Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg leste litt om søvnvansker litt nedenfor her. Så at jeg og Sebastienne er gangske enige. Men nå er vi litt ute å kjører. Tidligere har jeg bare lagt datteren min på snart 4 kl 20, og hun har sovnet.

Problemene har startet etter at hun begynte på stor avdeling, og det ble slutt på dagsøvnen. Nå sovner hun i bilen, men det resultat at hun er lys våken til kl 23 om kvelden. Hun sitter jo bare på rommet sitt og leker, og hører på musikk, men blir jo selvfølgelig trøtt kl 06:00 om morgenen igjen.

Noen tips? Er det bare en overgangsfase tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn har vi hatt det også. Veldig frustrerende. Det var en overgangsfase, men vi var veldig strenge på soving i bilen. En av oss satt bak sammen med han for å holde han våken. Nå er det ikke alle som er to i bilen hjem riktignok. Hadde også en del andre mer eller mindre kreative måter å holde han våken hvis vi kjørte alene med han. Men hvis man på en eller annen måte klarer å holde barnet våkent på vei hjem er mye gjort. Man kommer å ha en del slitsomme ettermiddager, men det går over det også. I den perioden sovnet vår gjerne under barnetv, men vi bar han inn i senga og da sov han til dagen etter. Lykke til :o)

Skrevet

Hei,

Jeg er enig i at det beste ville være å klare å holde henne våken i bilen.Har du prøvd å gi henne noe å 'lese' i eller noe å spise på? Jeg vet jo ikke hvordan bilturen fra barnehagen er for dere, men har du en butikk på vegen der det ville være naturlig å stikke innom? Min erfaring er at om barna blir tatt ut av bilen like før de ville ha sovnet, kommer de liksom 'over' det og sovner ikke når vi kjører videre.

Men hvis det ikke er til å unngå og jenta sover søtt når dere kommer hjem, er det viktigste å få henne våken igjen med én gang, sørge for at hun har en aktiv kveld og legge henne senere enn vanlig. Kanskje hvis jenta di pleier å legge seg kl 20, at det ville være lurt å prøve kl 21 eller 21.30? Min erfaring er at de faller fortere til ro da enn hvis de legges til vanlig tid, og dessuten er ikke riskoen så stor for at hun skal gå lei av å ligge våken i senga.

Barn har forskjellig søvnbehov, men det høres uansett lite ut med 10 timers søvn (20.00 - 06.00) for en fireåring som ikke sover på dagen. Men om du på en eller annen måte får brutt vanen med å sovne i bilen, vil det sikkert løse seg av seg selv ved at hun er segneferdig kl 18.30 ;-)

Lykke til!

Skrevet

Kl. 20.00 er ikke det kanskje litt sent dersom hun ikke skal sove på dagen. Vi har også en fireåring som vi legger rundt kl 19.00. og blir vekt ca. 0700. Det begynte vi med for ca. 8 mnd siden da hun sluttet å sove på dagen i barnehagen. Er hun lenger oppe en dette blir hun utrolig trett og grinete både på morgen og kveld. I helgene kan det hende hun er oppe litt lenger, men da trenger vi heller ikke vekke henne tidlig om morgenen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...