~¤PierC&Prinsessa¤~ Skrevet 22. oktober 2006 #1 Skrevet 22. oktober 2006 Har ikke noe kontakt med barnefar lengre, og han mener at hvis han skal betale for ungen så skal vi ha privat avtale ellers skulle han dra det for retten osv..Jeg var egentlig sånn halveis enig at hvis han klarte 1250 mnd,som jeg får nå i bidragsforskudd skulle jeg være fornøyd..Orker liksom ikke gi han flere grunner til å ''hate'' meg,han ser på datteren sin som ennå en utgift bare..( han har årsinntekt på 210 000 året, mens jeg kun har os,bt,og bidragsforskuddet..) Har snakket med mine foreldre, hans foreldr, og alle mener jeg er ''dum'' som evnt går inn i privat avtale med han, hva hvis han mister jobben f.eks, da får jeg jo ikke noe penger.. Så nå lurer jeg på om jeg kanskje burde la det gå gjennom staten likevel..Noen som kan gi meg noen råd her..Syns det er vansklig jeg..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2006 #2 Skrevet 22. oktober 2006 Lag en privat avtale.. mister han jobben går du til nav.. ikke verre enn det kanskje?
winneboo Skrevet 22. oktober 2006 #3 Skrevet 22. oktober 2006 Stoler du på at han betaler da? Jeg hadde tenkt til å lage privat avtale med pappaen men skjønte at det ville ende opp med at han ikke betalte til rett tid. Dessuten så har jeg faktisk rett på det dobbelte av det han forslo, så et tegn på at han tjener mer enn han sa til meg. Så jeg angrer ikke på at jeg tok det gjennom TK. Husk at det er barnet som skal ha disse pengene. Å det blir ikke akkurat billigere med barn for hvert år, men dyrere.
~¤PierC&Prinsessa¤~ Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2006 NJæ....vet ikke helt, nei egentlig ikke... Regnet ut på den bidragsveilederen på nav og kom fram til en tredobbel sum av det jeg får nå liksom...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2006 #5 Skrevet 22. oktober 2006 Det er mulig å bruke innkrevningssentralen selv om dere har privat avtale. Da får dere forskudd på bidraget.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2006 #6 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg sier meg enig i din familie og hans families utsagn. Du må sørge for at du og ungen får regelmessige bidrag, og ikke være avhengige av at en fraværende barnefar har "råd" til å betale bidrag den måneden. Men også private avtaler kan iverksettes av innkrevingssentralen (NAV-innkreving). En helt annen sak er at du "gir" han penger hver måned, ved at du ikke krever fullt bidrag. Hadde han enda hatt god og regelmessig kontakt med ungen, så kunne vel en slik ordning diskuteres. Han kan vel uansett ikke true deg til å gå med på en privat avtale om du ikke er komfortabel med det. Tror du virkelig at han "hater" deg mindre hvis han slipper unna med litt lavere bidrag?
tuninna ♥ 2pp Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 jeg har en privat avtale med en far som ikke er så flink til å betale. vi har innkrevingen gjennom trygdekontoret. da får han gjeld når jeg ikke betaler pluss at jeg får forskudd når han ikke betaler
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2006 #8 Skrevet 23. oktober 2006 Unnskyld men hva er det han truer med å dra for retten? Barnebidraget? Samvær? Uansett har du ikke noe å frykte. Når situasjonen er slik den er for dere hadde jeg aldri godtatt en privat avtale. Du vet aldri om pengene kommer. Be om at det tas gjennom og beregnes av det offentlige, selv om det koster litt så tjener du et sannsynligvis inn fort. Da er du også garantert å få forskuddsbidrag. Selv har jeg privat avtale med barnefar, og det fungerer foreløpig greit. Men han vet også at den dagen han ikke betaler i tide så sendes papirene til trygdekontoret. Og de ligger klare, han pleier nemlig ikke klare å holde slikt mer enn noen få måneder
~¤PierC&Prinsessa¤~ Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 23. oktober 2006 Han truer med å ta der for retten så han skal slippe å betale, men det gjør han forsåvidt ikke med den inntekten han har...Og det er jo nå også bevist ved dna test at han er faren.. Jeg skal ærlig si jeg er veldig i tvil..men nå heller det veldig mot å ta det igjennom tk... Kan jo evnt også gjøre som deg, lage privat avtale til å begynne med og hvis han ikke bet i tide ta det via tk.. Takker for svarene, må gjerne komme fler også..
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2006 #10 Skrevet 24. oktober 2006 Det er riktig det som tuninna ♡ skriver. Du kan ha privat avtale, men samtidig sørge for at Trygdekontorets innkrevningssentral utbetaler pengene. Da betaler bidragsgiver til TKI og du får pengene fra TKI. Du får forskudd og han får gjeld til staten om han ikke betaler. Dere må da fylle ut en privat avtale på avtaleskjema som TK har utferdiget (det finner du på nettet). Den må signeres av bidragsmottaker og bidragsgiver og sendes inn.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2006 #11 Skrevet 24. oktober 2006 Mener du at han truer med å ta barnebidraget til retten? Unnskyld men, HAHAHAHAHAHA. Det bør han jo få lov til egentlig da, for da må han saksøke Staten ved NAV trygd. Det er lovbestemt at alle foreldre skal forsørge sine barn. Han kommer nok ikke langt med et slikt søksmål Hadde far til mine barn truet med det så hadde jeg ikke vært i tvil, bidrag fastsatt av NAV trygd og utbetalt gjennom dem. Da hadde jeg i det minste fått forskuddsbidrag. Og han hadde fått gjeld om han ikke gjorde opp for seg.
Kjetil! Skrevet 24. oktober 2006 #12 Skrevet 24. oktober 2006 Om faren misser jobben, vil han jo ikkje betala bidrag til trygdekontoret heller...
lab79 Skrevet 24. oktober 2006 #13 Skrevet 24. oktober 2006 er det ikke slik at man må søke endring av fastsettelse av bidraget for at dette skal endres uavhengig av om man mister jobben eller ikke? I så tilfelle må han huske å sende inn nytt skjema dersom jobben ryker. Fremtil en av foreldrene søker om ny fastsettelse så gjelder den gamle avtalen. http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/Hovednummer/h55?f=templates&fn=main-j.htm&2.0 fant dette når jeg søkte inne på www.nav.no og bidrag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå