Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #1 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg vil så gjerne kalle svigers for farmor og farfar for gutten vår. Men svigermor vil bli kalt bestemor. Verken jeg eller sambo har kalt noen bestemor og bestefar før, og jeg har ikke noe forhold til det. Er litt "fremmed" for meg, mens jeg synes farmor og farfar er mye koseligere. Jeg spurte litt pent og forsiktig en dag, om vi "fikk lov" til å kalle dem det. Og tenkte vel at siden jeg spurte så pent og forklarte hvorfor, så gikk det sikkert bra. Men nei da, hun sa at hun ikke liksom klarte å være farmor siden min sambos farmor blir kalt det. Og så synes hun det blir så mye forvirring siden sønnen til sambo og sønnen til søsteren til sambo allerede kaller henne bestemor. Men jeg mener det er jo vanlig at de blir kalt forskjellige ting, som f.eks at en person er både farmor og mormor. Og etterpå snakket hun bare vekk saken. En annen grunn, (og den viktigste også) til at jeg vil de skal være farmor og farfar er at jeg har en stefar som jeg også vil skal ha en besteforeldrenavn for gutten. Men siden han allerede har en morfar, og selvfølgelig ikke kan være farfar, så er det bare bestefar han kan være. Vil ikke finne opp et annet teit navn heller. Blir ikke det samme forholdet til han tror jeg ikke om det blir mormor og Knut. Men har nå sagt til sambo at nå er det han som får si det til henne at de skal være farmor og farfar, og sånn blir det. Er jeg bare vrang og skulle gidd meg? Men mener også at hun ikke kan bare bestemme det, også siden vi vil kalle stefaren min for bestefar. Ble litt langt, og kanskje litt forvirrende men måtte bare få ut litt frustrasjon.....
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #2 Skrevet 29. oktober 2006 Her i huset er min mann og jeg bestemor og bestefar (jeg er stebestemor) Mormor er enslig og fars foreldre er farmor og farfar.Vi valgte dette for det blir enklest for barnet. Når jeg blir mormor blir min mann (mine barns stefar) morfar fordi mine barns far er død. Herlig enkelt.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #3 Skrevet 30. oktober 2006 Hos oss er det bestemor og bestefar på den ene sida, og bestemor og bestefar på den andre sida også :-)
Bubba75 Skrevet 30. oktober 2006 #4 Skrevet 30. oktober 2006 Hos oss er det bestemor og bestefar på begge sider. Min mor har sagt fra at hun ikke ønsker å bli kalt mormor, fordi det er min bestemor (altså hennes mor) som har vært mormor i alle år. Funker helt greit sånn som vi har det.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #5 Skrevet 30. oktober 2006 Er du tverr og vanskelig, så er jeg det og;) Vi skal også ha farmor og farfar på svigers...men farfar ser ikke ut til å akseptere det... Hver gang han prater med tulla som nå er 9 måneder, sier han "kom til bestefar" osv...jeg og mannen min sier konsekvent farfar både til barnet og til farfar selv. Min far (morfar) er bestefar, og jeg vil ikke at hun skal ha to bestefarer...sånt blir det bare tull av Stå på!! Vi kommer ikke til å gi oss...her skal det være farfar
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #6 Skrevet 30. oktober 2006 Ja du er bare tverr og vanskelig. Snakk om å lage stor ståhei for ingen ting.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #7 Skrevet 30. oktober 2006 Barna kommer til å kalle sine besteforeldre det som passer dem. Jeg var meget konsekvent i å si morfar/mormor og farfar/farmor. I nesten et år gikk gutten min og kalte morfar for farfar, og nå sier han bestemor om farmor. Du trenger ikke å lage et stort problem av en slik filleting, kommer garantert noe annet som vil virke ti ganger verre:-)
Twig Skrevet 31. oktober 2006 #8 Skrevet 31. oktober 2006 Her er det Mormor og bestefar (han ønsket å hete bestefar pga at niesa mi på snart 8 kaller han det, og det er helt greit, siden mamma og pappa er skilt) På sambo sin side Er det Gommo (hallingdal) og bestefar.. de er også skilt, men han er ikke halling heller.. ellers ville det blitt Gofa..
Anne-B. Skrevet 31. oktober 2006 #9 Skrevet 31. oktober 2006 Hmm, skjønner det der, det er faktisk greit å ha et navn som sier litt om hvem det er fornoen, selv om man ikke nevner selve navnet på personen. Hos oss er foreldra til samboer blitt kalt for Beste NN og Beste NN, altså med hvert av navnene. Før sa vi nemlig Bestemor NN og Bestefar NN, men så begynte datra vår å kalle dem for Beste, og da fortsatte vi bare med det. Sånn sett har hun jo allerede en bestemor og en bestefar, som er foreldra til pappaen hennes, men veldig lite kontakt med dem.. Men i min søskenflokk, så kaller alle ungene foreldrene våre for mor og far, og på den andre siden er det bestemor og bestefar. Greit med et lite skille.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #10 Skrevet 31. oktober 2006 Mine svigerforeldre og ville kalles for bestemor og bestefar, Og det er uaktuellt. Kaller de farmor og farfar til ungene uansett hva de sier for noe. De får bare være glade for at de får se ungene i det hele tatt.
Gjest Skrevet 1. november 2006 #11 Skrevet 1. november 2006 Etter min mening er det unødig bruk av krefter å bry seg med hva man skal kalle besteforeldrene. Om dere bruker en betegnelse og besteforeldre en annen, så spiller neppe det noen rolle, for barnet/a vil mest sannsynligvis selv bestemme seg for hva h*n vil kalle sine besteforeldre. For oss er bestemor og bestefar de eneste betegnelsene vi er vant til, både fra egen barndom, hva våre søskens barn kaller besteforeldrene osv.Vi er vant til å bruke "Bestemor xx", hvor xx står for stedsnavnet der besteforeldrene bor. Men hvilken betegnelse man bruker, er likegyldig, synes jeg, og alt for ubetydelig til at jeg kunne tenkt meg å bruke krefter på. Så jeg synes du er litt vanskelig, men deg om det. :-)
lorie Skrevet 2. november 2006 #12 Skrevet 2. november 2006 Jentene våre Tuva på 5 år og Iris på 18 mnd, kaller min manns foreldre for bestemor og bestefar, og mine foreldre for mormor og morfar. Det var jeg som valgte dette fordi jeg hadde et slikt "kjærlighetsforhold" til mormor navnet fordi jeg aldri fikk oppleve min egen mormor. Hun døde 6 år før jeg ble født. Da jeg vokste opp kalte jeg mine farsforeldre for bestemor og farfar, og mammas foreldre for bestefar(enkemann) og mormor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå