Gå til innhold

Har en niese 13 år, på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det besøket ser ut som kan bli leenge, fordi hun har det veldig vanskelig. Hele familien hennes er nå involvert og hennes mor skal til behandling (både mors og fars side)... Hennes far (som er min samboers bror) er dessverre død. Bomben fallt, når hun kom hit forrige uke, da hun hadde høstferie.

Hennes mor har en god utannelse og er en populær dame der de bor, er angagert i det meste. Derfor er det nå, ingen som tror at det er sant. Det verste er at rektor og lærere har visst om dette i flere år. Uftatbart...

Ingen kunde tenke seg at det jenta fortalte var sant!!!!

Så jeg sier bare det damer.... Ikke la barn lide... si ifra hvis dere oppdager noe, som hvirker merkelig... ting skjer i de beste familier!!

Hennes mor er nå forhopentligvis inne i systemet, så hun kan få den hjelp som hun trenger, for at hun og jenta, skal ha det bra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff dette høres da ille ut.....er det alkohol det er snakk om? Uansett hva det er snakk om så er det synd på den lille jenta, for liten jente er hun selv om hun er 13.... Min eksmann vokste opp i et hjem med periodedrikking på far og en mor som knasket piller. 4 barn som ble skadet for livet av det.....Det viktigste dere kan gjøre for henne er å lage det trygt og forutsigbart for henne. Det er jo det som oftest mangler i misbrukerhjem...dessverre. Det er flott at dere stiller opp for henne nå - det krever mye kraft det Ronja:-)) Og den har du i deg!

Lykke lykke til!!

Skrevet

Dessverre alkohol ja... Det var nok en måte og bedøve sorgen etter sin mann som døde for 5 1/2 åt siden (4 april).

Jenta er verdens nydligste... og jeg tror det føles godt for henne at fasaden sprakk. Vi tok selfølgeli afære med en gang. Mynigheter er kontaktet. Jenta er nå her med mors godkjennelse.

Skrevet

Dere er så utrolig gode som gjør dette og tar vare på henne! Hos deg får hun det godt - det er helt sikkert:-))

Masse lykke til og husk : "Det handlar om Kärlek"

Skrevet

Flott å tenke på at dere stiller opp, Ronja! Og selvom jenta har hatt det vanskelig i så mange år, er det slett ikke for sent å "snu skuta" dersom hun nå er i en trygg havn.

Min kjære flyttett hjemmefra som 15 åring pga store problemer i familien(psykiatri), vi snakker ikke mishandling men vanskjøtsel. Alle visste om det, tom. onkel og tante som var nabo. Ingen gjorde noe, før han som 15 åring fikk flytte til kjente langt unna, og bo der - og det gjorde hele forskjellen: trygge, forutsigbare omgivelser som ga tonnevis med skryt til en som aldri hadde fått noe av det.

Så selvom niesen din har hatt det tøft til nå, kan det ordnes opp i!

Hatten av for dere, som stiller opp! Sånn familie skulle vi hatt alle sammen...

Skrevet

Tenker det var godt å komme hjem til onkel og tantes trygge havn! Hun er jo bare såååå søt og trivelig jente også da. Ta godt vare på henne dere. Du er virkelig en dame jeg er stolt over å ha blitt kjent med!

Skrevet

Heldig er den jenta som har dere! Kjempefint at dere stiller opp og at moren får hjelp! opplevde selv noe slikt for noen år siden med en slektning av meg. Prøvde å hjelpe,men var ikke sterk nok til å skjære igjennom da "den andre siden"mente at dette taklet de selv....har vært en del tull og vi har mistet kontakten,men jeg prøver å følge med på hvordan ungene har det=(

Lykke til!

Skrevet

Så flott at du kan ta vare på henne! Alle barn/unge trenger trygghet!

Skrevet

Så utrolig flott at dere har tatt på dere ansvaret for jentungen!

Det er også bra at moren har innsett at hun har ett problem, for det vil jo hjelpe jenta!

Deilig å vite at det finnes folk som bare trår til og gjør det beste ut av en slik situasjon. Tror det er alltfor mange som skylder på tid, plass, økonomi etc for å slippe å engasjere seg.

Lykke til Ronja65, beundrer deres innsats!

Skrevet

Så flinke dere er som tar så godt vare på henne. Tenk på hvordan livet plutselig forandres fra den ene dagen til den andre. Nå trenger hun ikke være redd lenger. Har du lest boka til Pål Andrè Grinderud om hvordan han opplevde å vokse opp med en alkoholisert mor? Det var sterk kost.

Håper det går bra med jenta- og hvis ting blir vanskelig så husk at dere kan "redde" henne ved at dere er der for henne nå. "Hatten av for familen din, Ronja"

Skrevet

Så flott at du stiller opp for henne, Ronja!! Veldig viktig for henne at hun har noen nå!

Det skjer dessverre i de beste familier - og oftere enn vi tror. Jeg vet litt mer enn jeg egentlig setter pris på om slikt via et offentlig verv jeg har. Og det kan ikke sies for ofte: kjærlighet, trygghet, omsorg, kjærlighet, trygghet, omsorg, kjærlighet osv. osv.

Skrevet

Tusen takk... blir helt rørt av deres omtanke... For oss så var det ikke noe valg. Min samboer har passet henne mye som liten og har en helt spesiell kontakt med henne. Begge hans to andre brødre er også klare på at de vill hjelpe til.... så vi har stor støtte... Hennes mors familie er også med inne i bilden.....

Det betyr også at jenta kan velge hvor hun vill bo, dersom det viser seg at hun ikke kan bo hjemme. Det hun sier nå, er at hun vill være hos oss.... Så vi får se, hvordan det går.

Ungene mine er også helt klare i talen... Klart vi skal hjelpe henne!!!.

Heldigvis så har jeg lit erfaring da jeg har vært fostermor til ungdommer som ingen vill ha i mitt tidligere liv.

Hun kommer med mere og mere ting.....

Stakkers lille kropp... sier jeg bare....men jeg synes også forferdelig synd på hennes mor, og håper at hun kommer til behandling så at de kan bli en familie igjen. For jeg vet innerst inne at hun er en god mor, som ønsker det beste for sin datter.

Er sikker på at mange av dere andre også hadde gjort det samme, hvis dere kommet opp i den samme situasjonen.:-))

Skrevet

Din manns niese er heldig som har dere i sitt liv. Og jeg er overbevist om at hun blir sett og verdsatt som den gode jenta hun er hos dere. Honnør til dere som gjør det riktige for en "liten" jente, når dere ser at det trengs.

Etter forrige treff fortalte jeg mannen min om denne jenta, for jeg gjenkjente noe i blikket hennes som jeg har sett før. Hadde ikke helt klart for meg hva det var, men skjønte at noe var det... Har nok noe med egne erfaringer å gjøre tror jeg.

Skrevet

Utrolig så oppmerksom du var:-)).. Det du såg, var nok helt riktig Ja....

Skrevet

Uff, så ille! Så vondt for jenta. MEN så heldig likevel som har dere. Dere er supre som har tatt hånd om henne og tatt tak i saken. Der det er hjerterom osv. LYKKE TIL!

Skrevet

Nei, jeg har ikke lest boken... Stikker innom biblan i morgen jeg...Takk for tips..

Skrevet

Bra det finnes sånne som dere =)

Lykke til som reservemamma for 13 åringen. Viktig alder, det der.

Skrevet

Stakkars jente! Jeg har selv ei jente på nesten 13, så jeg ser ekstra godt for meg hvor vondt det har värt for henne. Jammen bra hun har sånne ressursmennesker som dere, som viser at dere bryr dere og er glade for å ha henne der.

Det er veldig synd på mamaen hennes også, håper virkelig det ordner seg for den lille familien.

Skrevet

Så godt for henne at hun har dere! Det overrasker meg ikke å høre at dere stiller opp!!! Det viktigste hun har nå er en trygg base med trygge og varme mennesker som ser henne!!!!

Dersom rektor og lærere har visst om dette uten å gjøre noe så er ikke det bare uholdbart, forferdelig, umoralsk, uetisk og lite empatisk... Det er også ulovlig!!!!!! Skolen (og andre som jobber med barn) har faktisk meldeplikt i slike tilfeller!!!

Håper mor får god hjelp og håper jenta får hjelp til å sette ord på sine opplevelser og at hun ikke gis falske forhåpninger ifht mors rehabilitering. Langvarig rusbruk tar tid å komme ut av, og tomrommet etter rusen skal fylles opp med noe annet.Ofte følger psykiske problemer (dvs oppdages. De har gjerne vært der hele tiden) Tillit tar tid å bygge opp igjen, og selv om den voksne føler seg ferdig med ting, er det ikke alltid sånn for barna.

Bare si fra Ronja, dersom du trenger å prate om dette! Dessverre har jeg masse erfaring på området....

Skrevet

Tusen takk, kjære søte trollet. Du skal nok ikke se ibort at jeg kanskje gjør det. Har jo også en del erfaring som fostermor, og går nå og venter på forskjellige reaksjoner. Noe av hennes holdninger forundrer meg hvirkelig.... da de er veldig motsigelsefulle....

Ja dette blir en spennende følgetong... mange kapittel i vente...

men nå skal jeg og Thyra i svømmehallen sammen med Leonora og Sondre... Det gleder vi oss til:-)

Skrevet

Kos dere i svømmehallen!!!!

Skrevet

Det er sååå godt å høre om at det finnes hjem med så mye hjerterom og vidsyn... Ros til dere, Ronja! Men jeg må jo også si at det høres ut som det er ei flott lita dame dere har hos dere nå....det å kunne ty til noen er en viktig styrke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...