Gå til innhold

Dere som har 14-21 dgr gml babyer ( samme som skravlesiden)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte ammer dere???

Jeg føler jeg ikke gjør annet.. Annenhver time her. Men hun drikker ikke så mye før hun kubber på puppen.

Min mor mente hun ammet oss hver 3-4 time i begynnelsen.

Melk har jeg i massevis, det renner og er full spreng hver time. Au au!

Og såre brystvorter har jeg og! Hyyyl!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer veldig. Innimellom synes jeg han spiser hele tiden, da sovner han ved brystet, så han spiser veldig lite. Også våkner han til etter en liten stund, og er sulten igjen. Og andre ganger så sover han 2-3 timer mellom hver gang. Om natta går det ca 3 timer mellom hver gang.

Men hvor bra er det egentlig at han spiser ca 5 minutter også sovner han? Han spiser jo ikke til det blir "tomt" da, og jeg har lest/hørt at det bør de gjøre... Blir så forvirret av dette jeg...

Gutten min er forøvrig 18 dager.

Skrevet

Akkuratt samme greia her. Prøver å amme hver 3. time, men det blir som regel oftere, hvertfall på dagen

Han vil som regel ikke suge mer enn i 5 min. om gangen og da blir han vel fortere sulten igjen.

Litt kjedelig å sitte med puppen ute hele tida. Han er 18 dager i dag.

Noen tips?

Skrevet

De første 6ukene er knallharde for alle nye foreldre, de som hevder noe annet lyver eller har ansatte... Min teori iallefall...

Men, til saken:

Før du legger barnet til, så kle av henne til bare kortermet body (de blir så varme og gode at de sovner), kil henne i hendene, under føttene, og gå med fingrene opp og ned på ryggen. Når hun begynner å glippe med øynene så legger du henne ned på rygg på et leketeppe, og prater med henne... Når hun begynner å protestere er det tilbake på puppen igjen. Slik er det mulig å få holdt henne våken nok til å få et helt måltid innabords (dette med trøttheten går over, og for mange kolikkmammaer er din en drømmesituasjon, selv om du strever nå!) Bruk gjerne melkeoppsamlere i bh'n (avent har et fint sett med silikonbakdel), det gir deg en "no fly zone" rundt brystvorten. Ikke ullinnlegg rett på puppen nå, pass på sugetaket. Bruker du papirinnlegg og de klistrer så kan du klemme ut litt melk så det bløtes opp før du løsner, ikke noen røsking! Hamburgertak, mye av det brune inni munnen, mest underst mot haken. Brystvorten din opp mot ganetaket til baby (Du kan styre med en finger når du legger til). Tungen til baby skal stikke ut under puppen, tinningene beveger seg når hun suger riktig.

Ammehjelpen anbefaler simplex øyesalve til såre brystvorter. Blir ikke sårheten mindre ganske snart så snakk med lege og hs. De kan hjelpe. Pass på håndhygiene og ikke la noe som ikke er rent borti puppen din.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...