Gå til innhold

stebarn og overnattingsgjester!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det at stebarn har overnattingsgjester hjemme hos pappa, stemor og stesøster?

Stedatteren min maser om det hele tiden, jeg har sagt nei.

Syns ikke det er noe hyggelig når hun har med besøk hit engang, hun blir ufordragelig og skal vise seg frem hele tiden. Slitsomt!

Spesielt nå som jeg har termin.

Så måtte jeg si ok, hun kunne ta med en av venninnene til onsdag, hun maser og maser...

Vil gjerne høre hvor vanlig dette er?

Datteren min har hatt et overnattingsbesøk siste året, og det er dette hun bruker som argument for at hun også skal kunne ha med venninne på overnatting her, men som jeg sa til henne, så har hun masse overnattingsgjester hjemme, der hun bor.

Så om min datter har overnattingsgjester i sitt eget hjem en gang så må det være greit vel??? jentene er 8 og 10 år gamle...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes stedatteren din må få lov å ha overnatting hun også.

Kan jo være hun synes det er stas å få ha en venninne med hjem til pappa.De vil jo også sikkert gjerne vite hvem pappaen hennes er og hvor han bor.

Dessuten så er vel det ett hjem for henne også selv om hun ikke bor der fast.

Men dersom hun ikke oppfører seg fint så er det jo bare til å snakke med henne først.Si at du forventer at de oppfører seg fint, at ingen er stor i munnen osv.....Og at dersom de ikke klarer å være snill så kjører dere venninnen hjem igjen.

Forklar henne også at nå da du er gravid så blir du ekstra fort sliten og at det derfor hadde vært veldig fint hvis de kunne hjelpe deg litt innimellom.......

Jeg syntes det er viktig at alle skal føle seg hjemme, enten det er hos far eller mor.

Tror nok jeg hadde reagert kraftig dersom mine barn ikke hadde fått lov å ha overnatting hos faren.

Mine stebarn har hatt overnatting her og det har gått helt fint....

Lykke til!!!!!!

Skrevet

det er vel et spørsmål om plass også?

vi har bare et rom til alle barna, og da blir det ikke overnattingsgjester på noen, bortsett fra på sommeren når de kan ligge i telt ute i hagen:)

Skrevet

Ja det er gjerne ofte ett problem

men det skriver ikke HI noe om.

Vi har ikke eget rom til alle, men klarer som regel å ordne det sånn at alle kan få ha besøk en gang iblandt.

Skrevet

Det er vanlig at PAPPAEN ikke vil at hans barn skal ha overnattingsgjester, fordi han da blir mer perifer, og ikke får vært så intenst "sammen med" sitt/sine barn. Dette straffer seg gjerne ved at barna fra 10-års alder reagerer med at de synes det er kjedelig hos far, og etterhvert ønsker å droppe hele samværet. Det er vanligvis klokt av pappa å unne sitt barn å ha med en venn, særli om det dreier seg om et enebarn.

Nå er HI's familie i en litt annen situasjon. HI's datter og mannedatteren er jo tilsammen to barn i noenlunde samme alder, og har hverandre. Så dersom disse to går fint sammen, synes jeg det er OK at ikke stebarnet har med seg noen på samvær hos far.

Men er situasjonen at kjerringdattera går ut med / er hos sine venner mens mannedattera blir sittende uten noen (barn) å være sammen med, da synes jeg hun bør få ha med seg en venn av og til.

At mannedattera har overnattingsgjester når hun er i "sitt eget hjem" er ingen kur mot at det kan være kjedelig å være hos far!

Skrevet

Synes hun skal få lov å ha med ei venninne på overnatting av og til hos pappan sin også..hvorfor ikke?

Det er jo hennes andre hjem, sikkert kjekt for henne å få lov til det der også av og til..

Skrevet

Her er det et lite soverom (6-8 kvm), som stedatter og min datter deler, min datter har aldri overnattingsgjester når stedatter er der, de har jo hverandre. Men når det er 3 jenter blir en utestengt, sånn er det og sånn vil det alltid være med jenter.. Syns ikke det er nødvendig at hun har overnattingsgjester hjemme hos oss, hun har det mye hjemme hos seg selv. Hun bor ikke her, derfor syns ikke jeg det er ok. Min datter har ikke overnattingsgjester hos sin far heller..

Skrevet

Innlegget over er fra Hovedinlegger!

Skrevet

Axelh: Min datter er aldri ute uten stesøsteren sin når de er her begge 2.

Skrevet

jeg ville ikke tatt på meg ting som forårsaket mye styr like før termin. hadde jeg ikke orket overnattingsbesøk så hadde jeg sagt nei til overnattingsbesøk. enkelt og greit.

Skrevet

Det er vel to forskjellige problemstillinger som blandes sammen her? Det at du nærmer deg termin og ikke orker styr og det at stedatteren din skal finne sin "plass" hos pappa. Jeg synes det er helt greit at du sier nei nå fordi du ikke orker så mye, men synes ikke det er greit at du sier at hun "ikke bor her". Det må vel være et mål at hun oppfatter hjemmet til pappa også som sitt hjem. Jeg mener derfor at du kan si at nå kan hun ikke ha overnattingsgjester, men når den lille har blitt noen måneder er vennene hennes velkomne. Din datter har jo mange anledniger til å ha overnattingsbesøk når stesøsteren ikke er der, mens din datter vel alltid er hjemme når stedatteren din kommer. Da blir det et dårlig argument at hun ikke har overnattingsbesøk når stesøsteren er der.

Skrevet

HI: Jeg skjønner problemet ditt. Foreslår en grei regel på "Tre store barn skal ikke sove her samtidig".

Det er greit at din datter har overnatt når ikke stedatter er der (da blir det jo bare to store), og om din datter blir invittert til overnatt en helg hos andre når stedatter er der, kan dere jo si "ja", og la stedatter benytte anledningen til å få ha ei til overnatt da.

Skrevet

Ærlig talt: et overnattingsbarn ekstra tar da ikke mye plass: hiv noen sofaputer på gulvet ved siden av sengen med laken over og du har en mer enn grei nok overnattingsplass for tredjemann.

Det er viktig å få lov til å føle seg hjemme nok til å ha med en venninne i blant hos pappa også.

En helt annen del av problemstillingen er dette med termin og at man er sliten (+ ønsker å fokusere på de nærmeste). Foreslår at du snakker med mannen din om dette og at alt ekstra i forbindelse med overnattingsgjesten (og vertinnen hennes) er hans ansvar. Også integreringsproblematikk (det at også hun som bor der til vanlig: din datter, ikke skal føle seg utenfor). Alternativt at du sier det som det er til stedatteren din: at akkurat nå, den siste tiden før babyen kommer har du lyst til at dere skal kose dere litt ekstra sammen, bare dere. Så kan hun heller ha med seg en venninne på overnatting senere (men da må hun få lov til det, da).

Kanskje datteren din også vil sette pris på å bli kjent med noen av (ste) søsterens venninner? Det er en anledning til å innvie hverandre i hverandres sosiale venninneverden (som er en viktig del av store småjenters liv).

Men fraskriv deg ansvar for ekstrastyret når du har nok med deg selv (akkurat nå, men sikkert ikke mindre når babyen kommer).

Skrevet

PS. overnattingsgjester hos 10-13 år gamle jenter er veldig vanlig og viktig. Noen ganger er det styrete, fordi "vertinnene" oppfører seg mer som venninner enn som familiemedlemmer når de har gjester...

Men min erfaring er likevel at det er verd det, om kun få år er ikke dette en problemstilling mer, men da er det fint å ha blitt bedre kjent med noen av venninnene deres..

