Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2006 #1 Skrevet 22. oktober 2006 Noen som har vert gjennom rettsmekling som kan fortelle litt om hva det går ut på? Har forstått at det er noe man går gjennom før en eventuell rettsak, for å prøve å bli enig uten rettsaken?!? Stemmer dette? Av flere grunner nekter jeg faren å ha min sønn på overnatting, han får kun ha dagsamvær. Dette er han sterkt uenig i, han vil ha sønnen annenhver helg fra fredag til søndag. Min ex har en fortid med diverse rusmidler, men sier at han ikke ruser seg nå lenger. Han har overhodet ingen grenser for sønnen, når han har vert hos faren har han styrt alt selv. Han sitter oppe til langt på natt (er forresten 7 år, snart 8), og er derfor uopplagt og trøtt når han kommer hjem. Føler at faren ikke ser på han som en sønn, men som en kompis som han kan sitte oppe og se tv sammen med til langt på natt. Og på den tiden på døgnet er det ikke så mye som egner seg for en 7-åring å se på tv. Dette har resultert i at han til tider har mareritt, og virker veldig utrygg pga det han ser hos faren. Noen som vet hvor mye som skal til for at faren ikke får vanlig samvær i en rettsak? Det er så vondt å se på at han "ødelegger" sønnen sin....
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 hei. har aldri vært på retts megling. men vet det skal utrolig mye ting som skal til for at mor skal nekte far barnet!! ett eks. mi jente ble misbrukt av faren sine ste sønner, men de tvinger meg til og sende ho ditt, ellers kunne jeg miste omsorgen for henne.'' helt forbanna utrolig, men sant. noe rart mødre rømmer landet mange ganger. lykke til. klem
Kjetil! Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 Rettsmekling er del av ei rettssak. På slike meklingsmøte kan du koma med dine problem, ting som faren truleg vil få kritikk for og vil måtta forklara seg om. Og du vil verta pressa av dommaren og advokatane dersom du nektar faren samvær. Når faren lovar bot og betring, og du lovar at han skal få ha samvær, er alle nøgde og kan gå heim. Du kan då be om ein mellombels avtale, så set dommaren ein dato for eit nytt rettsmøte eller hovudforhandling. Fordelen med rettsmekling er at retten faktisk meklar mellom partane. Sosionomane på familievernkontora sit berre og jattar med, og er meir opptekne av å få foreldra til å slutta å krangla enn å finna ei løysing.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2006 #4 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg var på forberedende rettsmøte i forrige uke,og har vært det to ganger før. De to foorige gangene kom vi til et forlik,denne gangen står vi så langt fra hverandre at det er håpløst å prøve på et forlik. Dommeren presset IKKE meg,for alle der så hvor på trynet min sønns far var,at de prøvde ikke engang,eller hans advokat prøvde å få til en midlertidig avtale,men det var blankt nei fra min side. Her er det også snakk om rus og det å ikke kunne ta seg av et barn. Gi advokaten din eksempler på hans oppførsel som far,og hvis han blir spurt ut,så kan du håpe at svarene hans ikke er så gode og gjennomtenkte. Jeg følte meg presset til forlik de to første gangene,men det gikk galt begge gangene. Synes sønnen min ble som en "forsøkskanin",men denne gangen er det altså stopp! Synes du det er helt uforsvarlig,og det høres jo ikke bra ut,ihvertfall hvis han ruser seg,bør du ikke fire på kravene dine. Du skal jo ikke fire på kravene som dreier seg om å trygge barnet ditt! Du kan jo feks kreve urinprøver? Få han til å svare på dette med grensesetting,tv-serier,leggetider osv?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 Takk for svar. Er godt å høre at dommeren ikke automatisk presser mor for å få til en avtale. Når det gjelder at faren blir spurt ut, så er han faktisk veldig flink til å snakke for seg. Vi har jo vert gjennom mekling på familievernkontor, og han har alltid vert helt enig med absolutt alt jeg har sagt, og alt skal bli så mye bedre. Bare det at det ikke blir det da.... Hvis det er andre som har erfaring om dette, så vil jeg gjerne høre om det.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2006 #6 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har ikke vært så langt som til rettssak, men vi har hatt mekling på familievernkontoret noen ganger. Mitt beste tips er å få faren til selv å formulere hva som er viktig for en unge. Ikke gjør det enkelt ved at du ramser opp mye som du synes skal skje, for det er så mye enklere når han bare kan erklære seg enig. Min eks slet vanvittig med å forklare hva som var fornuftig grensesetting og det hele ble nesten lattervekkende for han var så på viddene i sine forklaringer om sin forståelse av barnets behov. Meningen var selvsagt ikke at han skulle dumme seg ut, men at vi skulle bli enige om en avtale. Det viktigste er uansett at man tar hensyn til barnets behov og det kan bli litt vanskelig hvis man er for egoistisk.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 Den der var ikke så dum nei. Takk for tips. Tror nok at han kunne fått litt problemer ja... HI
Hannemor Skrevet 23. oktober 2006 #8 Skrevet 23. oktober 2006 Kjetil!: Meklerene på familievernkontorene er ofte også partiske med den som har innkalt til meklingen. Dessverre. Og oftere og oftere, ikke for å kritisere menn, er de for at far skal ha barna. Uansett om det ikke foreligger noe form for omsorgssvikt hos mor. De tror konflikter mellom mor/far blir borte om barna bor hos far. Sitter selv i en slik sak igjen, for vet ikke hvilkene gang på 8 år, og det blir aldri stilt direkte spørsmål til far om han andre løsninger på konflikten enn at barna bor permanent hos han. Og han fikk lov til å si at det var skadelig for barna å bo hos meg, og at de ville ha best av ikke å ha samvær overhode. Han har selv utvidet samvær med barna, men han og jeg blir ikke enige om helt hverdagslige ting rundt barna. Slik som kl.slett for henting.
Kjetil! Skrevet 24. oktober 2006 #9 Skrevet 24. oktober 2006 Dommarane brukar jo å spørja foreldra om oppdraging og slike ting, og om barnet. Så i retten slepp ein å gjera det sjølv.
Kjetil! Skrevet 24. oktober 2006 #10 Skrevet 24. oktober 2006 Domstolane og er for at faren skal ha samvær, om det er det du meiner. Og er faren fullstendig uskikka, vil han få samvær under tilsyn. Problemet er at domstolen ikkje har noko arbeidsgjevaransvar ovanfor dei som skal stå for dette tilsynet, så det er ikkje alltid barnevernet følgjer det godt nok opp. Men kan de ikkje berre skriva klokkeslett i avtalen, eller avtala at ungen vert henta og levert i barnehagen eller på skulen? Det har me gjort, og då slepp me krangelen om dei fem minuttane, eller om kor lenge før leggjetid ungen skal leverast. Fordelen med familievernkontoret er at terapeutane der ikkje har noko reell makt, anna enn som ein slags fagpersonar. Så du treng jo ikkje bøya deg for deira vilje. Og sannsynlegvis er det mange fedre som oppfattar situasjonen som heilt motsett, at meklarane normalt tek parti for mora.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2006 #11 Skrevet 25. oktober 2006 Måtte bare kommentere dette... Det er nok ikke så lett som å bare skrive klokkeslett i avtalen... Har prøvd det, har faktisk sinnsykt mange små detaljer med i avtalen... men den blir jo ikke holdt da... Det blir heller ikke noe krangel hvis det dreier seg om 5 minutter, men derimot når det er 3-4 timer det er snakk om. Og i 70 % av tilfellene er det jo det... Og det stakkars barnet sitter klar i timevis og venter.... gang på gang.... HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå