Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg ang reiseutgifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et stort problem. min mann har to barn som mor tok med seg å flyttet 50 mil unna far. hun skrev under på at hun ville være med på å dele 50% på reiseutgiftene da hun flytta.

Og under rettsprosessen som kom ble det en liten stund bestemt at far skulle ta 2/3 del. i rettspapirene står det ikek annet enn at de har lik inntekt.

og nå er det 50/50, noe mor prøver å trenere plutselig. vi betaler turen hit(for å være sikker på de kommer) hun tar returen. og nå sender mor en melding om at hun ikek har råd til å betale returen ved neste samvær. vi har betalt turen hit allerede og flere turer fremover.

hva kan vi gjøre da? far betaler vanlig bidrag, og ligger frempå, og derfor må han ikek betale før i november igjen, men med de ny reglene har hun allerede fått bidraget utbetalt, og påstår hun nå ikke får nok hver måned fordi hun har brukt opp dette.

kan hun sende de hit og si vi får levere de tilbake? hva skjer om hun ikke sender de da? eller hva om hun sender de og sier vi får orden det selv etter de er kommet. vi har ikke økonomi til å sende retur uansett. det er jo hennes problem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært dere, så hadde jeg kontaktet fam.vernkontoret og bedt om krisetime. Det må sansynligvis avvikles der barna bor, men kan sikkert slås sammen med neste henting dersom det passer. Sånn som jeg ser det, så er dette et forsøk på trenering av samværet.

Dersom hun har fast inntekt og normal inntekt, så ser jeg ingen grunn til at hun ikke skal kunne betale for seg!

Skrevet

Enig. Dersom hun har normal inntekt - dvs er i vanlig jobb, må hun betale det hun har forpliktet seg til. Hvis dere/din mann har råd til det, ville jeg kontaktet advokat.

Skrevet

takk for svar :-)

jeg kan opplyse om at hun har full overgangsstønad, bidrag, barnetrygd +1, og barnepasstillegg.

Far har 15000 i mnd utbetalt, og han betaler bidrag og gjelda hennes som hun har fått utsatt et par år.

Men selvfølgelig skal hun jo egentlig slippe å ta med barnetrygd, og bidrag i inntekta si, kun den ekstra. mens far må ta med alt og får ikke avskrevet at han betaler bidraget. det er jo helt sykt. Hun sitter jo faktisk igjen med mye mer enn han.

Men hva skjer om ungene kommer og hun ikke henter de da? og påstår det får bli hans problem om han vil ha de til samvær.

Det har vært møter med familievernkontor og rettsak og hel pakka i denne saka, men hjelper det da?? neida, hun kan sitte der...jeg har ikke råd.

Skrevet

Dersom han ikke får svar på dette av noen på fam.vernkontoret (ang hva som skjer om hun ikke kommer og henter dem), så bør han undersøke det med advokat hva som skjer. Det kan være greit at han har undersøkt, slik at det er "registrert" noen plass. Jeg tenker for det tilfellet at barna kommer til dere, men at mor ikke henter.

Men det er kanskje vanskelig for dere å ha barna utover det som er avtalt pga skole eller barnepass og jobb?

Nei, dette er ingen enkel sak. Vi slet med lign utsagn fra biomor i beg. Hun nektet å betale. Vi undersøkte ikke nærmere hva vi kunne gjøre med det og tok hele regninga selv. Det var dyrt det. Men det var tross alt bedre enn at far ikke skulle få se barnet sitt! Det gikk seg til etter en stund og mor begynte å betale. Vi lot saken ligge og tok den opp igjen etter en stund.

Av og til så må man bare "svelge en del kameler" og bite det i seg. Det er fryktelig irriterende at man (som i vårt tilfelle) må ta alle utgiftene selv, når man vet at mor har økonomi til å bidra. Eller det kan være andre konflikter hvor man vet at man har rett (og loven på sin side), men likevel må føye mor. Men det kan være lurt å ikke bare krangle hele tiden! Det er på en måte slik krangling som holder "liv/ild i glørne" og som gjør samarbeidet vanskelig. Hva med å betale en stund. Ta vare på kvitteringene og la det ligge. Så når det har roet seg, så kan dere ta det opp igjen, feks om hun hevder endring av bidraget til fordel for henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...