Gå til innhold

er det dumt å gi faren delt foreldre ansvar??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tenkte at om jeg skrev under på delt foreldreansvar på sykehuset, så er vi jo to som bestemmer navnet og jeg skal bestemme det jeg.

så må jeg da nekte og gi han delt foreldreansvar til jeg har fått gitt babyen et navn??

eller har ikke det noe og si??

hvordan er det på sykehusen?? hvem papirer får man som man skal skrive under på??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dere samboere? Det er nemlig nye regler etter 1.1.2006 som gir samboere automatisk felles foreldreansvar.

Er det fornavn eller etternavn dere er uenig om da? Man må gi folkeregisteret melding om navn innen 6 mnd etter fødsel, hvis ikke vil barnet automatisk få mors etternavn. Hvordan det da blir med fornavn vet jeg ikke....

Hvorfor skal du bestemme navnet da? Synes det høres egoistisk ut, men mindre du har gode grunner til det da...

Da jeg fikk min datter fikk jeg ingen papirer på sykehuset om foreldreansvar... disse fikk jeg i posten noe senere. Har imidlertid hørt om flere som har fått de på sykehuset, så det variere nok...

Skrevet

hvorfor er d dumt å gi faren delt foreldreansvar egentlig?? d er jo bare bra visst han vil ha d vel?? jeg å min x mann har 50/50 å d er jeg utrolig glad for..er utrolig slitsomt å oppdra barn alene å jeg hadde ikke klart d uten hans hjelp..tenk deg nøye om før du tar en beslutning på dette..

Skrevet

vi bor ikke sammen. er ikke sammen heller.

grunnen til at jeg vil bestemme navn er fordi jeg har prøvd og snakke med han om alt om babyen men han vil ikke snakke. spør jeg om han syns et navn er fint eller ikke så ser han bare en annen vei og snakker om bilene som kjører forbi.

han vil rett og slett ikke engasjere seg. så det kan jo hende at han plutselig begyner og engasjere seg om 4 uker når babyen kommer. men nå har h*n allerede fått ett navn.

så han kan godt får delt foreldre ansvar når navnet er kommet i orden.

Skrevet

Dersom dere ikke er sammen, ville jeg nok ikke gitt han felles foreldreansvar (foreldrerett). Jeg har selv foreldreretten alene for min datter, og det er jeg veldig glad for. Min ex er nemlig ikke særlig lett å samarbeide med, og det hadde blitt ganske stress å måtte få tak i hans underskrift hver gang det var noe, som f.eks å skaffe pass. Jeg vet aldri hvor jeg har han, så det er greit å kunne ta avgjørelser uten han.

Minner om at samværsrett ikke har noe med foreldrerett å gjøre, samværsrett har han uansett....

Skrevet

ja jeg har tenkt på det. tror at hvis de på sykehuset ikke sier noe så kommer han aldri til og finne ut av at det er noe som heter foreldreansvar en gang. tror virkelig ikke han har lest noe om det.

han skal selvsakt få møte babyen sin så mye han vil. har ikke noe ønske om og ødelege mellom babyen og pappaen.

men hvis jeg nekter og skrive under delt foreldreansvar. blir det mye bråk da??

Skrevet

Nei det blir ikke bråk!

Hvis han vil ha men ikke du, kan det bli rettsak..Og OM det når helt inn i retten vil han mest sannylig få det!!

Meeeen skal lang tid til før det kommer til retten!

De fleste gir opp lenge før!

Jeg har også foreldreansvaret for jenta mi alene! Noe jeg er veldig glad for!!

Skrevet

Hvis du nekter,kan han gå til retten for å få det, i verste fall. Men høres jo ikke ut som om interessen er der helt ,så du kan jo håpe han ikke tenker på det. Du trenger jo ikke å nevne noe,så kanskje det ikke blir et spørsmål i det hele tatt.

Skrevet

holde på meg samme greia. barnefar kontaktet advokat, og går nå rettens vei for delt foreldreansvar....

barnefar og jeg har aldri vært sammen, og han har vist liten intresse for barnet. føler advokaten liksom kjører toget hans, og hans bare sitter på...... så: han lnsker delt foreldreansvar, jeg sier nei - og hele greia skal opp i retten snart. Jeg regner med jeg taper....... helt teit...men slik er det.

Skrevet

Znuppeline: Hvor gammel er barnet da? Har han fast samvær med barnet? Dersom du ikke er "vanskelig" når det gjelder samvær mm, så skjønner jeg faktisk ikke hvorfor far så ofte på død og liv skal ha delt foreldrerett. Det får jo som oftest ingen praktisk betydning, bortsett fra at mor da må stresse rundt for å få tak i underskrifter fra far i hytt og pine. Samvær har han jo krav på anyway....

Hvis ikke far bare gjør det for å være vanskelig da.....

Har dere vert på mekling? Så vidt jeg har forstått det vil det etter mekling på familievernkontor bli rettsmekling, før en eventuell rettssak...? Er litt interessert i å høre hvordan dette foregår, da min ex trolig kommer til å gå til sak....

Skrevet

Man trenger ikke å fylle ut noe om foreldreansvar på sykehuset. Jeg hadde ikke med barnefaren da jeg fødte, og alt jeg opplyste om var navnet hans og så tok tk det derfra. Om det er navnet du vil bestemme, så gjør det, og gi han delt ansvar etter det! Bare husk at med delt ansvar trenger du hans signatur for å åpne bankkonto for barnet, døpe det, få pass, skrive inn på skole. Ikke bare bare å få til å samarbeide om slkt, selv så lite og enkelt det høres ut!

Skrevet

til Alt- er- opptatt.

Barnet er 17 mnd. Han kontaktet advokat da barnet var 8 mnd. har etter det hatt fast samvær annenhver uke en dag i helgen. Har både vært gjennom meklingsrunde, og 1 forbredende rettsmøte.

Vet heller ikke hvorfor i all verden han absolutt skal ha delt foreldreansvar. Sakkyndig i saken har sagt han er prinsipiellt FOR delt foreldreanvar.......Jeg mener det bare er tull at han skal ha det.

Skrevet

Delt foreldreansvar har jo ingenting med navnet på babyen å gjøre.. det bestemmer du selv, eller sammen med faren om ønskelig. For å få fars etternavn må han skrive under på en erklæring om at han er faren, ellers så kan du ta ditt etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...