Gå til innhold

Mor nekter far å ha ungen i jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?

Hun hadde ungen sist jul, nå er det fars tur..men ho har bestemt seg for at hun skal ha han selv, og nekter at far skal ha han..

Har far noen rettigheter her?

Han har elers sønnen annen hver helg og annen hver onsdag..når han er hjemme fra sjøen..

Dessuten er hun flink å bruke ungen mot faren, og psyke han ned påden måten..

veldig takknemelig for svar

velger å være annonym denne gangen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på om de har en skriftlig samværsavtale. Da er det ofte spesifisert hvordan man skal fordele helligdager og ferie mellom seg. Om de ikke har en skriftlig avtale bør han snarest få i stand en slik.

Hvis de har problemer som de selv ikke kan løse, så kan han ta kontakt med familivernkontoret og få dem til å hjelpe til slik at de to kommer til enighet.

Skrevet

de har skriftelig avtale på familieverns kontoret..for ho nektet han helt sønnen i begynnelsen..

så de har allerede vært der..

Når de har skriftelig..hva kan han gjøre da..

dvs dette kommer til å ødellegge jula for meg og han..han er min samboer..og jeg selv har egne barn..

En deppa samboer på julaften blir ikke noen kjekk jul :(

Jeg er like frustrert som han

Skrevet

Det skjønner jeg godt at du vil unngå.

Kan dere ikke ringe til familivernkontoret og høre hva de anbefaler han å gjøre? Noen må jo kunne snakke med moren og få henne til å forstå at hun bør følge avtalen. Hvor gammel er sønnen forresten?

Skrevet

han er 2 år..

skal ta kontakt med de..håper de kan ordne noe...

Skrevet

For å være helt ærlig og anonym, så skjønner jeg moren godt.

Her jobber og sliter ( ja etter eget ønske- men fortsatt mye jobb) hver eneste hverdag, så kommer en fest dag som jul og 17 mai som er mye for barna og familien, så skal ikke hovedpersonen i livet og hverdagen være tilstede. I mitt hode er det "festdag" annenhver helg hos mange fedre og hos mamma er "festdagene" jul, 17 mai, bursdag osv.

Jeg skjønner moren godt jeg!!

Selv om dette ikke er politisk korrekt eller riktig i følge lov og skriftlige avtaler, så er det helt lov i følge mine følelser. Det skal være litt ekstra stas for mor og barn som har mange hverdager.

Det er lov å være egoistisk en festdag i året og ønske å tilbringe den sammen med barnet. Jul er en familie situasjon, og da mener jeg at barnet skal få tilbringe den sammen med "hovedfamilien/hverdagsfamilien" .

Skrevet

ærlig talt,jeg er selv mor til 5 barn men pappaen har da faen meg like stor rett til å få feire jul i sammen med barna sine..er du helt nuts i huet eller....selv om moren i visse tilfeller har hoved omsorgen så betyr ikke d at hun skal ta alle avgjørelser å d er tydelig at di fleste tenker på seg selv oppi dette å glemmer barna som faktisk fortjener å vær hos begge parter....å visst di har skriftlig avtale så gjelder den,bryter hun den så driter hun seg ut visst dette sko havne i retten...be han ringe familievern kontoret som di var på å en advokt....håper d ordner seg for dere.

Skrevet

Det sentrale er vel her som ellers hva som er best for barnet. Jeg synes utsagn som at "faren har da faen meg like stor rett til å få feire jul sammen med barna sine" eller at mor fortjener det fordi hun har flere hverdager blir litt rart.

Hva som er best for barnet er jeg ikke sikker på, vi har ikke noen endelig løsning på dette enda i vårt tilfelle. På en måte tror jeg at et barn som vokser opp i en "kjernefamilie" med nye søsken i typisk søskenavstand (2 1/2 år) vil synes det er rart å skulle reise bort for å feire jul med samværsfar (som det aldri har bodd med) og kanskje føle det litt sårt. Far er primært opptatt av hva som er rettferdig (for voksne) og mener at sånn må det være. Jeg tror ikke jeg vil legge opp til det med mindre jeg er ganske sikker på at det blir en julefeiring som er attraktiv for barnet og som ikke skaper grunnlag for for mye søskensjalusi. Når barnet er litt eldre vil jo selvsagt dets synspunkter være viktige

Skrevet

ja dersynesjeg er veldig egoistisk tenkt..jeg har selv unger jeg må sende vekk annen hver jul..lell at jeg føler meg dårlig når jeg ikke får ha de selv, men sånn er det bare å det må jeg leve med..og det må HUN også!!

Skrevet

Han har ingen søsken , og mine barn blir hans stesøsken, og de alle har blitt veldig knyttet til hverandre..

Synes ikke de burde fått feire jul ilag annen hvert år da? for mine er hod far også annet hvert år.

Skrevet

Hei

Hva med å prøve noe nytt da??

Ta dere sammen for en dag å feire jul sammen..... siden dere allerede snakker om hva som er best for barnet.

Skrevet

eh..da skulle kanskje faren til mine barn vært der også da? pluss hans kjærestepluss hennes unge..oj da må jo faren til hennes far være med også..osv..nei takk

Skrevet

Buhu !

Som man reder, ligger man.

Såklart vi mødre ønsker å ha barna våre hos oss når vi feirer julaften.

Men å ønske det er ikke bestandig nok hvis man har avtale om noe annet.

Jeg har avtalt med barnefar at jeg har barna på julaften til vanlig nå mens de er små. Han ser ikke på julen og andre høytider som viktig

(skjønner dere hvorfor jeg har kuttet ham ut:-)+ han var utro...!). Når ungene blir større kan de feire hvor de vil, men det må også passe med jobb til meg og eks. Vi har begge jobber som kan føre til at vi er borte på høytidersdager, også julaften.

Men uansett må nok barnefar ta kontakt med mammaen og finne ut av denne problemstillingen de har havnet i.

Skrevet

Far og mor har like stor rett til å ha barna på høytidsdager, og aller helst har barna rett til hyggelig festdag sammen med begge sine foreldre.!!

Vi sliter hver dag med barna våre... Hæ?? Forunderlig utsagn.

Nei, er avtalen annenhver jul så er det råttent å gå tilbake på den. Dessverre har ikke far noen krav eller rettigheter, men en tlf til familievernkontoret kan hjelpe dere..

Lykke til :)

Skrevet

Hos oss er det en helt grei løsning på dette. Min samboer har to barn fra tidligere forhold, vi venter vårt andre barn sammen nå. Sist jul var de hos moren, da feiret vi "julaften" lille julaften her hjemme, slik at de fikk åpnet pakkene de fikk fra hans og min sin familie, samt at de feiret den ordentlige julaften hjemme hos biomor og samboeren der. De skulle egentlig være her nyttårsaften, men ville heller være hjemme (var bortbedd hos venner...) helt greit for far. Han synes at de må få velge litt selv også.... men han ser jo helst at de kommer som avtalen er annenhver julaften osv... men ønsker ikke å tvinge de til å komme, da blir det iallefall ingen trivelig julaften for noen. Nå er det ikke sikkert alle er så heldige at far og mor bor i så kort avstand til hverandre, slik at det kanskje ikke er praktisk mulig for mange å feire to julaftner, men vi er virkelig heldige der altså. Skal bli spennende å se hvordan det blir i år, da har vi ei på 2 år samt en nyfødt en!!

Skrevet

Jeg må si jeg blir overrasket at voksne folk kan sitte å skrive slike ting. Tenker dere noengang over hvor sårt det er for far som kun har barnet anna hver helg og en dag i uken? Hadde dere hatt det greit med sånn løsning, om barnet bodde hos far? Og før dere kvesser dere, så gjelder dette selvfølgelig for de som har en barnefar som ønsker å ha barnet MER.

Jul er for mange en spesiell høytid for familien. Og både mor og far er familien til barnet, selv om de ikke er sammen. Så det er rett og rimelig at barnet får feire begge plasser, og hvordan det blir løst får være opp til hver enkelt. Som f.eks den over meg, som feirer jul på lillejulafta siden barnet skal vekk ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...