strikkballen Skrevet 28. oktober 2006 #1 Skrevet 28. oktober 2006 Hei, hei - og velkommen hit! Har et lite spørsmål til deg om astma og kortison (ser i et innlegg at du tar inhalasjonskortison mot astma). Min eldste gutt på 3 og et halvt har det de kaller "barne-astma". Symptomene er hoste ved forkjølelse, og da må han ha kortison gjennom inhalasjonskolbe. Om sommeren og våren er han stort sett symptomfri og får lite medisin, men nå om høsten må han ha kortison hver dag, ihvertfall i perioder. Har fått vite av legene at dette ikke er skadelig, fordi det kun virker på luftveiene. Har du hatt astma lenge, og har du merket bivirkninger av kortison? Synes det er et evig dilemma hvor mye medisiner vi skal gi ham. Gir vi for lite, hoster han mer, og må ha høyere doser for å få stoppet hosten. Og da kunne vi sikkert like gjerne gitt mer med det samme. Har noen av barna dine astma, og i så fall - merker du noen negative virkninger hvis du gir dem kortison? Sorry - dette ble langt og mange spørsmål - men jeg er totalt uerfaren når det gjelder astma (før han fikk det) - så alle råd mottas med takk!
yo mother-til 4 Skrevet 29. oktober 2006 #2 Skrevet 29. oktober 2006 Hei! Skal prøve å svare i kronologisk rekkefølge:-) Jeg har hatt astma i 17 år og har brukt de fleste medisiner som har vært på markedet siden da. Utrolig mye bedre medisiner nå enn for 10-15 år siden. Har aldri merket bivirkninger av kortison i inhalasjonsform, utenom litt sår hals og litt heshet i perioder. Anfallsmedisinen (f.eks Ventoline) kan gjøre at man får litt hjerteklapp og skjelvinger, omtrent som når man har drukket litt for mye kaffe:-) Kortison i tablettform derimot har mange skumle og ekle bivirkninger, noen merker ingenting, men jeg tåler dem dårlig. Min astma er allergisk betinget, men reagerer også på kulde, parfyme, eksos o.s.v kortison i inhalasjonsform har en slags depot-effekt, det er altså best å bruke den jevnlig selv om man i perioder føler seg bra, nettopp for å forhindre å bli dårligere. Sier legen at dere skal kutte ut medisiner i gode perioder? Ingen av barna mine har arvet min astma - heldigvis, men minstemann ble smittet med RS-virus da han var 3 måneder gammel og måtte få inhalasjoner i en ukes tid. Det sies at de som har hatt viruset er mer disponert for å få astma senere, så det gjenstår å se! Jeg er nesten symptomfri med min medisinering, men blir som regel ganske dårlig når jeg blir forkjølet. Da er det lurt å øke medisindosene....etter avtale med legen selvsagt. De fleste kan leve et tilnærmet normalt liv med riktig medisinering, så håper dere har en dyktig lege som finner frem til den riktige medisineringen for deres gutt. Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men her i Bergen finnes det noe som heter Astmaskolen på Haukeland Sykehus. Det er et tilbud til astmatikere og pårørende til barn med astma. Det er et kurs som går over 2 dager og hvor man lærer utrolig mye om sykdommen, medisiner, rettigheter o.s.v. Kanskje det kunne vært noe for dere? Vil anbefale at dere melder dere inn i Astma og Allergiforeningen også. Mye nyttig informasjon. Dette ble et litt rotete svar, men håper du ihvertfall fikk svar på noe av det du lurte på.
yo mother-til 4 Skrevet 29. oktober 2006 #3 Skrevet 29. oktober 2006 ....og forresten. Takk for velkomsthilsen:-) Og håper det går bra med gutten deres! Du skal bare se han vokser det av seg! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå