......o.....l

....l...ooo....l

....\.........../

..../...........\

....l............l

....l............l

....l............l

....l............l

....l_______l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Detta var ikke min dag nei.. men litt bedre blei det hvertfall. Da tar jeg natta, får prøve å finne på noe lurt å lage med mne småttiser til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal lage engler. Vi bruker den flate delen på kamskjell. Setter trekule på til hode, har hyssing i slik at den kan henge i vindu e.l. På "skjørtet" har vi strimler med lim(den blir gjennomsiktig når den tørker)Vi drysser glitter på limet. Det blir veldig fine engler. Vi får tak i kamskjell på resturanger som har dette i menyen- de er positive til å samle for oss,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK alle dere som har gitt kjempegode ideer!

Godt å få litt nye impulser når hjernen er litt inntørket!

 

Her er et tips fra meg:

hånd/fotavtrykk : Ta avtrykk av barnets hånd eller fot i trolldeig. Stek trolldeigen.

NB: Før du steker, sørger du for å ha en form klar til å ha gips i. For eksempel bøttene i barnehagen. Sjekk om de er store nok. Pass til trolldeigen slik at det blir "tett nok" i bunnen av formen. Skulle du få slarvete kanter er det bare til å pusse med litt sandpapir.

Legg avtrykket i trolldeig med avtrykksiden opp. Hell på gips. Ca 1 1/2 til 2 cm.

Trykk ned en binders til oppheng.

La tørke lenge nok til du forsiktig lirker avtrykket ut.

 

Husk å skrive navn og dato på baksiden!

 

Ikke akkurat julepynt, men veldig gøy å gi bort i gave til mamma og pappa!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Male på syltetøy glass og pynte med dekorativ filt oppå lokket og ett fint bånd. Når det nærmer seg jul og man begynner med bakingen, kan de fylle dem med pepperkaker ol.

 

Lage engler og nisser av dorull.

Den er lett og kan gjøres på mange måter, så den trenger jeg sikkert ikke å forklare.

Men til å lage julenisse, trenger man; dorull, rød filt, isopor kule (til hode), bomull, svart tursj. Og så er det bare å være kreativ :o)

 

Flette korger til juletreet.

 

Lage merkelapper til julegaver. Male/klistremerker/tegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar vare på blikkbokser i alle varianter, kan man stikke huller i dem...enten i et mønster eller vilkårlig...feste med ståltråd og putte telys oppi. De er kjempefine :)

Ellers så kan man pynte boksene med maling eller utklipp og plante en blomsterløk i den...også veldig fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...