anni ke n - med ny baby Skrevet 25. oktober 2006 #1 Skrevet 25. oktober 2006 Noen som boe eller har vært i Australia her, med baby?
anni ke n - med ny baby Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. oktober 2006 Ja..jeg og sambo og baby lurer på å ta en del av permisjonen vår der nede. Tenker på å enten kjøpe eller leie bil og kjøre rundt i ca 2 mnd. For det første lurer jeg på om ikke flyreisen fra Norge til Australia er veldig lang for en liten baby? For det andre lurer jeg på om det er trygt med tanke på giftige edderkopper/slanger...(Er litt engstelig for dette selv...Er det trygt å bo i telt/campe)? Tusen takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #4 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg bodde fire og et halvt år i Australia, og fikk førstemann der nede. Da hun var 8 mndr dro vi på julebesøk til Norge. Dette var selvfølgelig litt mer kronglete enn om vi hadde dratt uten baby, men det gikk greit det da! Vet ikke hvor gammel babyen deres er, men vår på 8 mndr sov når hun trengte å sove. Og på flyet får man som regel sånn babyseng ting som brettes ut av veggen, slik at baby kan ligge der. (men det finnes begrensinger på hvor tung baby kan være for å ligge i en sånn, og det er begrenset med sånne senger i hvert fly, så hvis det er mange som reiser med baby er det ikke sikkert dere får en.) Det med babyseng må informeres om når dere bestiller flyet, slik at reisebyrået ber om dette på deres vegne. Hvis babyen er liten, får man ikke eget sete, man får en sikkerhetssele slik at man har baby på fanget og fester babyens sele inn i din egen sele uten take off/landing. Ellers er det veldig greit med sånn babyseng. Noen flyselskaper lar deg også ta med en paraplytralle i håndbagasjen slik at man har en liten vogn man kan trille baby rundt i på flyplassen. Men ikke alle flyselskaper tillater dette! Da kan gjerne en BabyBjørn bæresele være grei å ha. Man sitter jo ofte og venter på flyplasser flere timer av gangen! Jeg syns denne reisen ble lengst for oss som foreldre. Babyen vår sov når hun trengte det, hun ble litt treg i magen, men ellers gikk det greit. Vi var ganske slitne da! Siden en av oss måtte ha henne på fanget hvis hun ikke ville sove i babysenga, eller hvis vi ikke hadde fått babyseng. Vi måtte spise på skift og sånn. Men vi overlevde jo! Nå har jeg og datteren min flyttet tilbake til Norge, og jeg dro alene med en 17 måneder gammel unge og jeg var fem mndr gravid. Da hadde jeg eget sete til henne, hadde ikke klart det uten!! Hun var vanskeligere denne gang, siden hun må underholdes mer, sover litt mindre og er mye mer rastløs enn hva hun var da hun var 8 mndr. Men det gikk jo det også.....men slitsomt! Ang. giftige edderkopper og slanger, så spørs jo dette litt hvor dere har tenkt å dra da. Noen plasser har mer edderkopper og slanger enn andre steder, kommer jo litt an på årstid og sånne ting. Har selv ikke hatt noe problem med dette pga ekstrem slangefobi og derfor holdt meg inni byene Men det er lurt å kjøpe myggnetting da, det er relativt lett å få tak i myggnetting som man kan ha over vogna og sånn. Camping i Australia foregår ofte sånn at man leier en campingvogn på en campingplass. Og dere er man jo mye tryggere fra slanger og småkryp! Teltligging er vel på eget ansvar. Ikke noe jeg ville ha gjort selv, for det finnes jo endel farlige ting der man ikke har i Norge, og som sagt...jeg har slangefobi. Trenger ikke koste så mye å leie en campingvogn eller motellrom da. Personlig hadde jeg vært redd for slanger og edderkopper, men det er jo meg Har forresten aldri truffet på slanger på fire og et halvt år der (i en småby med masse skog), og bare vært borti et par giftige edderkopper som bebodde seg under hagestoler, men ingenting livsfarlig!
Line_85 Skrevet 28. oktober 2006 #5 Skrevet 28. oktober 2006 Vi dro til Australia når lillegull var 6 uker. Eller jeg og lillegull var noen uker hos besteforeldrene i Singapore før vi dro videre. Han var da 2 mnd når vi dro videre til Australia. Flyturen gikk kjempe bra...Han sov for det meste hele tiden. Pupp,sove,pupp,sove..osv..hehe! Spørs jo hvor stor/liten babyen er? Vi har flydd litt i Australia og (4-5 timer med fly) når lillegull har vært 6 mnd og 7 mnd...gått kjempebra, men er jo ikke så lenge på fly det. Skal til Norge nå snart og da er han 11 mnd...blir nok litt mere utfordring, men alt går bra Jeg personlig ville nok ikke telta...det ville jeg sett på som litt risikabelt?! Er jo noen dyr her i Australia som man ikke skal leke så mye med...hehe! Og spesielt med en liten baby... Men hvorfor ikke leie en campingbil eller noe sånt? Jeg har bare bodd her siden februar da....men ikke sett en slange, eller giftige dyr enda (skal nevnes at jeg bor i en litt stor by da;) ) Synes dere skal ta turen til Australia jeg...er en opplevelse..Men når har dere tenkt å reise? Er rimelig varmt her om sommeren (vinteren i Norge) og da er det veeeldig deilig med aircondition! Hehe! Bare å spørre mere...ser du har fått et veldig utfyllende svar allerede så kanskje du har fått de svarene du trenger.
anni ke n - med ny baby Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 28. oktober 2006 Vil bare takke for fine og utfyllende svar. Tusen takk så lenge. Kan hende jeg spør igjen om mer senere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå