Gå til innhold

rettighet å være besteforeldre? NEI!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er sikkert litt kald men: besteforeldre har ikke rettigheter. Det er et privelegie å kunne ha kontakt med sine barnebarn, og jeg mener at mor og far har nok å ta tak i når de får små. Det er opp til besteforeldrene å ta ansvar og kontakt. De er da voksne mennekser. På den annen side må de også forstå at de har hatt sine egen barn og de nye små er ikke deres å oppdra eller gi til å spise hva passer dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er enig i at det ikke er en rettighet å være besteforelder, men har lyst til å snu det litt. Er det en rettighet å ha besteforeldre?

Skrevet

si det til svigermor du. hun mener hun har rett på ungen

Skrevet

Noen klager fordi besteforeldrene ikke bryr seg, andre klager fordi besteforeldrene bryr seg for mye - så er det noen som klager fordi besteforeldrene gir barnebarna snop, kjeks, sjokolademelk, atter andre klager fordi besteforeldrene ikke gir barna nok. Så klages det over hvilke gaver besteforeldrene har gitt - eller ikke gitt. Så er besteforeldrene for dominerende, og motsatt klages det over at besteforeldrene tar for lite initiativ.

Besteforeldrene er foreldrenes foreldre. Hvilket forhold har du til dine foreldre? Våre foreldre får være besteforeldre uansett - vi er like heldige som har dem, som de er som har oss. Det er like mye opp til oss å holde kontakten - for vi er også voksne mennesker, og vi ønsker å ha dem i livene våre. Noen ganger har de ikke tid til oss, andre ganger har vi ikke tid til dem. Noen ganger gir de barna snop - selv om vi ikke synes det er nødvendig.

Som besteforeldre har de ingen rettigheter eller plikter, men fordi de er glade i oss, stiller de opp likevel.

Skrevet

Jeg er stortsett enig med deg, men ikke i det siste:

Som besteforeldre har de ingen rettigheter eller plikter, men fordi de er glade i oss, stiller de opp likevel.

Det er noen av oss som har besteforeldre til barna våre, som ikke stiller opp, uansett hva. F.eks: min mann havna brått på sykehuset. Fastlegen sendte han med ambulanse til sykehuset etter en vanlig legetime. Jeg ble med ambulansen siden min mann ble svært engstelig for hva som var galt med han. Svigermor nekta å hente ungene på barnehagen... av hvilken grunn vet jeg ikke. Jeg fikk ei venninne til å hente barna våre. Hun stilte opp selv om hun måtte gå tidligere fra jobb for å rekke stengetiden for barnehagen.

Så det er ikke en selvfølge at besteforeldre stiller opp, uansett hvor glade de er i sine barn og barnebarn.

Skrevet

Nei, besteforeldre stiller ikke alltid opp. Min far(enkemann) bestilte en tremåneders spaniatur seks måneder før min termin, gadd ikke booke om og tok med seg den nye samboeren og dro to dager før fødselen. Fikk en god venninne til å komme - hun kjørte en time med to små barn i bilen sent på kvelden for å komme til oss da vi måtte reise på sykehuset, og tengte barnevakt til barna som var hjemme.Takk for hjelpen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...