her@ Skrevet 24. oktober 2006 #1 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg har betennelse i skulderen (i leddkapselen). Jeg har vært hos legen et par ganger, men det siste han kunne tilby neg var Pinex Forte - som smrtestillende. Jeg kunne få kortisonsprøyte som var mer effektivt - men da måtte jeg slutte å amme.... Lillegutt er seks måneder - og jeg kunne tenke meg å amme en stundt til - ihvertfall til han er 8-10 mndr. Slik det er nå så er det ikke han som holder meg våken, men armen/skuldeen... Dilemmanet er - skal jeg slutte å amme og få kortisonsprøyte som kanskje hjelper - eller fortstte å amme og håpe at armen blir bedre av seg selv - og da bruke Pinex forte som medikament til å sove om nettene - og ikke minst som smertestillende?
♥Snulder Skrevet 25. oktober 2006 #2 Skrevet 25. oktober 2006 Kortison hjelper gjerne der og da og en kort periode forover... Som oftest må du sette nye sprøyter med jamne mellomrom... Jeg er super skeptisk til kortison jeg da... Et ødeleggende medikament når det blir brukt i mengder over tid! Ufarlig som engangs selvfølgelig - så jeg ikke skremmer deg altså Men forøvrig så skal man jo heller ikke ta Pinex over tid heller.... Sykepleier`n i meg vet at paracetamol er drepen for levra ... over tid igjen da! I ditt tilfelle ville jeg nok valgt amminga i ett par mnd til og tatt smertestillende den korte perioden det er snakk om!
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 25. oktober 2006 #3 Skrevet 25. oktober 2006 Kortison funker i en akutt situasjon. Altså der og da. Jeg tror ikke jeg ville ha gitt opp ammingen pga. det. Blir litt som å tisse i buksa, varmt med en gang men fy så kaldt det blir etter en stund. Så jeg er enig med Snulder der, selvom jeg ikke er sykepleier. Men har erfaring med slike skuldre selv.
Gummelillan Skrevet 25. oktober 2006 #4 Skrevet 25. oktober 2006 Opplevde det selv sist jeg var i barselperm og er i ferd med å utvikle betennelse nå igjen (får alt for tunge barn...;-)) Her er valget klart smertestillende fremfor betennelsesdempende midler slik at jeg kan fortsatt amme.
yo mother-til 4 Skrevet 25. oktober 2006 #5 Skrevet 25. oktober 2006 Dere må gjerne rette på meg hvis jeg tar feil, men virker ikke kortisonet bare lokalt når det settes som sprøyte i skulderen? Jeg er astmatiker og tar kortison som inhalasjon hver dag. Legene har sagt at det ikke gjør noe så lenge det er lokaltvirkende. Jeg ammer som bare det! Vet at kortison kan vandre rundt i kroppen, men trodde det bare var i systemisk form. Du må selvsagt vurdere hva du synes er best og tryggest for deg i samråd med legen, ble bare litt overrasket.
her@ Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 26. oktober 2006 Takker for innspill:-) Ser dere tenker det samme som meg. Det blir nok til at jeg ser det an ang. kortisonen og fortsetter ammingen en stund til. Ang. virkningen av det, så ble jeg forklart av legen at ved injeksjon så virker kortisonen slik at den går ut i systemet over tid, slik at den får en vedvarende virkning. Dermed vil den også gå over i morsmelken over en lengre periode. Nå vet de ikke hvordan den virker inn på babyen - og derfor er de ikke villige til å sette kortisoninjeksjoner ved amming. Ved astmamedikasjon virker den kanskje på en annen måte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå