Gå til innhold

Snur de alltid døgnrytmen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på snart 3mnd. Han har alltid sovet godt om nettene. I begynnelsen våknet han en gang å spiste, og nå den siste uka har han sovet rundt. Fra ca 20 til 7el 8. Men når jeg sier det til folk så sier de bare at jeg skal vente, for det kan raskt endre seg. Bruker de plutselig å snu døgnrytmen eller våkne mange ganger pr natt? Han får mme, så han får jo ikke økedøgn... Når evt begynner de å snu døgnet igjen, og hva kan jeg gjøre? Vil gjerne beholde nettene som netter hvis dere skjønner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan snu døgnrytmen ja.. men det ser ut som om din, slik du beskriver, har en god døgnrytme, og hatt den lenge. Så jeg tviler på at han snur den sånn plutselig, muligens om han hadde blitt syk o.l. Hvis du skulle ane tendenser, er det viktig at du fortsetter de rutinene han har i forhold til dagslys og mørke, og mating. :) Vi snudde døgnrytmen til minsten da han var 3 mnd. Fra han var født hadde han vært våken om nettene og søvet hele dagen. Vi klarte å snu døgnet ved å vekke han hver annen time på dagtid og gi mat.. han var ikke lett å vekke, derofr måtte vi følge godt med når han var i lett sovefase :) Unner ingen å måtte snu døgnet for en baby, skikkelig slitsomt.

Skrevet

Ja det menge som sier til meg at det ofte snur seg. Sikkert når de trenger mere mat...

Jenten min er 3 mnd og sover fra ca.21 til rundt 7 Det har gjort kanskje en mnd.

Kollegaen min mente det ofte var rundt 4 mnd så jeg er forberedt...

Skrevet

Min gjorde det, men ikke så drastisk da. Fra han var 2 mnd til han var litt over 3 mnd. sov han rundt. Fra 21 til 07.30 uten mat.

Så begynte han å våkne for mat 1 gang, deretter 2 ganger. Begynte da med grøt. Når han var 4,5 mnd og frem til for 1 uke siden våknet han om natten og kunne ligge å skravle, synge og ordne i 1-2 timer hver natt. Nå har det blitt ordnings på natten igjen (han er litt over 5,5 mnd)

Flaskebarn har også økedøgn. Min hadde det når han var 6 uker. HS sa at det er hormonelt, har ingenting å si om de ammes eller får mme på flaske, de har det innebygd i kroppen. Men nå som din er 3 mnd. så regner jeg ikke med at du vil oppleve økedøgn. Og noen har økedøgn uten at du egentlig legger merke til det.

Skrevet

Min gutt er 3 mnd + 1 uke. Siden han var ca 1 mnd har han lagt seg i 19 20 tiden og sovet til 06 for å spise, og sovet videre til 09. Nå i det siste har han begynt å våkne i 01 tiden for å spise, og igjen i 06 tiden. Skjønner ikke hvorfor han plutselig vil ha ett ekstra måltid... Spiser nesten 1 L mme i døgnet nå da.

Men poenget er vel at de ofte KAN forandrer den faste rytmen sin ja...

Skrevet

Det kan ikke være misunnelige mennesker og "bedrevitere" som sier sånt, da?! Jeg håper i alle fall det! Har hørt det samme, men håper det bare er noe som blir sagt... Gutten min er også tre måneder og sover stort sett rundt. (Bortsett fra når han er forkjølet og våkner av tett nese, stakkars)

Skrevet

Nei, de snur ikke alltid døgnrytmen. Min første sov hele natta fra han var 5 uker. Når jeg fortalte det til h.s. lo hun å sa: "jaja, bare nyt det for det snur seg sikkert snart". Det gjorde det ikke. Det eneste som skjedde var at han begynte å våkne èn gang om natta for å få mat da han var 4,5 mnd. Vi starta med grøt til kveldsmaten, så da sov han hele natta igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...