Urtete Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 Vi hadde besøk av vår datters 5-årige venninne i forrige, og hun spiste middag sammen med oss. Vi bruker vann til maten til hverdags (brus og saft er helgekos). Hun gjorde stoooore øyne når jeg kom med vannmugga for å skjenke i til henne, og hun utbrøt: "Bruker dere å drikke VANN til middagen?" Jeg svarte: "Ja, det gjør vi - hva bruker dere da?" Jenta svarer: "COLA" Jøssenavn........, trodde ikke det var vanlig å drikke brus til maten hver dag. Jeg synes det er trist at unger får så dårlige vaner helt fra er små, jeg........ Vi er ingen helsefriiiiiker vi altså (langt ifra - hehehe), jeg reagerer allikevel negativt på at opplyste foreldre i 2006 velger å fore ungene sine med sukkerdrikke hver dag! Dette var et litt frustrert innlegg fra
Gummelillan Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 Jøss, vi gir vann til maten også i helgene vi da. Brus får de når vi da drikker kaffe på lørdagene og evt til barnetv. Å lære en unge å drikke sukkervann til maten... Nei takk sier nå jeg!
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 Her i huset går det også "bare" i vann når vi spiser. Mulig vi er kjempekjipe me det får vi tåle. Det har blitt sånn at når Storebror får valget mellom saft eller bare vann. Så er svaret ofte : bare vann. Men brus til mat er ikke det beste jeg får, skal det først være kullsyre så synes jeg Farris eller Munkholm er bedre. Men Cola til hverdagsmiddag tror jeg aldri jeg har smakt...
Gummelillan Skrevet 23. oktober 2006 #4 Skrevet 23. oktober 2006 Sist min eldste hadde bursdag var det faktisk flere av veninnene som foretrakk vann da også ;-) Godt å se synes nå jeg at dersom unger er tørste så foretrekker de vann. Brus kan jo være veeeldig godt det da (drikker selv alt for mye cola light i smug ;-)) men tørstedrikk nr 1 er og blir vann!
La Perla Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 Hm, merkelig at foreldre VIL gi barna brus hver dag, synes jeg. Man vet jo at cet er skadelig. Her i huset drikker vi også nesten utelukkende vann, både til mat og mot tørsten ellers. Eldstejenta liker melk til maten, så hun får det av og til. Jeg har aldri fått noen reaksjoner av barnas venner når de har fått vann til middagen.
Trollmora Skrevet 23. oktober 2006 #6 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg trodde vann var det vanlige jeg! Våre får melk/juice til frokost, saft 2-3 glass i uka hvis det er noe spes og brus toppen 1 gang i mnd (og bare til 4-åringen) Prøver selv å drikke opp mot 2 liter om dagen. Ville følt det som et nederlag hvis ungene må til tannlegen med hull i melketennene pga brusdrikking ja.
Superlis Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 Her i huset er det vann til maten ja! Brus er til fest og til lørdagskos...Men har faktisk opplevd at foreldre i barnehagen som er mest sinte for kake til bursdagsfeiring er de som serverer saft til middagen hver dag..blir litt rart for meg...?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 23. oktober 2006 #8 Skrevet 23. oktober 2006 Vi drikker også vann til hverdags, men min 13-åring har aldri likt vann eller melk! Og jeg har prøvd, tro meg på det. Men brus skal ikke drikkes daglig nei, hun får eplejuice uten sukker evt tynn saft. Sambo, eldstemann og jeg elsker isvann. Vi har ismaskin og renset vann som vi tapper rett fra kjøleskapet og det smaker jo nydelig! Men av en eller annen grunn klarer ikke 13-åringen vann....hun brekker seg faktisk. Hannah må øve hver dag nå, på å drikke vann fra kopp, men hun også synes det er kjedelig, er så glad i smaker. Men vi får nå se hvem som er mest sta, hun eller jeg:-)
Superlis Skrevet 23. oktober 2006 #9 Skrevet 23. oktober 2006 Nei en skal respekter at enkelte ikke liker vann,har faktisk en mor som ikke drikker vann,hun blir kvalm av det! Jeg prøver å lære småtten på 6mnd å drikke vann ser ut som det skal gå greit,men er gøyest å leke med enda=)
MAJA-67 Skrevet 23. oktober 2006 #10 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg kan bare bryte sammen og tilstå med en gang" jeg er en cocakoliker". Er helt enig med dere andre i at vann er sunt og godt, men jeg har altså bla.a. denne lasten.. Imidlertid er jeg (vanligvis) normalt oppegående, så jeg jobber jo alt jeg kan for ikke å overføre dette til mine barn. Ungene mine drikker vann til alle måltider, også på skolen (den ene drikker melk der da). Selv drikker jeg cola light til alle måltider. Dette har aldri vært noe problem for mine barn, de er jo så vant til det. Men når vi får besøk av andre barn lurer jo de på hvorfor jeg drikker brus når de får vann. Herlighet, nå hører jeg hvor dumt det høres ut, men det er ufattelig vanskelig å slutte. Mye værre enn å slutte å røyke. Nå er barna blitt 9 og 12 og de begynner oftere å spørre om brus de også, så nå må jeg virkelig "ta meg sammen"
Ronja65 Skrevet 23. oktober 2006 #11 Skrevet 23. oktober 2006 Synes vi er heldige som har så bra vann her i Norge... Vannet smaker utrolig gott, til og med her på østlandet.. Der mine foreldre bor i Sverige så smaker vannet.... rett og slett vondt....
Tiggywinkle Skrevet 24. oktober 2006 #12 Skrevet 24. oktober 2006 Her går det også i vann til maten, og det er inegn som reagerer eller spør etter noe annet. Meen...jeg er en håpløs Pepsimaxoman:-( er helt avhengig av å ha det i kjøleskapet. Men det blir til at jeg drikker i smug - mest når ungene er lagt. Nå når jeg er i permisjon kan jeg kose meg på dagtid også:-) Jeg drikker ikke noe særlig kaffe lenger - men er nok abhengig av koffeinen i pepsimax - egentlig helt tragisk - men noen laster må man vel få kunne ha.. Har også opplevd at de mest hysterikse kakefoeldrene er dem som sender med saft på flaske i barnehage/skole hver dag. Her koser vi oss, prøver å være sunne uten å være hysteriske.
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 24. oktober 2006 #13 Skrevet 24. oktober 2006 Vi har hatt ecoli-vann i flere måneder nå.... Men det er vann vi drikker til hverdags!!! Theodor vil ikke ha noe annet, ikke vi andre heller. Akkurat nå drikker vi selvsagt ikke vannet i springen. Når man må hente/kjøpe oppdager man hvor mye vann det går....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå