Gå til innhold

Legen min sjekker ikke magen, er dét vanlig da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min virker veldig ukomfortabel med å kjenne på magen min.

Han måler ikke fundus eller kjenner på magen i det heletatt.

Er ikke det litt uvanlig da?

Hele legetimen er ganske "klinisk". Blodprøver og blodtrykk og spørsmål om hvordan det går.

(Kanskje han synes det er litt flaut siden vi er nesten like gamle??)

Skal til jordmor neste gang, heldigvis. Så får jeg sjekket opp litt hos ei som HELT SIKKERT vet hva hun driver med...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm..høres jo litt rart ut kanskje ja. Vertfall vanlig å få måle fundus på hver kontroll. Han har nok valgt feil yrke viss han er sjenert for å ta i folk -hehe!

Gled deg til du skal til jordmor, du kommer sikkert til å få en kjempepositiv opplevelse i forhold til det du er vant til høres det ut som:) Vet jo ikke hvor langt du er på vei, men kanskje du kan vurdere å droppe legen og bare gå til jordmor i steden.. Mener legen burde følge deg skikkelig opp på hver kontroll..

Skrevet

jeg har det heelt likt som deg! han tør nesten ikke ta i meg! tar ul mens han virker veldig ukomfortabel med at han må smøre det greiene på magen og dra den greia over, slik at alt går superfort! så måler han blodtrykk, ber meg tråkke på vekta - og d er d! hehe, har heldigvis en god jordmor... er hun som måler magen min.

Skrevet

Eg går til JM og hun har aldri sjekka magen...ikke målt eller sjekka hjerte eller noe....Eg er i uke 21 nå, og går ofte til kontroll på grunn av diabetes...Synes det er kjemperart, men er ikke så veldig bekymra for eg kjenner jo liv hver dag og på UL var alt helt fint....Men synes det er rart da....

Skrevet

Hei

Hvor langt er du kommet da?

Legen kjente ikke på min mage heller sist, da var jeg 14 uker. Det ble heller ikke gjort i forrige svangerskap heller til 14 ukerskontrollen, men neste kontroll ble det sjekket og krysset av. Min lege skrev også bare + på hjertelyden, noe som også ble gjort så tidlig sist.

Hvis du er rundt uke 14 så er nok det grunnen, at det kanskje er litt tidlig, men er du kommet så mye lenger er det litt rart synes jeg!

Skrevet

Legen min gjorde det ikke før 2. kontroll jeg var til (uke 24).

Skrevet

Jeg går bare til lege. Legen min hverken kjente på magen eller lyttet til hjertelyd på første kontrollen min (uke 14), men han har gjort det hver gang siden. Dvs 2 ganger, uke 24 og 28. Var på ul på sykehuset uke 17. Legen sjekker blodtrykk, symfysemål og spør hvordan det går. Har ikke tatt flere blodprøver enn første gang, men jeg leverer jo urinprøve da. Men hvis man går til både jordmor og lege så holder det vel at én av dem sjekker hjertelyd/sf-mål?

Skrevet

Hei Snurrepippen!

Har et tips til deg, hvis du får grei kontakt med jordmoren din trenger du faktisk ikke gå til legen mer i løpet av svangerskapet. (Hivs ikke jordmoren annbefaler det da.)

Etter de nye retnings linjene for svangersaps omsorg er det nemmelig vi, kvinnene som bestemmer om vi vil gå til lege eller jordmor eller en kombinasjon av disse.

Lykke til hos jordmoren din!

hilsen lady M.

Skrevet

Jeg er i uke 20.

Har født en gang før, da hadde jeg en annen lege. Han var helt annerledes! Mye mer positiv til meg og magen min. (Den nye legen tok over alle pasientene til den gamle legen min da han slutta). Vurderer å bytte ut hele fløte-pusen ;-), men først etter fødselen. Blir bare styr nå synes jeg.

Tror ikke jeg kan kutte ut legen min helt da JM ikke har mulighet til å sjekke blod osv.

Gleder meg til å gå til henne, jeg! Vet hun er helt super!

Skrevet

He, he, he... Akkurat sånn var det da legen min skulle sjekke hjertelyden også.. Smurte utover den geleen med hjerte-lyd-saken og stod med den andre hånda i siden.. Synes det var litt rart - men jeg må jo le litt av det :-)

Skrevet

Legen min har heller ikke sjekket magen min. Jeg spurte ham sist gang, og han sa at det ikke var anbefalt før man var over 18 uker. Kan det være forklaringen? Etter 18 uker skal visst legen sjekke symfyse og fundusmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...