Skrevet

Jeg blir bare trist når jeg leser dette.......hvem var der først, du eller stedatteren? Jeg har mange barn selv, stebarn, og egne. Kunne aldri falt meg inn å gjøre forskjell på noen av dem. Jeg og min sambo var fullstendig klar over situasjonen når vi gikk inn i forholdet og selvfølgelig skal barna alltid komme først. Om du blir så sliten og synes det er så mye styr, hvorfor får du da flere barn? Henger jo ikke sammen i det hele tatt. Det blir ikke enklere jo flere barn man skaffer seg!!! Nei, bli voksen og la hensynet til at barn vokser og har andre behov etterhvert. Vi kan ikke nekte dem høyst normale ting, fordi vi synes det er pes...

Skrevet

Stebarn skal da ikke være noe hinder for å få egne barn. Det er lov å si at man ikke har overskudd til å ha huset fullt, selv om man har valg å få en mann med barn fra før.

Skrevet

Hos oss er det faktisk pappa`n som sier nei til overnattingsbesøk. Han er virkelig imot det. Når de er hjemme hos seg selv, har de enten overnattingsbesøk eller ligger borte hos andre både i hverdagen og i helger. Han er sååå imot det, men forstår at han ikke kan gjøre noe med det når de er hjemme hos seg selv. Men når de er hos oss er det uaktuelt. Den ene datteren hans hadde med seg en venninne en gang, men det var liksom det. Vi prøver å finne på ting, får besøk av slekt eller drar på besøk hos slekt (farsslekta..) når de er her, slik at de får muligheten til å treffe besteforeldre, søskenbarn, tanter og onkler når de er her, så jeg tror egentlig ikke det er noe problem. Barna hans på 8 og 12 er inneforstått med pappas holdning til overnatting og spør heller aldri. Han har bodd sammen med de i mange år, så venninnene og skolekameratene vet godt hvem han er. De treffer han jo både på fotball- og håndballkamper o.l.

Vi har en 2 åring sammen, så det blir vel noen år ennå til problemet dukker opp hos oss, men han er veldig imot dette!

Skrevet

AXELH: Tusen takk for et veldig fornuftig svar! Det var til god hjelp.

-HI-

Skrevet

Blir trist når jeg leser slikt som dette jeg. Synes det er kjempe dårlig gjort å gjøre forskjell på barna. Klart at din stedatter har behov for å ha med venninner til dere også. Min eldste datter som ikke er min samboers barn har overnatting nesten hver helg hun er hjemme. Hun bor annenhver uke hos oss og hos sin far. I natt har feks tanten til datteren min vært her. Hun er søsteren til min eks. Her er alle venninner velkomne når som helst. Og min samboer synes det er den mest naturlige ting i verden.... Vær heller glad for at jenta vil ha venninner med hjem. Da har dere sjansen til å bli kjent med vennekretsen hennes og det å få lov til å bli kjent med andre barn er jo en gave i seg selv :)

Skrevet

jeg synest det er en befirelse når de har overnattingsbesøk. da blir det mer nomral, og de oppfører seg mer som normale unge. trenger ikke sitt oppå oss. en kan da plutseli si normale ting til dem, så som:- nå kan dere gå på rommet å leke, eller i dag er det så fint vær at dere kan gå ut en liten stund, når dere er ferdig å leke må alle hjelpe til å rydde opp igjen.

dete med å vise seg er et problem, men det gjelder alle barn, vanligvis gir jo foreldrene beskjed om at nå må du ikke tøffe deg bare fordi du har besøk og lignende, men ikke min mann, neida, men det er greit nok det, fordi fordelene ved å la dem ha liggebesøk, helt klart overstiger det negative.

jeg oppmuntrer til liggebesøk, og er strålefornøyd når det blir forelsått, og gjør alltid noe litt ekstra slik at de skal kose seg, fordi da går det an for oss voksne å få litt ro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...