Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #1 Skrevet 26. oktober 2006 Hvilke regler gjelder for oss fedre som ikkje er sambuere med barnets mor vedrørende pappaperm? Mor til barnet studerer og har aldri hatt fast inntekt. Jeg har vert i fast jobb siste 2årene. Er det noen regler for att far kan ta over mammapermen når mor skal fortsette med studiene etter svangerskap?
<3 R med baby i magen <3 Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 ja, du kan ta over mammapermisjonen. det finnes søknadspapirer på det på trygdekontoret.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #3 Skrevet 31. oktober 2006 Du kan ta over mammapermen, men 9 uker er forbeholdt mor.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2006 #4 Skrevet 2. november 2006 Mor må ta tre veker før termin og seks veker etter fødsel, ellers kan du som far ta resten. Då fell dei seks vekene med fedrekvote vekk (det er i alle fall det vi fekk opplyst på trygdekontoret), men du får jo atl det andre. Vi skal enmelg gjere det sånn - eg skal studere og mannen min skal vere heime. Han skal bruke tidskonto - då får vi strekt permisjonen over lenger tid, så det kan jo også vere noko å tenke på. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #5 Skrevet 9. november 2006 Så lenge mammaen også vil det sånn, og så lenge hun er i full jobb eller fullt studie når du har permisjon, går det fint at pappa tar permisjonen. "Dersom mor ikke har rett til fødselspenger kan far likevel få fødselspenger i inntil 29 eller 39 uker. Du må ha overtatt omsorgen for barnet fordi mor arbeider, studerer eller er syk." (se http://www.nav.no/1073744316.cms) Du får altså ikke like lang permisjon med fødselspenger fra trygdekontoret som dere ville fått til sammen hvis begge hadde opparbeida seg fødselspengegrunnlag, men hun kan ta permisjon med fødselsstipend fra Lånekassen før eller etter at du tar din permisjon med fødselspenger fra trygdekontoret.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #6 Skrevet 18. november 2006 Du kan få fødselspenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Dessuten må du ha omsorgen for barnet, og ikke være i arbeid. Om dere ikke er samboende har du sikkert ikke omsorgen full tid for barnet og da kan du ikke ta over permen.
Gjest Skrevet 10. januar 2007 #7 Skrevet 10. januar 2007 hei hei Venter en gutt i mai Jeg skal ha permisjon i 4 mnd,mens samboer skal ha i 6 mnd. Vi har vært på møte med trygdekontoret,ring dit å få deg en time,der får du de riktige svarene Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå