Gå til innhold

han har blitt så sår.. trenger mange tips.

Anbefalte innlegg

Skrevet

han har avføring 5-6 ganger om dagen og det merker jeg på at han har blitt så sår, han vil ikke at jeg skal vaske han da hyler han, 11 måneder, hva bør jeg gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går utifra at du vakser selv om han ikke vil, for det er viktig å få bort alt. Og så er det viktig at alt er tørt og så kan du smøre på et tynt lag sinksalve, det bruker å hjelpe her iallefall når stumpen blir litt rød.

Ta bæsjebleien med en gang han bæsjer er også lurt, slik at han ikke går med de lenge.

Skrevet

kanskje du skal vaske han under dusjen, uten klut?? ellers er Aderma zink kremen skikkelig bra!!!

Skrevet

La han ligge naken, slik at den såre rumpen hans får litt luft. Bruk sinzsalve den holder fukt fekk fra det såre område. Jeg jobber i eldreomsorgen å der bruker vi en blanding mellom sinz og barrieresalve, den funker som bare fy... Kan prøve det får kjøpt begge deler på apoteket.

Skrevet

Du kan også vaske han med olje ved bleieskift. Når tulla mi hadde diare ble hun veldig sår selv om jeg brukte zinksalve, men så begynte jeg å smøre på med litt olje først og over det igjen zinksalve. Og jeg har ikke sett på maken til forbedring jeg. Dagen etter var hun så og si fin, selv med mange vask/skift. Her bruker jeg derfor kun olje om hun har antydning til sårhet.

Skrevet

Merker du på han når han skal bæsje? Hvis du gjør det, og han vil, så kan han jo sitte på potte og bæsje sånn at det blir minst mulig kontakt mellom den såre huden og avføringen.

Når du vasker bort bæsjen, bruk rennende vann (f.eks. dusjen) og ta litt olje på hånda di mens du forsiktig vasker det bort. Etter å ha fått stumpen rein og fin, tørk den med å klappe et mykt håndkle (f.eks. en flanellsbleie, gulpeklut e.l.) forsiktig mot rumpa. Hvis du ammer så er det veldig effektivt å ta litt morsmelk på den såre huden (bare håndmelk litt ut å hånda di) for så å la han lufttørke helt før du tar på bleia. Om tuppa vår er veldig sår (noe gutten din tydligvis er), smører jeg også litt Purelan (ja, brystvortesalve :-)) på sånn at ikke bleia gnisser rett på den såre huden. De gangene jenta vår har blitt supersår, så har hun vært helt fin igjen etter 2-3 dager med denne behandlingen.

Stakkars liten! Håper han snart blir bedre!

Skrevet

jeg vasker han uansett ja.. men jeg kan ikke si jeg smører på et tynt lag, er det så farlig egenlig? får så vondt av han, men skal prøve noen nye kremer nå..

Skrevet

Inotynolsalve fra apoteket. Martin hadde store blemmer en dag han våknet og de var borte etter at vi hadde smurt han en gang. dagen etter var han ikke rød engang.

Skrevet

Aloe vera funker. Smør på etter at stumpen er godt luftet.

Skrevet

skyll rompa i dusjen,ja

her i huset er d bare potetmel som funker.

og som de andre sier,ta å skift bleie med en gang d har kommet noe i den. :)

Skrevet

Luft er tingen:O) La han få gå uten bleie så mye som mulig,vet det er litt scary da han bæsjer så mye...men litt tiss går det jo ann å tørke opp.Jeg har god erfaring med potet mel jeg,en god håndfull rundt der det er sårt.Dette vil hjelpe til å holde all fuktighet borte,prøv og se om det hjelper:O)

Skrevet

Jenta mi var også sånn at hun bæsjet en fem seks ganger om dagen. Ble til slutt kjempe sår i rumpa, fikk små åpne sår!!

Prøvde zink salve- hjalp ingenting!!!!!!!!

Fikk et tips fra en gammel tante om å helle på litt potetmel!

Etter å ha vaska og tørka stumpem skikkelig, helte jeg på en god del potetmel. Da gikk det faktisk ikke mange dagene før sårene var borte:)!!!

Potetmelet trekker til seg den fuktigheten som er på stumpen.

Prøv dette, garantert effektiv:)

Lykke til:)

Skrevet

lurt å dusje ja, men ellers er det en krem av merket Weleda som heter kalendula, den synes jeg er veldig god... fikk tips om den fra ei jordmor på sykehuset... kan kjøpes på helsekost ihvertfall...

Skrevet

Her bruker vi potetmel...funker veldig bra forebyggende. Drysser på en haug i bleia, i alle fall til natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...