Gå til innhold

hvordan oppdager man at babyen ikke hører

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnet ikke reagerer på høye/bråe lyder når de er våkne. Du kan f.eks legge barnet på ryggen og holde en rangle på ene siden av hodet til babyen(sånn at h*n ikke kan se den) og riste på den, se da om babyen snur hodet etter lyden. Dette må selvfølgelig prøves flere ganger over flere dager, for det er jo ikke alltid babyen har interesse av det. Men hvis du er engstelig tar du babyen til legen, de har nemlig instrumenter de kan måle hørselen med.

Skrevet

Det er vel hvis de ikke reagerer på lyder de burde reagere på..

Jeg var redd hun ikke hørte, for hun reagerte hverken på støvsuger eller kjøkkenmaskin ( og den bråker )

Snakket med HS og hun klappet bare plutselig i hendene og det reagerte hun på. HS sa det ikke var noe i veien med hørselen hennes. Kanskje du kan teste det ?

Legen gjorde det samme forresten...

Skrevet

tok ikke di å sjekka på sykehuse etter fødseln da? det gjordet di på oss.

han va vel to daga da di putta nå sånn i øran hannes å sjekka det!

Skrevet

ikke alle sykehus tester nyfødte barn... Dessverre!

Du kan se på reaksjonene på barnets fjes og øyne om h*n hører eller ikke. Det kan være smelling med dører, lyder fra trafikken, stemmen din, plutselig høy musikk eller lyd fra tv osv.

Vanskelig å si noen mer konkret, da jeg ikke vet alderen på ditt barn...

Noen døve babyer er observante og snur seg for å se hva som skjer og det kan lett tolkes som at de hører....

Skrevet

hun her reagerer ikke på klapp,ikke på høye lyder,og annet.har prøvd rangle,men er ikke hundre prosent sikker.

lege klappet med ørene,men sa ikke noe mer...

fikk se neste gang

sover godt,og føller veldig med når hun er våken.ser oss i øynene når vi prater.derfor jeg ikke har reagert før.har normale babylyder også.

er hun døv,eller har nedsatt hørsel,ja så får vi omstille oss deretter.

Skrevet

Hei hei! Skjønner godt at du er bekymret nå, har vært i samme situasjon.. Fra babyen vår var ca seks uker reagerte hun ikke på noen lyder, tok noen uker før jeg var sikker, og turde å si noe til mannen min. Hun lagde også normale babylyder og var veldig med når hun var våken, veldig oppvakt og fulgte med på alt. Tok det opp med helsesøster, men hun mente ve bekymret oss unødvendig. Leste masse på internett og fant ut at beste måten å teste hørselen på er å se om barnet reagerer på lave lyder, som feks når du lager ssss lyd,feks som om om du lokker på en katt. Pass på å gjøre det nåe du er sikker på at barnet ikke kan se deg eller vet at du er der.. Babyen vår reagerte ikke på disse lydene, vi gikk derfor til lege og ble sendt videre til hørselsinstitutt. Det viste seg at babyen hadde væske i mellomøret etter ørebettennelser, og at hun derfor ikke hørte. Kanskje det kan være tilfelle med deres baby også, det forsinner som regel av seg selv med mindre barnet får en ny infeksjon. Babyen vår begynte å reagere på lyder igjen etter ca seks til åtte uker. Legen på hørselsinstituttet sa også at om foreldre reagerer og tror at barnet ikke hører, så har de som regel rett enten det viser seg at det er en permanent tilstand eller ikke. Jeg ville ihvertfall tatt det på alvor, og fått det sjekket opp. Ønsker dere lykke til og krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig.

Skrevet

Dytter denne opp igjen for deg.

Skrevet

Når babyene er veldig små kan det av og til virke som de er døv..det fikk i hvert fall vi erfare..Jeg hadde en veldig sterk magefølelse av at sønnen min var døv. Han lagde normale lyder og han hadde god øyekontakt med oss, men han reagerte ikke på lyder. Da han var 5 dager gammel (midt på varme sommeren) hadde vi vinduet på soverommet på vidt gap og han lå å sov i sengen sin. Plutselig ser vi et legehelikopter rett over taket vårt som begynner å gå inn for landing i hagen vår........rett utenfor vinduet til lillemann nærmere bestemt. Hvis noen har stått i noenlunde nærhet av et helikopter som lander vet dere hvilket utrolig øredøvende støy det er. Jeg sprang som en gal inn på rommet til lillemann for å trøste lille stakkaren som sikkert var besvimt av skrekk...men neida han lå å sov som om ingenting skulle ha skjedd...der og da ble jeg enda sikker i min sak:han var døv!! men nå er han godt og vel året og har en hørsel så hvem som helst kan misunne han, så i vårt tilfelle tok det noen mnd før vi fant ut at han faktisk kunne høre..fælt når det sto på, vi var kjempebekymret!!

Du skriver ingenting om hvor gammel barnet ditt er..men håper du ikke bruker masse energi på å bekymre deg unødig slik som jeg gjorde:-)

Må jo legge til at det gikk fint med naboen vår som trengte akutt medisinsk hjelp:-)

Skrevet

tusen takk for svar

vi bekymrer oss ikke så veldig.har prøvd med lav rangle.av og til virker det som om hun hører og snur seg etter lyden.av og til ikke.kan rive hus uten problem.å lager vi sånn høye smatt/popp lyder,skal di jo normalt skvette.men nei...kan hende dette er bare helt normalt for min baby.vi får se.skal prate med hs til uka.mulig hun ikke reagerer på støy og ulyder for at hun er vandt til det nå.

å skulle hun være døv eller noe,så er ikke det verdens undergang.jenta er jo ikke syk av den grunn.og nå i dag finns mye hjelp også.

takk igjen for svar dere.greit å få høre andres erfaring også.

Skrevet

glemte å skrive at hun er 9 uker.

Skrevet

alle unger pludrer/babyspråk til de er ca 6 mnd enten de er døv eller ikke. hvis de plutselig slutter rundt 6 mnd, så er det en mulighet for at de er døv. (sa helsesøster til meg på 6 mnd kontroll).. de tar en hørselstest med spesielle instrumenter først ved 8 mnd alderen. du kan jo gå på helsestasjonen og se om de vil ta en test på ungen din nå, så får du kanskje vite en gang for alle om ungen hører eller ikke.. men er jo så liten enda...så du trenger nok ikke stresse så veldig..

:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...