Gå til innhold

hvor ofte ammer dere en 2 uker gammel baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer hver time og han sovner ved puppen...sover i 20 min og vil ha andre puppen.....sovner i 20 min igjen og vil ha pupp nok en gang. Dette er 2 døgnet han holder på sånn.

I natt gav pappaen hans han 2 flasker med 50 ml mme for å se om det ble litt bedre....og det ble det. Har jeg lite melk kanskje? eller er dette vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei og gratulerer!

Først: ammedebatten her inne er super til sånne spm, du får faktisk raskt svar der også...

Små babyer er jo vant til å få mat kontinuerlig, så blir ofte mange små måltider i begynnelsen. Men, kjedelig å ha puppen ute hele dagen også da...

Prøv å korte ned pausen mellom pupp 1 og 2, slik at det føles som et måltid. Dette hjelper hvertfall for din egen del... Husker snuppa mi var også litt sånn, spes da jeg var litt uoppmerksom sovnet hun ved puppen. Løste dette ved å gi henne FULL oppmerksomhet mens vi ammet slik at hun ikke sovnet.

Tips for å holde de våkne:

-kile under foten

-kile i handa

-kile i nakken (alle disse stimulerer sugerefleks)

-prate/bysse

-klappe/dunke på rumpa

Husk at melkemengden fungerer etter tilbud/etterspørsel-prinsippet; og at derfor mme lett ødelegger denne balansen. (et måltid mme gjør at babyen ikke trenger puppen, og dermed mister du viktig stimuli for å øke mengden. Dette blir fort ond spiral... Hvis du gir mme, pumpe litt i tillegg:)

Det at de blir trøtte av mme; de blir gjerne ekstra mette, og sover derfor ekstra godt. BAre pass på at du får nok stimuli på puppene så holder du nivået på plass..

Lykke til!

Skrevet

henrik har blitt 8 uker nå, men da han var rundt 2 uker ammet jeg vel ca hver 3. time. det kan jo hende at han krever litt mer melk enn du har i øyeblikket, men det vil jo oppjustere seg av seg selv! bare vær tålmodig!! :)

har hatt noen dager hvor lillegutt ville ha melk oftere enn vanlig, og da lot jeg han bare spise så ofte han ville, så gikk det seg til av seg selv.

Skrevet

Det er i mine øyne helt vanlig. De har så små magesekker, og klarer ikke å ha så mye mat nede i magen på en gang. Dessuten blir de så slitne så fort, og sovner etter kort tid.

Alle mine barn har vært på tilsvarende måte, og jeg har bare gitt de pupp så ofte de vil ha. Det går seg til etter hvert. Ville vært forsiktig med å gi mme, babyene regulerer selv dette med spising og melkeproduksjonen.

Skrevet

hvert 45 min... til han var ca 1,5 mnd..

Skrevet

Hvis han har økedager, så er det bare å tilby puppen. Han regulerer selv hvor mye melk han trenger. Veldig dumt å gi mme i den perioden, for da øker jo ikke melkemengden da. De får jo økedager innimellom disse små. Da er det bare "å stå i det", selv om det kan være rimelig tøft noen dager. Slapp av. Du har helt sikkert ikke for lite melk. Puppen blir ikke tom selv om det kan føles sånn. Hvis han har holdt på sånn i to dager så roer det seg sikkert ned snart. Men du kan ødelegge produksjonen ganske mye hvis du sper på med mme.

Vet der er tøft. Snakker av erfaring, men det roer seg igjen snart.

Lykke til !

Skrevet

Jo oftere man ammer, jo mere melk kommer det.

Man føler alltid at man har for lite melk i begynnelsen.

I starten føles det som om man ikke gjør annet enn å amme, og det er sånn det er.. Det blir bedre etterhvert når babyen lærer seg å suge bedre.

Kan ha noe med at den første delen av melken er den tynne vann-aktige melken, fløten kommer ikke før til slutt på en måte. Så det beste kan kanskje være å amme fra en pupp om gangen, ikke begge to hver gang feks. Annenhver gang er nok lurt, slik at barnet skal rekke å komme til fløten, før du bytter pupp..

Det går bra dette, stå på :)

Skrevet

jeg ammet OFTE! og det gjør eg i grunnen enda..datteren min er 5.5 mnd. jeg syns det er kjempe kos med ammingen jeg da...i begynnelsen fikk hun iallefall hver time på dagen omtrent..om hun ikke sov lenger da...men jeg har aldri gitt på begge puppene..har som oftest alltid gitt på venstresiden mest..så merker at det er der jeg har mest melk nå...den ene puppen er liksom litt større...litt rart...så det er kanskje lurt å unngå... men uansett.. det er gjerne bare nå i begynnelsen at du må amme ofte...jeg savner litt den tiden når hun var så liten og bare lå helt i ro i armene mine.... nå er hun blitt en liten makk...så hvis hun ikke får pupp vil hun ikke ligge i ro i armene mine lenger..hehe.. men er jo artig det og da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...