Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #1 Skrevet 21. oktober 2006 Pappaen har en fortid med både alkohol og stoff, og jeg er nå usikker på hvor grensen går i forhold til hvor mye det er greit å drikke når han har barna. Er redd han ikke skal klare å stoppe, og hat han skal drikke så mye at han mister kontroll (han blir ikke voldelig, men er ikke akkurat i stand til å ta vare på barn dersom han er full) Hvor mye mener dere det er "greit" å drikke? Tar meg jo selv et glass vin eller to en gang i blandt, selv om jeg har ansvar for barna.. Forskjellen er vel at jeg har kontroll, men at ikke han alltid har det.. Føler jeg må sette en grense for hva som er ok.
winneboo Skrevet 21. oktober 2006 #2 Skrevet 21. oktober 2006 Hvorfor skal han abselutt drikke når han har barna da? Han har dem vel bare annenhver helg? Jeg hadde satt grensa på to øl, men uannsett så kan ikke vi mammaer styre det da.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #3 Skrevet 21. oktober 2006 Snakket med han om det i sommer, og da sa han selv at han ikke bør drikke i det hele tatt, men det har han ikke klart. Tror ikke han drikker mye nå, men jeg vet han har tatt en øl nå og da. Synes en øl er greit, men er to eller tre greit og? Han har hatt perioder der han har drukket hver dag også når han hadde jenta vår på 3, og jeg har gitt beskjed om at han ikke får ha henne dersom han drikker. Problemet er bare å bestemme hva er for mye? Skal jeg ta fra han samværeet dersom han drikker 2, 3, 4, 5, 6, 7...? Flere ganger etterhverandre? Er så vanskelig..
winneboo Skrevet 21. oktober 2006 #4 Skrevet 21. oktober 2006 Når han sier selv at han ikke bør drikke i det hele tatt, så ta det som et veldig godt tegn på at han hvertfall ikke bør drikke når han har barnet. Han kan vel holde seg borte fra alkohol to helger i mnd? Å kan han ikke det så er han ikke i stand til å ha samvær mener jeg. Hvertfall ikke når en øl kan bli til syv. Som du sier har han hatt alkoholproblemer før å du skal ikke se bort ifra at de dukker opp igjen. Si til han at du helst ser til at han ikke tar noe alkohol når han har barnet. Jeg hadde sagt max 2 øl, men jeg er så usikker på eksen din siden han har den fortida. Kan du virkelig stole på han om du nekter han å drikke under samvær?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #5 Skrevet 21. oktober 2006 Tenker og at sånn som han er er 3 for mye...men det er vanskelig å ta fra han samværet dersom han drikker 3 øl! vi har ganske bra komunikasjon nå, og jeg tror ikke han lyver, men jeg kan jo alltids stikke innom å sjekke dersom jeg er usikker.. Det er vanskelig å stole på han. Han har fremdeles et alkoholproble, man han har ikke drukket mye det siste halve året. I vinter drakk han hver dag, og i helgene var han ofte så dårlig på dagen at han sov på sofaen nesten hele dagen.. Jeg fikk nokk i vår da han dro ut på byen en torsdag da han hadde henne uten at hun visste om det. Dro innom klokken 9 om morgenen (jenta skulle reise bort med bestefaren og jeg ville si hade) og da var han fremdeles full. Hun klarte ikke vekke han og kom selv å åpnet døra for meg. Vet at hvis DET skjer igjen så er det nokk, men jeg vil helst ikke at hun skal måtte gå igjennom det igjen..
winneboo Skrevet 21. oktober 2006 #6 Skrevet 21. oktober 2006 Forlot han datteren deres å dro på byen?? Nei off..da hadde jeg seriøst ikke sendt henne dit igjen altså. Hvertfall ikke med det første. Er selv midt oppi mye rør med pappaen pga samborens hans ruser seg å¨han får ikke lenger ha henne i leiligheten deres, men bare hjemme hos moren sin. Eksen din burde etter den episoden tatt seg i nakken å rett og slett aldri rørt alkohol igjen. Tydelig at han er alkoholiker. Jeg tar ingen sjanser med jenta mi så jeg er heller overbeskyttende enn ettergivende.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #7 Skrevet 21. oktober 2006 han bodde i kollektiv, og det var andre hjemme, så han så ikke hva som var problemet.. Ser at de har det veldig bra sammen når han er edru, og hun vil jo være sammen med pappaen sin og, så det er så vanskelig å bestemme at hun ikke får være hos han! Kan jeg spørre hva samboeren hans ruser seg på? Rører han ikke noe? Er bare nyskjerrig på hva andre tenker er uakseptabelt..
winneboo Skrevet 21. oktober 2006 #8 Skrevet 21. oktober 2006 Men hva med å la han ha henne hjemme hos deg da? Å så drar du bare til en venninne eller noe. Altså ikke overnatting, men at du kommer hjem å kan se at han ikke ha drukket. Å funker dette en god stund så kan du jo la han ha henne alene hos seg. Altså etter at han har bevist at han kan la være å drikke. Da nekter du han ikke samvær men han har det under mer ordna forhold. Samboeren hans nekter på at hun ruser seg men vennene hennes plapra å har fått vite at hun spiser piller og røyker hasj. For meg er dette totalt uakseptabelt, selv om hun aldri er rusa under samvær så spiller det ingen trille for meg. Mitt barn skal ikke under noen omstendigheter ha noe med en hobbynarkoman å gjøre. Jeg er 99% sikker på at han er rusfri. Han er borte fra søn-tors hver uke på jobb å i helgene har han som regel hatt dattera vår. Men jeg vet jo ikke 100% da. Men nå skal han bare ha samvær hos moren sin å hun stoler jeg på.
Harepus Skrevet 21. oktober 2006 #9 Skrevet 21. oktober 2006 Synes det alltid skal være en persom i huset som ikke nyter alkohol når det er barn til stedet.. dette gjelder også i små mengder. Selv 1øl er en for mye hvis du er alene med barn
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #10 Skrevet 21. oktober 2006 Har også en eks som har/har hatt problemer med alkohol. Selv mener han at han ikke har det, men jeg mener at det fortsatt er et problem dersom han MÅ drikke når han har barna, de 4 kveldene på en hel mnd han har dem.. Barna er så store at de vet at faren har hatt et problem, også vært innlagt for avrusning og gått lenge på ettervernkontroller. Min toleransegrense for å drikke når han har barna er NULL. Og med støtte fra familievernkontor og familiepedagog kan jeg nekte ham å ha barna dersom han tar seg en øl. Han har også skrevet under i samværsavtalen at han ikke skal drikke... men han spurte barna om det var ok, og de turte ikke si nei... men kom hjem til meg. Da ble det jo huskestue, så nå er vi på vei til ny mekling. Barna er oppfordret til å si fra til meg (både av meg og familieterapeut) dersom han drikker. Slutter han ikke går jeg til sak. I utgangspunktet tror jeg ikke at han drikker seg full, eller så full at han mister kontrollen - men jeg tenker som så, at ser han at jeg godtar dette, vil det blir bare mer og mer. Noe barna ikke trenger, da de blir utrygge av dette. Ikke lett tema dette, da alle har forskjellig forhold til alkohol. Jeg drikker kanskje to ganger i året, og har et helt normalt forhold til det. Om jeg tar en øl til maten, blir ikke barna opprørt av det.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #11 Skrevet 21. oktober 2006 "problemet" med han er at han er periodedranker, så det går helt bra en periode.. noen måneder/et halvt år/et år.. så selv om jeg ser det går bra noen måneder med samvær hos meg så betyr ikke det at problemet er løst. Han røyker og hasj (noe jeg føler jeg har mindre kontroll på enn alkoholen) Og vi flyttet fra hverandre fordi jeg så han ta kokain (selv om han hadde lovt meg i mange år at det var ALDRI MER!!) huff.. vanskelig..
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #12 Skrevet 21. oktober 2006 Han har aldri fått noe hjelp i forhold til rusingen og han nekter å få det og.. (valgte heller å flytte fra meg enn å søke hjelp) Har tenkt på å kontakte familievernkontoret, eller kanskje sosialmedisinsk senter, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå fram, og hva de kan gjøre for meg?
winneboo Skrevet 21. oktober 2006 #13 Skrevet 21. oktober 2006 Kjære deg, ikke send barnet ditt til han mer. Jeg har selv nulltolleranse for hasj å selv om pappaen ikke røyker det men samboeren hans så sender jeg ikke barnet mitt dit. Nei seriøst, han eksen din er ikke i stand til å ha barnet deres alene. Hvertfall ikke over natta. Syns heller han kan komme til deg å være sammen med barnet der osv. Så hadde jeg bedt han om å levere urinprøver 2 ganger i uka de neste 6mnd for å se om han skjerpet seg. Hvertfall det med hasjen og kokainen.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #14 Skrevet 21. oktober 2006 Kokainen tror jeg han faktisk på at det var et engangstilfelle, og i forhold til samværet så er akloholen værre enn alkoholen. Han er bedre i stand til å ta vare på henne hvis han har røyka enn hvis han drikker mye. Ikke at det er greit at han røyker.. ville bare illustrere hva alkoholen gjør. Skulle ønske det var enkelt å sjekke om noen hadde drukket og!!
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #15 Skrevet 21. oktober 2006 Tusen takk for svar forresten Det hjelper å høre andres meninger!
winneboo Skrevet 21. oktober 2006 #16 Skrevet 21. oktober 2006 Skjønner skjønner. De er verre om de drikker seg fulle enn om de røyker en bønne. Men uannsett så er ikke det greit altså. Finnes jo sånn alkoholtestsak da som man kan blåse på. Husker ei venninne av meg hadde den. Å den slo ut etter bare noen få slurker alkohol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå