Gå til innhold

ja, barselbesøk?? takk for hintet big mama...

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan alle dere der ute/inne på forumet svare meg på en interessant ting jeg leste som svar til big mama's familiefrustrasjoner..

min mann går å maser om jeg skal bake opp noe kaker vi kan ha i fryseren, når vi får beslk etter at babyen er kommet.. å jada, tenker jeg, hurra så mye jeg har lyst å bake med den deilige bekkenløsningen min...

men man må jo "ha noe å servere", for (dette gjelder KUN hannes side av familien da..) man skal ha noe søtt til kaffen. i min familie, så drikker vi kaffen slik den er, uten alle 20 sorter i tilegg.. men så er foreldrene til mannen min over 20 år eldre enn mine..

men! så leste jeg her, at de som kommer på besøk som kan ta med seg noe å spise.. det er ikke vi nye mødre som skal varte dem opp. er det vanli??? er livet mitt reddet???

ER DET SANT?? er det mange av dere som har vært borti sånt??

en ting til som må nevnes, er at svigers er strengt religiøse folk, som er over 60 år, og sv.mor går i skjørt til å med i bærmarka... liksom så vanvittige "finfolk"... har de da krav på full servering, eller klarer de seg med en sukkerbit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som kommer på barselbesøk har vel neppe krav på noenting mener nå jeg.. Her har du et lite barn som opptar all din tid, og det er nok ungen de kommer for å besøke.. Jeg har selv baket noe, men om jeg glemmer å ta det frem eller bare ikke orker så får det bare være.. Skal de absolutt ha noe, så får de stikke opp på butikken og kjøpe selv..

Skrevet

Før i tiden kom folk med "sengemat" Skulle ønske at det fremdeles eksisterte. Vi hadde bare et lite lager med boksis sist. Det er veldig greit. Da har man noe på bordet uten å måtte bake... Har heller ikke noe bakverk i frysen. Men alle jeg kjenner vet at jeg ikke er et perfekt husmoremne, så de forventer ikke noe!

Skrevet

Er det virkelig noen som går på barselbesøk og forventer oppvartning??? Spesielt av en svigermor m skjørt hadde jeg forventet det motsatte, at de hadde med seg barselmat og gjerne hjalp til med det som måtte trengs i huset når de først var der... Hadde hatt noen esker konfekt el.l. på lur for uoppdragne gjester, og ellers tatt det med knusende ro! Og fått mannen til å støvsuge før de kom, ikke minst... Her jeg bor har man gjerne med seg kaffemat uansett når man besøker travle småbarnsmødre, som en ren markering av at "jeg ville bare se deg, ikke slite deg ut!"

Skrevet

Min svigermor fylte frysern min med deilige formkaker mens jeg lå på føden :) Snille svigermor! Men jeg sa klar fra til alle rett etter fødsel at jeg ikke ville ha besøk de første to ukene (pga lang og hard fødsel), og at de som kom etterpå gjerne kunne ha med en kjekspakke eller noe siden jeg var litt sliten og ikke greide bake stort. Jeg fikk INGEN sure miner, heller tvert imot - folk kommenterte at jeg var tøff som sa fra. Ergo lå en stor del av svigermors deilige kaker igjen i frysern så jeg kunne nyte dem etter barselbesøkene var over, hehehe :)

Neidu, det er IKKE forventet at du skal varte opp folk som kommer på besøk. Jeg har vært på en del barselbesøk selv, og da er det gjestene som tar med seg "kaffebrød".

Skrevet

Vi fikk ikke mat eller kaker av de som kom på barselbesøk, men de forventet ingen ting heller.

Hvis det er så viktig for mannen din å ha noe å servere, så kan han vel bake selv, eller så får du sende han på bakeren...

Skrevet

Jeg syns det er litt egoistisk av mannen din å tenke sånn. Jeg hadde bedt han om å bake selv jeg. Hva er det han egentlig innbiller seg da. Han er vel litt gammeldags da tenker jeg siden foreldrene hans er 20 år eldre en dine foreldre. Nei jeg har aldri hørt om sånn barselbaking. Det er du som skal blir vertet opp i denne tiden.

Skrevet

Haha ja jeg hadde også bedt ham bake selv... her gikk dette veldig greit fordi jeg fikk et snedig innfall av bakedilla en stund, men alvorlig talt! Tullemann!

Før bakedilla slo inn hadde jeg siktet meg inn på godteri til folk som kommer på besøk jeg. Kjøpt masse på taxfree. Lettvint og greit.

Fremgangsmåte: (fungerer også fint for f.x kjeks):

1. Åpne pakke

2. Putte i skål

3. Sette på bord

Fantastisk.

Skrevet

Kjøp et par sånne 1-2-3-kake-poser på butikken, gjerne formkaker, sett på kjøkkenet og la mannen din gjøre resten av jobben :) Han kan ikke forvente at du med bekkenløsning skal streve vettet og helsa av deg for å oppvarte HANS foreldre på denne måten!

Skrevet

Både på min side og sambo sin side har familien vært flinke til å ta med noe å spise på selv når det har kommet babyer til verden (3stk sammenlagt til nå). Blir nok slik når jeg får mine to små også tenker jeg. Tenkte jeg kunne ha noe krisekjeks (kjøpt i butikken) i skapet da.

Nå som jeg er høygravid (stor og andpusten), så tar de faktisk med seg kaker selv nå også når de kommer på besøk. Snille med meg er de i allefall...ingen ting å klage på her. De vet vel at jeg stortsett handler de kakene jeg måtte ha i skapet på butikken. Ingen bakedame akurat =0)

Tror ikke så mange forventer full oppvarting når de kommer på barselvisitt. Kan jo bare si til de at de må ta med kaker selv også...om de vil ha noe annet enn kjeks til kaffen =0)

Skrevet

her har vi fortsatt det som før i tida ble kalt sengmat de fleste stikker innom bakeren og kjøper med seg noe iallefall slekta. eg og svigerinna mi har pleid å overaske hverandre med middag og kake den dagen vi kommer hjem fra sykehuset har den andre vert inne med mat og det er veldig koseligt synes eg.

Skrevet

krisekjeks er ikke dumt altså! Har alltid litt sånt på luringa her også :)

siden jeg er "bondetuppe" så føler jeg meg mer komfortabel når jeg vet at jeg har noen stykker formkake i frysern, men det er som sagt fordi jeg er fra landet, der det plutselig kan komme folk på kaffebesøk og en da ikke har tid til å bake, og butikken er for langt unna, for ikke å snakke om bakeri! hehehe :)

Skrevet

Slem tråd, fikk dødslyst på kanelboller!

Skrevet

svenske kanelboller... sånne som svigermor lager.... mmmmmmm

Skrevet

Hehe.. her er det omvendt da, min familie og jeg er kakemonser og jeg går rundt og verker etter å bake barselbesøk-kaker! Men vi har så mye annet vi skulle gjort, og gubben vil ikke at jeg skal bake hvis det går på bekostning av noe annet jeg heller burde gjort, så da blir det heller til at jeg ikke gjør noenting... Dessuten er fryseren full :(

Nei i morgen blir det baking gitt :) Synes det er så godt å ha boller, kvarte fyrstekaker, langpannesjokoladekaker og eplekaker liggende klart til å ta opp fra fryseren. I gubbens familie (eldre og "finere/mer jålete" enn min) skal det helst enten være bare kaffe(latte), eller helt nybakt. De synes nok kakebakingen min er litt harry :)

Men ærlig talt så synes jeg det må være helt opp til deg! Vil mannnen din ha kaker til å servere sin familie så kan han vel bake selv??? Det er vel ikke værre enn det? Ingen kan forvente full servering og masse kaker når man nybakt mor, da mener jeg det er mer vanlig å ta med noe selv! Jeg liker det best, å komme overraskende, og ha med meg noe til kaffen. Passer det ikke at jeg kommer da, så forventer jeg ikke å bli bedt inn, men jeg slipper i hvertfall å lage noe styr fordi vi kommer. (eventuelt avtale, men da gjøre klare avtaler på at det ikke skal være noe styr for den vi besøker)

Skrevet

Da frøkna kom tel verdn, bei sambo innkaldt tel bæstemora mi, den nybakte oldemora og fikk et lass med kaka, bolla etc. så det va ikke nå problem... Hær e det ingen som førventa nå spes servering når de kommer... men det e jo arti å ha nå å sett på bordet da syns nu æ...

Om samboern din syns det e så viktig at føreldran får nå når di kommer kan han vel fær å kjøp ei kake før di kommer.. det mein nu æ.. ellers så kan de ta med sjøl...

Det gjør nu mora mi stortsett når ho kjæm hit... kan vesst ikke kom tomhendt :D

Ikke pin dæ me nå kakbaking du :D

Skrevet

Tror sannelig jeg også hadde bedt ham bake selv. Du trenger ikke å servere noe som helst til kaffen. Men skal du gjøre det så er det mye kjeks å få kjøpt. Nærmer seg også jul og en boks med pepperkaker e.l. kan du jo ha på lur. Ellers kan du jo fylle opp fryseren med et par små iskaker.

Skrevet

hehe, min familie er heller ikke noe kaffe og kake mennesker mens hans familie er totalt avhenging av det.

det rare var at min familie tok med seg kaker og frukt til meg, kokt kaffe osv når de kom, dersom de ikke hadde det med seg forlangte de heller ingenting og jeg stresser ærlig talt ikke med det.

hans familie derimot "forventet" kanskje en viss servering, men mannen min kokte kaffe og av og til hadde han vært innom butikken og kjøpt noe ferdigkake, ellers ble det ingen oppvartning fra min side! mannen min fikk stå for den biten dersom det skulle bli noe og det gjør han gjerne.

Skrevet

Jeg vurderte å bake litt på forhånd og ha i fryseren, men kom frem til at jeg heller vil ha en del lettlagde middager i fryseren, for man har virkelig ingen energi til å lage middag med én nyfødt og en på 17-18 mnd i huset. Planen er derfor å fryse ned masse kjempegod hjemmelagd tomatsaus (kan brukes til alt, lasagne, m/kjøttdeig i pastasaus, alene med pasta, som pizzasaus osv), og kanskje noen andre lette middager...

Skrevet

tror jeg hopper over hele bakinga og kjøper noen bokser med is :)

Eller en ferdig sitronkake på mega-den er bare sååååå god .(har eget bakeri på mega her)

Skrevet

Jeg regner faktisk med at de svigermor og mor stiller opp og sørger for at jeg har litt kaker og mat i hus, jeg... Men det er vel bare meg.... Har utrolig snill svigermor og mamma.

Skrevet

Masse deilige kaker på bakeren. Fyrstekake, gulerotkake, sitronkake, krydderkake og you name it.... Og krem på hermetisk vis.. hehe

Skrevet

Jeg for min del synes det er koselig å ha noe hjemmelaget å servere, så jeg har faktisk bakt en del formkaker, sjokoladekaker o.l og lagt i fryseren til etter fødselen. Jeg vil ikke ha besøk på sykehuset, så jeg har sagt at folk kan komme på besøk hjemme.

MEN: Jeg synes ikke at man kan forvente seg servering når man går på barselbesøk. Tror det er få som gjør det også. Det høres jo ut som svigermoren din er en fornem og fin dame med god oppdragelse, så hun forventer vel ikke oppvarting hun heller. Kanskje mannen din bare ønsker å vise foreldrene sine hvilken "god kone" han har funnet seg? Orker du ikke bake, så kjøp heller inn noe kjeks eller ferdigbakt fra butikken. Hvis det viktig for hans familie å spise noe til kaffen, så MÅ det vel ikke være hjemmebakt. Hva med en pose småsjokolader?

På den annen side synes jeg ikke man skal forvente at folk har med noe til kaffen heller, selv om mange nok tar med noe. De har jo som oftest med gave til mor eller babyen, så det får nå holde.

Skrevet

her blir det nok ikke noe problem. Men ikke F at jeg orker å varte opp folk hele tiden.

Kaffen og kjeks skal jeg nok klare. Men har da aldeles ikke tid å bake noe eller lage noe annet.

De får klare seg med det, å vist ikke kan de bare ha det så godt eller ta med :)

Skrevet

Ja, alle gavene!!!!

Det gleder jeg meg til da!!! Ikke bare ille å få besøk av slekta, så lenge de bare kommer en gang hver! Hihi!

Jeg tror jeg skal fylle opp fryseren med frysedisk-kaker, jeg synes de er s å gode, også er de ferdig laget! Kjempe greit!!!

Til dere som får litt gamle folk på besøk: Kjøp minivannbakkelsene fra frysediken i butikken, de er knallgode! Serverte de til min stebestefar som var baker i sin tid, og han ble helt vill - måtte fylle opp fryseren hans med en gang!

Ellers er jo Daimkaka veldig god, og alle frosne eplekaker som man varmer opp i ovnen og serverer is til. Eller som foreslått, is, kjeks (cafecookies mmmmm) og godterier.

Men hvis en ikke gidder eller har råd til å servere noe, er jo det også helt greit. Jeg kommer til å se an gjestene mine...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...