Northernlights Skrevet 22. oktober 2006 #1 Skrevet 22. oktober 2006 Det har jeg, men bare en gang. På tide å gjøre det igjen. På sykehuset jeg skal bestille time, lodder de ut DET fine quilt teppet som man kan vinne, om man bestiller timen i oktober =) Viktig ting å ta mammogram, damer!
Gummelillan Skrevet 22. oktober 2006 #2 Skrevet 22. oktober 2006 Tok mamografi for mange år siden i forbindelse med at jeg fant en kul i brystet. Måtte også ta sånn nålebiopsi eller hva det nå heter. Det var heldigvis helt ufarlig og fikk da høre at jeg kunne vente noen år før jeg begynte å ta dette fast. Vet du fra hvilken alder man anbefaler jevnlige mamografier?
Northernlights Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2006 Tror de sier annenhvert år fra man er 40, om jeg husker rett.. Forsikringen min dekker det årlig, så jeg burde gjøre det. Spesielt siden det er brystkreft i familien. Ikke så heldig når man fremdeles ammer, kanskje?? squiiiiiiiis!! (melka spruter vel til alle retninger når puppen blir trykka flat!) =) Men skal bestille time!
Gummelillan Skrevet 22. oktober 2006 #4 Skrevet 22. oktober 2006 Da venter jeg noen år til. Tror imidlertid det er veldig lurt å gjøre det dersom det er mye brystkreft i familien. Lykke til!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 Ja! Jeg ble "tvangssendt" når min søster fikk brystkreft for en del år siden.... Blir faktisk fulgt godt opp når det er nære relasjoner som har kreft, i tillegg til at man er ung - og det er betryggende! Uansett så er det lurt å sjekke seg i vår alder.
La Perla Skrevet 23. oktober 2006 #6 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg gjorde det i vår fordi jeg oppdaget en kuli brystet. legen mente den ikke var skummel, men sendte meg til mammografi likevel. Jeg synes det gikk veldig greit - det var ikke så ubehagelig som mange skal ha det til. Alt var i skjønneste orden hos meg, kulen var bare en vanlig kjertel.
Karomamma Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 Har ikke vært ennå, men har tenkt å ta. Mener jeg har hørt at man ikke skal ta mammografi mens man ammer. Tror forstørrede brystkjertler gjør det vanskeligere å oppdage unaturlige forandringer i vevet. Men jeg husker dessverre ikke hvor lenge etter avsluttet amming man skal vente. Noen som vet, kanskje?
Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #8 Skrevet 23. oktober 2006 Her til lands er det ikke før fra 50 år (til 69 år) man blir invitert til å delta i den regelmessige(annethvert år) mammografiundersøkelsen.
Ronja65 Skrevet 23. oktober 2006 #9 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har fått time på Bærum sykehus i desember. Jeg fikk henvisning fra min fastlege. På Bærum sa de at det er anbefallt med mamografi fra 40 år. Det hadde ikke noe og si at jeg ammer, men det står i skriv fra sykehuset at jeg bør ta med barnet, så at brystene kan tømmes rett for røntgen. (selv tenker jeg at det kanskje er vanskeligere og se på røntgenbilderne, da kjørtlene produserer melk) Min mor er akkurat operert for brystkreft som heldigvis ikke er arvelig.
Trollmora Skrevet 23. oktober 2006 #10 Skrevet 23. oktober 2006 Føler meg litt teit nå. Hvis tilbudet om screening av alle kvinner over 50 er litt i seneste laget, hvorfor endrer de ikke på det da. Det har faktisk ikke slått meg at jeg burde starte med mamografi. Er det bare å spørre fastlegen om rekvisisjon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå