Clue Skrevet 29. oktober 2006 #1 Skrevet 29. oktober 2006 Skjønner virkelig ikke hvorfor dere bruker denne betegnelsen på mor hele tiden? Det er da vel nok å si mor? Når man er i et forhold, og har barn sammen, så er man far og mor. Etter samlivsbrudd så er mor plutselig biomor, mens far fortsatt er far, ikke biofar....uansett om det kommer en stefar inn i bildet.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 Clue: Far omtales ikke som biofar. Men uttrykket "Biologisk far" er eldre enn betegnelsen Biomor. Jeg var ble separert i 1993, og allerede i barnefordelingssaken samme år, omtalte mors advokat meg som vår datters biologiske far.
høne- mor Skrevet 31. oktober 2006 #3 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg opplever ikke "biomor" som verken positiv eller negativ betegnelse i forhold til mor - kun en oppklarende betegnelse for å holde orden på hvem man snakker om. Jeg bruker "biomor" når jeg skriver om henne på denne siden her inne istedetfor å si "moren til stedatteren min" eller bruke navnet hennes, men selvfølgelig ikke når jeg snakker til hverdags. Jeg tror at grunnen til at "biomor" er så mye mer brukt her inne enn "biofar" er at det er flere kvinner som diskuterer her, og at vi opplever flere utfordringer med "biomødre" enn våre egne ekser (som vi omtaler som det eller "mine barns far"). Om det var flere menn som skrev her hadde vi nok sett mer til "biofar" også. Synes dette er en praktisk sak og ikke noe å hisse seg opp over i det hele tatt.
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 31. oktober 2006 #4 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg har samme forhold til betegnelsen "biomor" som høne- mor. Jeg bruker kun den betegnelsen her inne og da for å holde personene fra hverandre. Jeg bruker også "biofar" om jeg kommenterer noen andre eller kommer med råd til andre. Men i vårt tilfelle bruker jeg kun mannen min eller sambo selv om det er han som er biofar!
Maud Skrevet 31. oktober 2006 #5 Skrevet 31. oktober 2006 Det gjør da ingenting. Det er vel ingen som går rundt i det daglige og snakker om biomor. Her inne er det oppklarende. Det er klart man forsatt er mor, men det handler om å skille den som har født barna fra den som oppdrar barna deler av uka. Jeg jobber jo med barn og her er det enda mer konsekvent gjennomført. Fostermødre som har hatt barna i åresvis betegnes som fostermor i journalen og mødre betegnes som biologisk mor. Det handler om å være tydelig og sikre seg at ingen misforstår.
yo mother-til 4 Skrevet 31. oktober 2006 #6 Skrevet 31. oktober 2006 Enig med hovedinnlegger. Burde holde lenge å si/skrive mor og far.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå