Gå til innhold

Har alt for lite melk. Har dere tips til å øke produksjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hatt lite melk til minsten. Virket som jeg mistet mye etter et par brystbetennelser. Fikk opp produksjonen igjen ved hjelp av hyppig amming og amme-te.

Men så ble jeg syk igjen og har ikke klart å få opp melkemengden igjen. Så de siste 2 ukene har gutten vår (på 2 1/2 mnd.) fått mme etter amming.

Nå sliter jeg med "puppenekt", han hyler og vil ikke ha pupp. Og han blir aldri mett og fornøyd når jeg har fått han til puppen. (Drikker mellom 50 og 120 ml mme etter ent amming.)

Og jeg klarer ike å få mer melk! Jeg drikker 1 til 2 liter vann pr. dag. Drikker to kopper amme-te, og ammer/pumper ca hver andre time eller oftere. Ammer også ca hver andre time om natten. (Får ikke mer enn 60-70 ml ved pumping)

Har dere flere tips jenter?

Føler meg veldig sliten av dette her. Kan det være at det påvirker produksjonen?

Takknemlig for litt råd og tips nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme problem her. Jeg prøvde å spise bukkehornsfrø, drakk ammete, og vørterøl. Tror dette hjalp litt. Du ammer og pumper så ofte så der kan du iallefall ikke gjøre mer. Prøv å hvile deg litt på ettermiddagen om mulig, dette kan være gunstig. Syntocinon-spray kan du jo prøve for utdrivningen. Jeg pumper heller ikke ut mer enn du, og det sies jo at barnet suger ut mer enn det du kan klare å pumpe ut. Det er viktig å ikke henge seg for mye opp i det, for det kan stoppe litt opp når det "psykiske" kommer inn i bildet. Iallfall kikket jeg på pumpeglasset hele tiden for å se hvor mye melk som kom. Jeg ga litt tillegg før, men nå ammer jeg kun (nå som jeg har begynt med grøt). Og det er en deilig følelse, og babyen er fornøyd. Nå er jeg kjempeglad for at jeg sto på. Så lykke til! Flink er du iallefall. Ikke rart du er sliten...

Skrevet

For det første, ikke gi mme...la han heller suge og suge og skrike litt en dag eller to. Da øker han mengden selv. Ellers skal vørterøl hjelpe og amme-te som du har prøvd.

Akupunktur går også ann

Lykke til:o)

Skrevet

Bukkehornsfrø har jeg aldri hørt om. Hvor kan jeg kjøpe det?

Vørterøl smaker æsj synes jeg, men jeg får prøve! Takk for tipset.

Prøver å gi minst mulig mme. Men når han ikke får det, virker det som om han blir "overstressa" ved puppen og jeg klarer ikke å få lagt han til... Han hyler jo helt hysterisk etter å ha spist begge puppene og når jeg da etter en halvtime-time prøver å legge han til igjen, får jeg det ikke til...Men jeg må nok begrense mme'n mer ja...

Uff, vanskelig dette her. (Var akkurat samme med storesøster, der ga jeg opp ammingen da hun var 3 mndr... Har så lyst til å få det til denne gangen!)

Skrevet

på ammedebatten er det flere ammehjelpere som er kjempeflinke med tips..villle gått inn der. flere er innom mange ganger der daglig!

Skrevet

Jeg slet veldig med for lite melk og prøvde "alt". Begynte med mme på barsel pga at melkeproduksjonen ikke kom i gang så fort som den burde pga at jeg mistet mye blod... Og vi fortsatte og gi mme 1-2 ganger hver dag. Ammet hver time... Innmari slitsomt!

Men, min redning kom da jeg var på 6 ukers kontroll hos jordmor.... Hun sa at hvis jeg drakk ett glass rødvin hver kveld, så ville melkeproduksjonen øke... Det var ikke noe farlig å gjøre dette, selv om jeg ammet. Men ikke mer enn ETT glass... Så vi dro rett på polet og kjøpte en kartong... Og fra jenta vår var 7 uker gammel og til hun var 5mnd ga jeg ikke mme en eneste gang! Jordmoren min sa at dette var ett råd Gro Nylander bruker, ett gammelt kjerringråd... Man skal ikke gjøre det før baby et 6 uker.

Lykke til hvertfall! Og husk at det ikke er noe nederlag å gi mme, er mye viktigere at du ikke sliter deg ut med ammingen...:)

Skrevet

Bukkehornsfrø får du kjøpt på innvandrer-butikk. Ta en teskje tre ganger om dagen. Kan tas hele og svelges ned med mye vann. Evt blande det i syltetøy. Lykke til!

Skrevet

Hadde samma problem som deg, holdt ut hælvete til ho var 4 mnd, da sa det STOPP for meg.

Begynnte med mme og etterhvert grøt, da la hun på seg som hun skulle og var fornøyd.

Jeg hadde aldri nok melk

Skrevet

Tusen takk for råd og tips jenter!!!!!

Rødvin har jeg aldri hørt om for å øke produksjonen. Takk for det tipset. Har en kartong stående, så den skal jeg begynne på i kveld ;-)

Har tenkt litt på homeopati ja, jeg har hatt mye glede av det for andre ting.

Skrevet

Vet flere som har fått økt melkeproduksjonen ved å bruke sånn "amme"-nesespray. Bare hør på apoteket du. Kan være vært et forsøk.

Skrevet

Har brukt denne nesesprayen. Det fikk melken til å komme raskere ved amming, men jeg tror ikke det hjalp for å øke mengden, eller kankje det gjore det...

Skrevet

Hei, vil bare si at jeg synes du er kjempeflink:)

Sånn nesespray (syntocinon eller noe sånn) må du få på resept hos legen din. Hos meg hjalp den å få melken lettere ut. Har også slitt med treg utdrivning. Tror likevel det viktigste for deg er å slappe mer av. Ikke tenk at du har lite melk, men at du har nok melk (høres kanskje banalt ut, men det stemmer ofte). Ta med deg babyen på soverommet når du har sjansen til det, slik at han ikke blir distrahert av noe annet, men har kun puppen og deg. Ha det rolig og stille og konsentrer deg om kjærligheten du har til barnet. Hos mange begynner melken å renne dersom de ser på barnet (har aldri funket for meg da mine pupper er for treige....). Men en venninne av meg fikk det rådet på barsel.

60-70ml ved hver pumping er også kjempebra! Tror du må regne med litt skriking noen dager. Legg gutten til så ofte du klarer. Pump etterpå (selv om det ikke kommer så mye ut), så går det nok seg til. Tenk positivt!!!!! Ikke tenk på amming mellom ammingene dersom du klarer det:)

Lykke til!

Skrevet

Har slitt med det samme sjølv. No er tvillingane mine straks 6 mnd og får 2 måltider m graut så no har eg rikelig med melk.

Mine råd er:

-prøv å ikkje stresse med amminga(lettere sagt enn gjort)

-gi mme visst du er fullstendig utslitt og uttafor, babyen sulten osv, dvs det gjorde eg, ikkje fast men når eg følte at det var virkelig nødvendig. Prøv å gi morsmelk om morgonen og utover dagen og gi gjerne tillegg på kveld. Da er jo melkeproduksjonen på bunn og babyen krever ekstra, lagrer til natta.

-ingen baby er tent med ei mor som er fullstendig på felgen. Det opplevde i alle fall eg. Var eg sliten og uttafor, påvirka det babyen, han blei stressa.

-Eg brukte faktisk mme for å i det heile tatt å klare å komme meg "på beina" igjen. Det viktigaste e jo at ungen blir mett. Ingen skam å gi tillegg!!!

-Mine babyer kava nåke voldsomt etter at dei var ferdige å ete, eg trudde rett og slett at dei var meir svoltne, men så roa dei seg etter at rapen var komt opp.

-når du har fått slappa av og tatt deg inn igjen, så trur eg at melka kjem lettare.

Skrevet

Er nok sant som dere skriver her, at jeg må slappe litt mer av! Da stotesøster var baby, strevde jeg så mye med ammingen, ble fullstendig utslitt og legen mente etterhvert at jeg fikk fødselsdepresjon. Jeg brukte laaaang tid på å komme meg igjen den gangen.

Men nå har jeg vørterøl i hus, litt rødvin, også skal jeg høre med legen min om jeg kan få en resept til på denne nesesprayen. Hjelper ikke dette, så gir jeg opp, med god samvittighet. Jeg vil ikke bli en utslitt mor til mine to barn, må passe på at jeg har overskudd til dem ;-)

Takk for mye hjelp da jenter!

Skrevet

Kjøp Maltblokker i dagligvarebutikken og få i deg så mange du klarer i løpet av dagen - de er med på å øke melkeproduksjonen og smaker i tillegg godt:-) Jeg hadde god effekt av det, vørterøl klarer jeg nemlig ikke:-)) Lykke til!

Skrevet

Hmm, aldri hørt om... Har drikt en flaske vørterøl nå, og føler meg nesten klar for å spy...! Hvor finner man disse maltblokkene i butikken da? (Pleier det å stå sammen med andre spesielle produkter?)

Må bare si at lillegutt ikke har fått mme i dag!!!!! En hel dag uten er leeeeenge siden, så nå er jeg gla!

Skrevet

Maltblokker står som regel sammen med flytende maltekstrakt-glassene i helsekostavdelingen. Jeg klarer heller ikke vørterøl - jeg kaster opp av smaken:-/ Men Maltblokker er nesten som harde karameller, søtt og godt!

Og jeg vil si at jeg synes du er kjempeflink som står på sånn som du gjør:-)))) Lykke til og tvi tvi!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...