Gå til innhold

svigermor som dagmamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.som så mange andre, sliter vi med å finne bhgplass el en bra dagmamma.svigermor er uføretrygdet og derfor hjemme. hun har sagt hun kan ha han, men jeg er skikkelig i tvil.det skal sies at vi ikke har noe fantastisk forhold,vi er nok uenige im det meste.hun har sagt vi ikke behøver betale og min mann er derfor klar for dette..Grunnen til at jeg er usikker er at jeg er redd vi vil komme i "takknemlighetsgjeld" til henne, det er vanskelig å komme gjennom med hvordan jeg vil ha ting gjort, inkl leggging, mat, gå ut osv. noen som har råd/meninger, men helst erfaring på dette området?

blir glad for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Slike ting er alltid vanskelig, og kanskje litt sårt siden det er i familien,

Men hadde det vært meg/oss hadde jeg valgt å bruke svigermor frem til vi fikk barnehageplass... Barnet for vel kaskje ikke nok stimuli og lek hos svigermor. Og ikke minst det å være sammen med andre barn... Det er kjempe viktig!

Bruk svigermor fram til du får barnehageplass og gi klare regler om når det er mat, hvilken mat, leketid og utetid. Hvis hun skal passe så må hun følge det.

Lykke til...

Skrevet

vi skal ha det slik neste år....min mor har halvetiden..og hans mor resten av tiden..kun da jeg har forelseninger da...

håper det kommer til å gå bra..stoler ikke helt på min mor etter en episode på fredagen....men skal ta en samtale med henne om det

Skrevet

det hadde vært lettere, hadde jeg visst at hun kom til å rette seg etter de reglene jeg har.men jeg vet at hun er i stand til å eks la han skrike seg i søvn, bare for å bevise at det går..jeg er nemmlig i mot det og det får jeg høre om hele tiden. dessuten er det allerede vanskelig å få de til å stoppe å fore eldstemann med drittmat i alle tenkelige anledninger, og er derfor en smule engstelig for at saft,brus sjokolade vil bli introdusert alt for tidlig...hadde hun enda vært litt engasjert når det gjelder klumpen, han er 7 mnd og de har vært på besøk 3 ganger siden fødselen...

Skrevet

Jeg ville uansett innsistert på å betale litt. Ikke full dagmammatakst, men litt penger. Da har du mer "rett" til å si ifra.

Skrevet

Hei! Ville ALDRI vurdert å bruke svigermor som dagmamma. Hun er bestemor, ikke en oppdrager,pedagog etc. Hun respekterer ikke nok vår måte å gjøre ting på, iallefall ikke når vi ikke er tilstede. Han ergret meg grønn, og tror 100% sikkert at hun ikke klarere å skille mellom rollene dagmamma-bestemor, og hun skal få lov til å skjemme bort barna våre når hun passer de, men ikke daglig.. Ville heller utvidet permisjonene selv, evn tatt et dagbarn...

Skrevet

Hei! Skjønner problemstillingen veldig godt. Var i akkurat samme dilemma selv, men kom vel etterhvert frem til at det var greit fordi det bare dreiet seg om en periode. Svigermoren min er en fantastisk dame, men jeg kjenner meg veldig igjen i at det er vanskeligere å "instruere" henne enn det ville vært med en "vanlig" dagmamma. Jeg foreslo at de kunne gå i Åpen barnehage om dagen og det var hun med på - syntes selv at dette var en godt ide da barnet mitt ville treffe andre barn og komme seg ut litt. Det er jo også noe med å innse at den måten vi (mødrene her) gjør ting på ikke er den eneste rette - tror vi fort glemmer dette fordi vi føler at vi "vet best" - inkluderer meg selv i dette altså! Jeg har i alle fall bestemt meg for å være litt "rundere" i kantene, men selvfølgelig få frem ting jeg absoulutt IKKE tolerer. Har dessverre ikke noen erfaring å komme med fra bruk av farmor-dagmamma da svigermor ble syk før vi fikk begynt og vi fremdeles er uten... Men håper det hjalp litt likevel :)

Skrevet

... en liten tilføyelse:

jeg lager alltid en "oppskrift" på barnet mitt med mat og søvn-rutiner som inneholder hva og når hun spiser og sover og f.eks hvilken bamse hun pleier/liker å ha hos seg når hun sover, hvor smekkene ligger ect. Slike lister har jeg brukt hele tiden - selv til min egen mor som kjenner barnet mitt godt! Både min mor og svigers har likt dette godt - og da kan du jo føye til ting du synes er ekstra viktig :) Kankje lettere enn å si det..

Skrevet

Vi brukte svigermor som dagmamma et par dager i uken i nesten et halvt år. Jeg sendte han alltid dit med en merkelig følelse og verre ble det etter hvert. Vi foreldrene ga alltid beskjed om hvordan ting skulle være, sånn som mat og soverutiner. Ingenting av det vi sa ble fulgt. Hun hadde hatt 4 barn så hun visste da dette mye bedre enn oss. Nesten hver gang han hadde vært hos svigermor hadde han diarè dagen etterpå, noe han ellers aldri har vært plaget med. Er ganske sikker på at det går med store mengder kremkaker når han er der.

Vaske han kan hun heller ikke. Han har kommet hjem med rompa full av tørkepapir og inntørka møkk. Sår rompe har han kun fått etter å ha vært hos henne. Rengjøring generelt er ikke akkurat på topp der i huset. Jeg har absolutt ikke støv på hjernen selv, men syns nå det finnes en viss grense for hvordan en har det.

Det ble slutt på at svigermor passet han når vi kom til et punkt der nok var nok. Nå er han i barnehage der han stortrives! Får leke med andre barn og har personale rundt seg som ivaretar et lite barns behov mye bedre enn svigermor. Han gleder seg til hver gang han skal i barnehagen. Det gjorde han aldri når han skulle til svigermor.

Svigermor spør stadig om å få låne han. Jeg orker ikke sende han dit. Hvorfor er det ikke bra nok for henne å se han sammen med oss foreldrene? Hun skal bare sitte med han på fanget og knuge han inntil seg, mens han spreller som en mark for å komme ned. Han begynner jo å bli større og er ikke så interessert i å sitte på fanget lenger. (Regner med at den intense parfymelukten hennes ikke gjør saken bedre heller...)

Det har nok blitt slik at hun mener hun har krav på han når det passer henne. Siden hun ikke kan ta vare på han slik vi mener er best blir det ikke aktuelt! Ingen gode foreldre sender barnet sitt bort når de vet han kommer hjem med sår rompe og diarè etterpå, og gråter fordi han har vondt i magen. Å si noe til henne er nytteløst!

Dette ble mye om meg og mine følelser. Håper at hvis du vurderer dette bør du ha svært klare "regler" å gi svigermor, med beskjed om at de skal følges. Uansett tror jeg du alltid kommer til å føle at du er i takknemlighetsgjeld til henne. Dessverre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...