Gå til innhold

Brødbiter for første gang..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt på ca 7 mnd har prøvd noen små biter brød med leverpostei. Men jeg synes det er så ekkelt, for er livredd han setter i halsen. Han hostet litt og nesten brakk seg litt. Jeg lurer på om jeg burde vente med brød noen uker, eller er det kun litt øvelse som skal til. Hva mener dere, og hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å prøve seg fram..

Gi noen bittesmå biter til å begynne med, smuler bare - for at han skal bli vant til å ha noe i munnen..

Du kan også gi grove skorper - en hel en - sånn at babyen kan holde selv..

da suger babyen på den - får ikke av så mye - det smuldrer opp når det blir bløtt..

Jeg gir også skorper fra brød... da gnager hun på det...

Så sitter jeg og ser på - og gir noen større brødskivebiter innimellom...(så hun får i seg litt mat også..)

Det kommer ganske mye på golvet... men det er bare sånn det er..

Litt i magen, litt på golvet..

Nå har hun øvd seg en god stund på det med å spise brød - så da går det kjempefint!!!!

Bitene i starten var bare småsmuler... nå har hun fått to tenner - så hvis jeg gir en brødskive med litt skorper, så biter hun av biter selv.

Går kjempefint..

Skrevet

Får visst bare prøve videre. Har kanskje tatt litt for store biter. Takk for svar!!:)

Skrevet

Vi begynte også rundt 6-7 måneder. Han hostet endel i starten og satte faktisk en bit i halsen første gangen.. (fikk den ut uten problem)

Men bare prøve igjen.

Det virker som at man ikke bør gi mykt brød/loff som klumper seg, men heller gi noe grovt.

Nå når han er 8 måneder legger jeg bare brødbiter med pålegg foran han og han tar de selv og spiser uten problemer.

Skrevet

Har begynt så smått jeg også. Han er 6 mnd. Han brekker seg litt innimellom, men det ser ut til å gå bra.

HS sa at jeg burde begynne med å gi "gammelt" brød, altså 1-2 dager gammelt, ikke helt ferskt. Grunnen er at helt ferskt brød svulmer som en deigklump i magen og det er ikke alltid like bra å begynne med.

Skrevet

gutten min er 7,5 mnd og brødbitene går ned på høykant... jeg kan nå putte bitene i hånf\da hans, og han putter de i munnen... blir noe griseri, men de lærer jo etterhvert.. han spiser jo ikke hele måktidet selv.. he he.. har vel spist brød i over en mnd...noe brekking i begynnelsen her og, men han lærte fort.. det er bedre når det er grovt og faktisk tørt brød framfor ferskt... begynte med leverpostei, men med prim smatter han ekstra... :o)

Skrevet

Vår gutt på 8 mnd. har fått brødbiter og skorper siden han var ca 7 mnd. For noen dager siden hadde vi en veldig ekkel episode hvor han fikk en skorpe av loff. Han gumlet i vei som vanlig, men plutselig satt alt seg fast og han fikk ikke puste. Han kastet heldigvis raskt opp brødet, og resten kom opp med litt banking mellom skulderbladene. Så loff kommer han ikke til å få mer. Med grovt brød har det stort sett gått bra å gi skalker/skorper, men han har fått i seg litt store biter av og til. Jeg sitter alltid og følger med når han spiser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...