Gå til innhold

vegetarianer og gravid?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen forhåndsregeler man bør ta som vegetarianer mens man prøver å bli gravid/er gravid?

 

Passe ekstra på vitaminer og mineraler etc? Er ikke særlig bevisst i matveien bortsett fra at jeg ikke spiser kjøtt, men ved kontroller hos legen har alle "verdier" alltid vært ok.

 

Noen som har råd eller tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

..Ser at dette innlegget er litt gammelt, men jeg er litt nysgjerig på det samme. Jeg spiser ikke kjøtt, men fisk, og da sa legen til meg, at skulle jeg fortsette med det måtte jeg spise fisk hver dag... Dette er for å få i seg varierte proteiner, og de rette fettsyrene.

 

Jeg har pleid å spise bønner, kikerter, linser, spinat og soyaprodukter som viktige næringskilder, men fikk beskjed om at soyaprodukter (soyaproteinet) man får på helsekost o.l ikke er godt nok/dekker de "rette" proteinene.

 

Jeg måtte begynne med B 12 tabletter, da det oftest er det man mangler først. Og tar omega 3 fettsyrer. Jeg har forsøkt å spise litt kjøtt nå mens jeg er gravid, men det var vanskeligere enn jeg hadde trodd når jeg ikke har gjort det på 7 år..

 

Noen andre som har noen gode råd/tips i forhold til dette..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er vegetarianer og gravid i uke 31+4 nå. Legen min sa at det var helt i orden å være vegetarianer mens man er gravid. Trengte bare å ta folat (B12) og Omega 3 (bruker høykonsentrert omega 3 fra pikasol). Denne kommer da fra fisk, men dett er pga omega fettsyrene i planter er ikke konsentrerte nok (høye nok i doser) for et voksende foster.

Men jeg har ikke spist fisk eller annet dødt dyr under svangerskapet.

 

Er i topp form, har kjempegode målinger av vitaminer/mineraler og babyen har det topp. Fullt av liv der inne og vokst masse.

 

Min kosthold består av: daglig grovt brød (jern) med variert pålegg som ost og brunost/prim (jern og kalsium), økologisk syltetøy (vitaminer), økologisk sjokoladepålegg (mineraler + gode fettsyrer) eller banan. Dette spiser jeg med appelsin juice til (vitamin C bidrar til opptaket av jern). Hver dag drikker jeg et glass økologisk grønnsaksjuice, enten det er ren gulrot/rødbeter eller blanding - masse vitaminer og antioksidanter som beta karoten. Til middag har vi ofte fullkornspasta i olivenolje (flerumettede fettsyrer, omega 3), med bønner eller linser til (proteiner), eller soya kjøttdeig fra Häns (masse sunne soya proteiner og mineraler). Har også alltid godt meg grønnsaker hver dag, kokt eller ferskt. Knaskerøtter er fint! Dette er jo bare et eksempel, men vi varierer soya kjøttet (snitzel, pølser, nuggets osv) og jeg prøver å få i meg bønner og nøtter så ofte jeg kan. (nøtter inneholder også mange av de viktige proteinene og aminosyrene - spesielt valnøtter). Ellers drikker jeg myyye vann hver dag, og koser meg med en fiberrik frokostblanding med soyamelk+kalsium når jeg er småsulten.

 

Jordmor har også vært kjempepostiv til min kost, og barnet har som sagt lagt masse på seg og er fullt av liv. Hører godt også :)

 

Kort oppsummert:

Det er INGENTING i veien for å være vegeterianer og gravid! Alle de viktige proteinene og aminosyrene dekkes av et variert kosthold. Det finnes hele kulturer av vegetarianere! I england fødes nå 4 og 5 generasjons vegetarianer babyer, friske og sunne! Dessuten har det blitt påvist et bedre immunforsvar og 50% mindre allergier hos vegetarianer barn. Dette er basert på 25 år med forskning i flere land verden over.

 

Anbefaler å gå inn på:

http://www.viva.org.uk/guides/motherandbaby.htm

http://www.vegetarian.org.uk/factsheets/h4kfactsheet.html

http://www.vegetarian.org.uk/guides/mother.html

http://www.vegetar.com/mt/2006/05/artikler_og_fakta_om_vegetaris.html

 

Med andre ord:

Å spise mye grønnsaker og frukt, belgfrukter og nøtter og soya protein er noe av det sunneste man kan gjøre. Plantefett er mye sunnere enn animalsk fett og proppet med næringsrik energi. Hvis en lege eller jordmor sier noe annet, er det bare ren uvitenhet. Ingenting annet. Undersøk flere steder, spør kostholds og ernærings eksperter! Og selvsagt hør med andre leger.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...