Hidjey Skrevet 20. oktober 2006 #1 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg var hos helsesøster med min 2 uker gamle baby i går for å sjekke om han vokser greit og for å sjekke brystvortene mine (er full i streptokokker og brystbetendelse) Helsesøster snudde og titta på han alle veier før hun spurte om jeg hadde hatt en tøff fødsel. For min del gikk det helt greit, men mini ble slept ut med vakum og de måtte snu han rundt pga skuldra satt litt fast. Da slengte hun ut: "Ja, kanskje han har KISS. Vi får sjekke det senere når han blir større. Nå må jeg i møte." Så forsvant hun, og jeg sto igjen som et spørsmålstegn. Hva er KISS? Er det noe jeg kan gjøre?
Selene Skrevet 20. oktober 2006 #2 Skrevet 20. oktober 2006 Heisann! Min lille datter har Kiss så jeg kan prøve å hjelpe deg. Veldig lite omtenksomt av HS å slenge ut det uten å forklare, men her er en link du kan kikke på og lese litt om hva dette er. http://www.kiss-kidd.no/ Vi oppdaget det når snuppa var 5 uker. Begynte med sterke kolikk tendenser uten at det hjalp med noen av de tradisjonelle tiltakene. Snakket med kiropraktoren som jeg går hos og han tok en titt på henne. Viste seg at hun hadde låsninger i nakken og korsryggen etter å ha sittet fast under fødselen. Les igjennom og ikke nøl med å ta kontakt med fagpersoner hvis du merker noe på den lille. Mange forskjellige behandlingsmetoder har jeg skjønt så det gjelder å finne en som fungerer for deg og dere ) Lykke til! )
Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #3 Skrevet 20. oktober 2006 www.kiss-kidd.no www.kiss-kiddforum.com Sønnen vår har hatt kiss. Er egentlig ikke an alvorlig diagnose. Man trenger noen behandlinger hos enten manuellterapeut,kiropraktor,osteopat og fysioterapeut. Noen kombinerer disse også. vi merket det på babyen vår ved at han skrek mye og utrøstelig,hadde kolikk,gulpet ekstreme mengder,likte ikke ligge på magen,lå i en bananform. Våknet etter 10 min på tur i vogna og hyla. Sov nesten aldri på dagen. Var helt anspent greide ikke vaske han inni hendene fordi han spente de igjen. Gnidde hodet på underlaget osv. Ingen her som hadde hørt om det,bare flaks jeg leste om det her inne. Kontaktet manuellterapeut selv og fikk time på dagen. 3 behandlinger og vi fikk en helt ny unge=) Bare spør hvis det er mere. MEn på de linkene finner du masse om det. Lykke til.
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 20. oktober 2006 #4 Skrevet 20. oktober 2006 Det var jo ganske dårlig gjort av henne å bare slenge ut noe sånt, for så å bare gå, da! Og "Vi får sjekke det senere når han blir større", var jo enda teitere å si. For har han KISS, bør han jo starte behandlig hos fysioterapeut/ manuellterapeut/osteopat ganske kjapt. Synes du skal høre om å få snakke med en fysiotrapeut- hvis dere har en som er tilknyttet helsestasjonen feks. Jenta vår har dette. Vært til 3 behandlinger hos kiropraktor og 3 hos osteopat. Går hos fysiot. 1 gang i uka og skal til en behandlig til hos osteopat. KISS er en symmetriforstyrrelse, som kommer fra nakken gjerne etter en hard fødsel e.l. Det gjør at de ofte ligger med kroppen i en "bananform", har favorittside, kan ha vanskelig for å ta brystet, kan gulpe mye, er urolige osv. De fleste (80%) blir bra etter behandling. Men får man ikke behandling, kan det gå utover den motoriske utviklingen. Du kan lese mer på kiss-kidd.no Du bør absolutt få en klarhet i det hun sa. Man kan da ikke bare si sånt uten å informere skikkelig! Lykke til! Og god bedring også
snull Skrevet 20. oktober 2006 #5 Skrevet 20. oktober 2006 ma-79 fikk jenta si 25/4!!!!!!!! Har også ei jente med KISS, men bor i tromsø og her er ikke ekspertisen på dette området helt på topp! Går til manuellterapeut, men hva gjør osteopaten med jenta di og vet du om det er helt nødvendig for behandlingen av kiss? Må vel kanskje ta turen sørover for å få ordnet opp i dette jeg....
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 20. oktober 2006 #6 Skrevet 20. oktober 2006 Hei snull Er faktisk manuellterapeut de anbefaler at man går til, så det er sikkert bra nok, det Osteopaten klemmer på noen punkter i nakke/hoderegionen. Hun er snart 6 mnd, og er ikke helt bra ennå. Som sagt har jeg vært til flere behandlinger, så jeg vet ikke helt om jeg har troa på en 4. behandling hos osteopaten, men... Hvor gammel er jenta di da?
snull Skrevet 20. oktober 2006 #7 Skrevet 20. oktober 2006 5.5 mnd, og ikke bra hun heller...har vært på 5 behandlinger hos manuellterapeut! Hun er fortsatt urolig, kaver MYE ved puppen, sover korte intervaller og har trommestikke-armer og føtter... Håper hun blir frisk snart..... hvordan er di jente?
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 20. oktober 2006 #8 Skrevet 20. oktober 2006 Hun er mye urolig, men det er mest pga gulping. Hun har nemlig refluks. Vet ikke om det er en følge av KISS. Hun er fortsatt mest aktiv med sin ve. side, og litt buet i kroppen når hun ligger og har favorittside.
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 20. oktober 2006 #9 Skrevet 20. oktober 2006 Ja,Lukas er "friske meld" fra KISS:O) Jeg ser du har fått all informasjon du trenger å vite over her!
Gjest Skrevet 21. oktober 2006 #10 Skrevet 21. oktober 2006 vi har en gutt som hadde en lindrig form for det! 4 beh hos kiropraktor, en uke m mye grønn bæsj som sattes i gang av behandlignen og problemet er løst! lykke til!
Frøkapselen :-)19/12-05! Skrevet 21. oktober 2006 #11 Skrevet 21. oktober 2006 Til HI Manuellterapauten vår sa: Alt ordner seg, men det skal ordnes med kvalitet! Hos oss ble det oppdaget asymetri hos datteren vår av jordmor -tusen takk! Hun ble også hjulpet ut med vakum og hadde også ligget langt og trangt nede i bekkenet mitt siden uke 32 På legekontrollen på sykehuset ,brød legen seg fint lite om jordmors uttalelser om behov for fysioterapi med en gang, så jeg gikk tilbake og krevet rekvisisjon til behandling. Ble kontaktet av fysio på HS en uke etter hjemkomst og startet behandling da hun bare var 14 dager gammel. Vi lærte forskjellige tøyningsøvelser og gjorde disse bla.når hun skulle stelles. Så hang vi opp sort/hvitt bilder på veggen v stellebordet på den vonde siden. Brukte dem også i øvelsene, hun skulle forsøke å følge bildet med øynene når vi beveget dem foran henne. Vår fysioterapaut mente det var viktig å komme tidlig i gang, mens mange først oppdager det når bebisene er 3-4 mnd. Da kan det være vanskeligere å få de små til å akseptere "treningen". Gikk til fysio ukentlig i ca 4 mnd, da var lille ganske fin. Men fysioterapauten var ikke helt fornøyd og sendt oss til manuellterapaut for den siste biten. Etter 3 behandlinger ble hun erklært frisk. Da var hun 6mnd. ( -han ordnet også magen hennes. 1-2 uker mellom avføring, så ble det hver dag :-) ) Hun begynte å krype 5,5mnd gammel og krabbet siden hun var 7mnd. Hun er liten og smidig har god kordinasjon og ingen problemer med nakken. Fortsatt litt asymetri i hodeformen, men det vokser de av seg.. Jeg sjekket tidlig ut kiss-kidd.no sidene da jeg hadde hørt om dette før fødselen, mye stemte -men ikke alt. Som andre sier, dustete helsesøster som slenger ut en sånn sluttning og går.. Men ikke vent på noe mer fra henne, ta kontakt med fysio/manuelterapaut selv! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå