ettbarnsmammaen Skrevet 25. oktober 2006 #1 Skrevet 25. oktober 2006 ....de små fluene som av og til invaderer kjøkkenet på sensommeren? (Vet noen hva de kalles?) Trodde jeg omtrent var kvitt dem, men da jeg skulle kaste en halv, godt moden banan som var blitt liggende etter frokosten, var det plutselig flere eksemplarer av arten i luften. Mener jeg så et råd for å bli kvitt dem her inne for en tid tilbake, noe man skulle sette frem i en bolle for å tiltrekke dem, tror jeg. Kan jeg få det rådet én gang til?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 25. oktober 2006 #2 Skrevet 25. oktober 2006 Bananfluer!!! Ekle, små og utrolig mange blir de i løpet av et par dager.... Ta en liten skål/bolle med zalo og eddik (50/50) og sett frem på benken noen dager. Så skal du se du blir kvitt dem:-)
yo mother-til 4 Skrevet 25. oktober 2006 #3 Skrevet 25. oktober 2006 Har dem selv! Kom med noe frukt vi kjøpte for noen uker siden, og siden har de kost seg. Har tatt noen raid innimellom, men de dukker like forbannet opp igjen:-) Har prøvd det rådet med zalo og edikk (det drepte ihvertfall noen), har aldri matrester stående ute på disken, har prøvd å skrubbe diskene blanke, tømme komposten og søppelet ofte, vasket gulv, kastet all frukt.......det virker som om de biter seg fast de små rakkerne. Tar gjerne imot flere tips jeg også!
Gummelillan Skrevet 25. oktober 2006 #4 Skrevet 25. oktober 2006 Ha, ha, kommer på at jeg har helt glemt å fortelle dere om mitt raid mot disse ekle skapningene sist Attpåklatten kom med dette rådet. For jeg hadde ikke vanlig eddik, bare hvitvinseddik. Og ikke var det Zalo heller, men noe sitronduftende oppvaskmiddel fra ferien. Vel, blandet disse to midlene og satte det ut i skåler. Og hva skjedde? Jo, fluene bare så på skålene og fortsatte gildet rundt omkring på kjøkkenet. Men så oppdaget jeg at når jeg tok et glass rødvin hadde jeg stort sett alltid en slik ekkel skapning i glasset på 1-2-3.. Så denne lure frøkna satte da ut skål med rødvin for å se om det gjorde susen. Men hva tror dere skjedde???? Jo, de jæ.... fluene bare drakk rødvin og hadde party ;-))))))) For da jeg kom ned på kjøkkenet dagen etter var det mase små røde fotspor på kanten av skålen.... Og ikke eneste flue lå død! Endte med at fruktfat ble avskaffet for noen uker og dermed forsvant egentlig problemet av seg selv etter nitidig klappjakt - i ordets rette forstand!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 25. oktober 2006 #5 Skrevet 25. oktober 2006 Kanskje det er din ære at det har blitt så mange av dem da Gummelillan!!! Tenk deg hvor gøy de har hatt det i fylla;-))) Ha ha ha ha!!
Gummelillan Skrevet 25. oktober 2006 #6 Skrevet 25. oktober 2006 Yes, de hadde jo rene modenmammafesten kan jeg tenke meg ;-) Men jeg ble kvitt dem til slutt da. Så i dag har jeg handlet druer til den store gullmedalje (måtte jo ha motvekt til alt godtet...) og tar sjangsen på at de kan stå fremme i natt. Jeg greide i hvertfall å drikke et helt glass rødvin nå nettopp uten å måtte dele med en eneste flue ;-)))) bare sambo...
Karomamma Skrevet 25. oktober 2006 #7 Skrevet 25. oktober 2006 Ha ha, synes jeg ser bananfluene ha hjemme-alene-fest hos deg, Gummelillan. Tyller i seg vin mens de ringer rundt og inviterer alle fetterne sine til fri flyt! Ha ha ha! Våre fluer er borte etter å ha drukket 35% eddik-konsentrat (ikke vanlig 7% eddik) fra en skål bak fruktfatet. Hmmm... det var kanskje litt slemt gjort - først legge fram druer og banen som lokkemat og så oooops, dukker det fram fra intet en dødelig skål med eddik, he he... Funker i hvert fall!
♥Snulder Skrevet 26. oktober 2006 #8 Skrevet 26. oktober 2006 Hmmm.. jeg løper rundt på kjøkkenet med mord i blikket, fluebanker og skriker DØ fluer DØØØØØØØ! Da blir dem redde da.....
♥Snulder Skrevet 26. oktober 2006 #9 Skrevet 26. oktober 2006 Forresten så må jeg fortelle om ei venninne av meg som klarte å skremme i hel ei mus.... Hun satt i stua og så ei mus løpe over gulvet... Dama skrek så høyt at musa bråstoppet... og falt død om... fikk vel sjokk og hjertestans tenker jeg....
yo mother-til 4 Skrevet 26. oktober 2006 #10 Skrevet 26. oktober 2006 Hehe, skremme ihjel en mus med skriking, tror ikke det funker på bananfluer. Men skål med eddik er satt ut på benken....takk Karo!
ettbarnsmammaen Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #11 Skrevet 28. oktober 2006 Skålen med eddik og Zalo har nå stått på benken i et par dager. Den første dagen var det to små fluer som druknet seg. Jeg klarte også å slå ihjel et par. Så så jeg ikke flere på en stund og trodde jeg var kvitt problemet. Men - nei da! Plutselig satt det en både her og der. Nå har jeg kverket noen fler. To greide jeg å fange i en liten plastpose. Tok posen over det de hadde satt seg på og det var det! Ytterligere to har druknet seg så nå har jeg fire. Det er en stund siden jeg har sett noen nå. De har kanskje gått til ro for kvelden. Vi får se i morgen. Takk for rådet, i hvert fall!
dritgrei hei hei! Skrevet 28. oktober 2006 #12 Skrevet 28. oktober 2006 balsamico-eddik og zalo er også en finfin blanding, jeg tror vi drepte 40 stk på ei natt med den oppskriften, og morgenen etter hadde jeg massemord på kjøkkenvinduet (nå kom jeg på at jeg burde vaske vinduet)... men de er seigliva de der.
yo mother-til 4 Skrevet 29. oktober 2006 #13 Skrevet 29. oktober 2006 Balsamico og eddik funket fint her første gangen jeg prøvde det, men det var jo noen igjen og de formerte seg som.....fluer. Prøvde derfor med samme blandingen igjen....men ingenting skjedde. Tror de er blitt immune. På kjøkkenet mitt flyr nå altså medisinske sensasjoner.......resistente bananfluer.Balsamico-drikkende som sådan. Huff......lurer på om jeg skal forsøke med lut/svovelsyre eller arsenikk/smirnoff..........gir snart opp. vi får reise bort en helg og fryse dem ut. Det er ikke det at de er så _mange_, men de få som er er så fryktelig irriterende!
Northernlights Skrevet 29. oktober 2006 #14 Skrevet 29. oktober 2006 Bruk flammekaster ;o) er visst eneste "spraaket" de skjoenner. jeg har EI flue igjen siden i sommer...og den er lur! Klarer aa flykte fra alle forsoek paa aa drepe den... Haaper ikke det er ei drektig hu-flue!! :-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå