Sivalur Skrevet 21. oktober 2006 #1 Skrevet 21. oktober 2006 Må si jeg sliter litt nå. Gullet mitt er 4 mnd og får altså bare mm. Hadde noen uker hvor han hvertfall kunne sove 6-7 timer i strekk på natten (og at jeg ikke nøt det mer...!) De siste 2-3 ukene har han spist mye på natten. De første dagene tenkte jeg det var økedager. Men nå er det blitt sånn at han spiser mer på natten enn på dagen. Han har frem til for en uke siden vært sammen med oss i stuen til vi har lagt oss, og enten sovet i bagen eller sittet på fanget. For en uke siden hylte han 3 kvelder på rad, til vi skjønte at han var trøtt, så vi har nå begynt å legge han 20 hver kveld. Har funket kjempefint, nå sovner han av seg selv når han blir lagt i 20-tiden, så våkner han 23-24 tiden og spiser. Og deretter går det nærmest i ett. I natt f.eks. våknet han 2, 4 (og var våken med sutring og gråting til 5), våknet igjen 6 og så 8. På dagtid kan det gå hvertfall 3 timer mellom måltider. Er det økedager fortsatt? Jeg begynner å bli litt sliten nå... hvordan kan jeg få han til å spise mer på dagen igjen og mindre på natten? Kanskje det er på tide å legge han på eget rom? Alle tips mottas med takk.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #2 Skrevet 21. oktober 2006 Har det helt likt med deg:) Tror vi prøver med grøt i dag.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #3 Skrevet 21. oktober 2006 Samme skjedde her. Jeg begynte å gi vann på natten i flaske og nå våkner han ikke lengre. Ga vann i 2 netter hver gang han våknet. Lykke til
*Marie82* Skrevet 21. oktober 2006 #4 Skrevet 21. oktober 2006 Kan man gi vann til en baby på 4 mnd? Når forresten begynner man å gi de vann?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #5 Skrevet 21. oktober 2006 Min helsesøster sa det er helt unødvendig å gi vann til en baby som ammes.
Sivalur Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 21. oktober 2006 Som overskriften antyder har jeg egentlig ikke lyst å gi grøt eller vann enda... viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiil fullamme i 6 mnd... men trenger noen råd for å komme over kneika. Noen ammehjelpere her som har noen gode råd?
Expat Skrevet 21. oktober 2006 #7 Skrevet 21. oktober 2006 Heia! Er du sikker på at dette ikke er en variant av brystvegring/puppenekt? Dette er veldig vanlig ved fire måneder (ved flaske OG bryst!!!), det har med at de har langdistansesyn. Våkentiden er så spennede, at man ikke har tid til å spise, og så (gisp) kommer natten og man merker at man ikke har spist nok, og dermed går det ut over mamma.... Antar at du er kjempetrøtt, dette er forbigående, tror ikke du at ekteskapet overlever at du legger deg samtidig med barnet i noen dager? På dagtid kan deg være mulig at det hjelper å gå og amme, det er lettest praktisk med slynge. Så lenge du tar det på tvers og ikke forsøker å tvinge noe på barnet så går det som regel over etter noen uker. Har det sammenheng med ekstrem utdrivingsrefleks kan det vare lenger. Men første bud ved puppenekt er å mate ved søvn, det er de som deler opp søvnen på dagen i tre og fire for å få inn flere måltider.
*Marie82* Skrevet 21. oktober 2006 #8 Skrevet 21. oktober 2006 Så lenge du har nok melk, er mitt råd å bare holde ut. Prøv å samsove med han på dagtid, så du ikke blir helt utslitt! Kanskje pumpe deg en gang i løpet av dagen, og gi dette i tillegg på flaske om kvelden, kan også være noe?
Mamma til tuppis og spira Skrevet 21. oktober 2006 #9 Skrevet 21. oktober 2006 Lillegutt på tre maneder er også sånn av og til. Jeg trodde også at det var økedøgn. Jeg fant ut at jeg var nødt til å ta tak i det..... Derfor satte jeg av tre dager der jeg ikke skulle gjøre noen værdens ting utenom ammingen. Jeg satt meg i gostolen med ammepute.Han sov i fanget mitt innimellom,men med en gang han våknet tilbydde jeg han puppen. Det fungerte fint. Tok pause kun da jeg skulle skifte på han eller ta meg litt mat( ikke til å lage middag altså!)....han fikk tydligvis spist nok på dagen for om natten sov han som en stein! Det gjør han fortsatt! Han måtte bare legge inn ny rutine! Lykke til!
Sivalur Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 21. oktober 2006 Har lurt litt på om det kanskje kan være puppenekt ja... for innimellom er det ikke snakk om at han vil spise på dagen selv om jeg vet at han må være sulten. Har bysset han i søvn en del den siste uken, i ren fortvilelse over at det er det eneste som har stanset skrikingen. Når man er bortskjemt med en gullunge som nesten ikke skriker, er det et sjokk å oppleve hvor mye lyd det faktisk er i han!! Jeg skal prøve rådene deres om å legge meg tidligere (ja, jeg er temmelig stuptrøtt nå...) og prøve å ikke ha så mye planer på dagtid. Han har jo blitt mye mer 'våken' de siste ukene, og med dåp og huset fullt av folk som vil holde ham, besøk av folk som vil holde ham, turer ut hit og dit med mye som skjer, så er det kanskje ikke så rart at han ikke har tid til å spise på dagtid stakkars.. Tusen takk for svar!!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå