Gå til innhold

Hvorfor er det noen som ikke vil amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener du 2 og et halvt år?

Vel lenge synes jeg. Når de begynner å gå, eller henter puppen fram selv, er det nok!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vel ikke en debatt om offentlig amming, men om at enkelte ikke VIL amme. Kan noen som ikke vil amme fortelle hvorfor? Jeg er litt spent på grunnen.

Slappe pupper virker som et rart standpunkt, de blir jo slappe pga svangerskapet og hormonene, så å amme gjør ingen ting til eller fra..

Skrevet

Da mine eldste var små, ble en anbefalt å amme i 1 år, men nå er det jo faktisk 2 år som er anbefalinga. (Selv om de fleste vel fortsatt gir seg etter 1 år). Særlig for barnehagebarn skal det være greit å få i seg antistoffene fra morsmelka (nok med litt morgen og kveld); det BLIR mye forkjølelser første vinter uten pupp. Skjønner godt at mange syns det er for lenge å amme i 2 år; det skjønner de på helsestasjonen også. Det forventes absolutt ikke, men det må vel være greit at noen faktisk velger å følge anbefalingene også???

Skrevet

En venninnne av mamma ammet faktisk til gutten var 7 år å skulle begynne på skolen... Da begynner d å bli ekkelt spørr du meg!!!

Ellers så mener jeg at ca 1 år er passelig.. Men om noen vil amme lenger så må vel det være opp ti de. Gidder ikke å bry meg om hva andre gjør.

Selv regner jeg med d blir amming til permisjonen er over og da blir d nok over på flaska og grøten;) Pumping og stress i arbeidstiden d gidder jeg desverre ikke. Så sant jeg kan amma da, d vet man jo ikke før man får prøvd det...

Hvorfor noen ikke vil amma d bør vel være opp til hver å bestemme. Kan ikke tvinge noen til å amme, tviler på d blir så mye melkeproduksjon av det.

Skrevet

jeg mener det er overgrep å amme et barn til han/hu er 7 år.. herre, han kommer jo til å huske tydelig at han har sugd på puppen til mamman sin.. tenk når han skal ha et sexliv da...

jeg amma gutten min til han var 16 mnd.. da slutta vi , for han bare klora og tulla, amma liksom ikke mer.. da var d slutt.

verdens helseorganisasjon mabefaler amming til barnet er 2 år..

jeg skal ha en til i april.. håper jeg kan amme da og.. om ikke blir det ikke NAN på min baby.. jeg boikotter Nestle.. de har drept tusenvis av babyer for penger i den fattige delen av verden. det har de gjort ved å reklamere for at morsmelkstillegg er bedre enn amming og da var d mange mammaer som brukte det lille de hadde av penger og kjøpte morsmelkstillegg til babyn sin... men de hadde ikke tilgang på rent vann eller rene flasker og mange tusen barn er døde av diare.. ammehjelpen i norge har kjempa mot nestle i mange år.. men de fortsetter med sin fæle propaganda til stakkars fattige mødre som bare vil sine barn det beste...for å tjene penger! jeg kjøper ikke nestle og kommer ikke til å gjøre det om jeg ikke kan amme . da betaler jeg heller mer for andre merker... gjør det dere og, og redd livet til mange små barn som ikke er like heldige som våre..

jeg håper at alle kvinner PRØVE å amme (om ikke man er utsatt for overgrep eller noe...)- synes det er egoistisk å ikke ville amme pga puppene liksom blir slappe.. det er graviditeten.. og uansett, jeg mener at om d er viktigere å ha pene pupper enn å prøve å gi barnet sitt det beste bør du ikke ha barn.. beklager, men der er jeg hard. om noen ønsker å lese mer om nestle, gå til ammehjelpen.no

må bare påengtere at jeg ikke representerer ammehjelpen.

Skrevet

Er jo greit å være litt diskre når man er ute blandt folk. spes på spisesteder. Men der er jo ikke værre en å bare hege et lite teppe over....er i allefall det jeg skal gjøre......:)

Skrevet

der ofte de som ikke får det til ikke vil amme. Jeg hadde melk bare de første 14 dagene, og jeg ammet hver 1,5 time fordi ungen min bare skreik og var sulten hele tiden. Jeg passet på hva jeg spiste og ville dette virkelig. Men jeg fikk det rett og slett ikke til, jeg gråt både før og etter amming, ble så stressa med det fordi ALLE mente at jeg MÅTTE amme, det var det enerste riktige ble det sagt. Ikke fikk jeg hjelp fra helsestasjon , fastlege. Ingen ville fortelle meg hva gjør jeg hvis jeg ikke har melk. Jeg sluttet å amme, og etter 1 uke hadde jeg ikke noe melk igjen i brystene. Begynte på mmr og livet ble lettere å leve. Både ungen og vi fikk det mye bedre. Jeg kommer ikke til å stresse meg det med denne ungen. Hvis det går så går det, hvis ikke så gråter jeg ikke over det. Jeg kjøper bare mmr og ferdig med det.

Skrevet

Jeg er gravid med mitt første barn og vil gjerne amme, men herregud vi er to (babyen og MEG). Jeg vil ikke amme mer enn til babyen er max 1 år og eg synest det er kvalmt og veldig egoistisk å se mødre amme barn som er godt over 2 år (sorry, men det er min mening). Og foreldre som ammer barn som er 6-7 år, ja, dette er helt sykt og brude faktisk ikke vært lov!!!!

Jeg vil amme først og fremst fordi det er bra for barnet, men også fordi dette er den naturlige måten å miste noe av vekten du har lagt på deg under svangerskapet.

Når det gjelder amming på offentlige steder.. Personlig vil jeg ikke gjøre det fordi jeg føler dette blir for privat, men har ingnting imot andre som gjør det.

Skrevet

er det ditt første barn?? siden du ikke vil gi barnet mat når det trenger det... selvom du er på kafe?

Skrevet

Okei, det er mange svar på dette innlegget, men det er et viktig tema for meg.

Jeg er gravid med nummer 2, og ammet nr 1 til han var året gammel.

Jeg slet vanvittig med 6 brystbetennelser, men fikk det til etterhvert.

Argumenter for amming:

Den beste føden og beskyttelsen du kan gi barnet ditt det første leveåret.

Egoistisk sett så slipper du syke barn( forkjølelser og infeksjoner) dess lengre du ammer.

Veldig lett tilgjengelig mat - bare vent til du må opp klokka 03.00 for å varme flaske - kontra slenge puppen ut i senga, hekte barnet på og sove videre :-D

Argumenter mot amming:

Mister du melka, har du ikke nok melk eller sliter du med brystbetennelser - da er det Ok å gi opp, da har du prøvd.

Selvfølgelig overgrep og slike ting.

Ikke akseptable grunner for ikke å amme:

Forfengelighet hos mor - herregud, kroppen din blir aldri HELT den samme uansett - men du har fått en forelskelse som varer hele livet.

Om man vil amme offentlig eller ikke, må vel bli opp til den enkelte.

Noen er mer/mindre sjenerte enn andre.

Jeg anbefaler iallefall alle å prøve, og jeg har absolutt planer om å amme nr.2

Skrevet

Jeg slutter meg til siste taler.

Verdens helseorganisasjon anbefaler jo amming i to år. Rett og slett fordi det er bra for barnet. Jeg slet også vannvittig de første tre månedene, og hadde flere brystbetennelser også etter den tid. Men det gikk seg til og det synes jeg virkelig det var verdt.

'

Selv ammet jeg i to år, har et barn som ikke har vært borte fra barnehagen en eneste dag og som har gått der over et år. (Og for dere som ikke har barn - det er ganske unikt - ). Det siste året var det bare en gang om dagen, ikke noe problem. Jeg er ikke i tvil om at jeg gjør det samme en gang til, hvis barnet vil

Skrevet

Vil bare si en liten ting til alle dere som har problemer med offentlig amming. Det finnes i dag en rekke klær som er spesiallaget med tanke på at det skal være praktisk og diskre å amme, en trenger ofte ikke vise noe i det hele tatt. Å en kan jo finne et bord på kaffeen som ligger litt diskre til, må jo ikke nødvendigvis sitte mitt i rommet...

Klart alle har lov til å mene det de vil.

Skrevet

Jeg er jo førstegangs, så jeg vet lite til ingenting enda, men jeg lurer...dere som ammer i to år, hvordan gjøres det rent praktisk når man begynner å jobbe etter ett år? Må man pumpe seg på jobben, og hvor ofte i så fall?

Skrevet

Sanasol: Her er det ikke snakk om å amme hver 3-4 time tror jeg. Men til kveldskosen, eller ved trøst.

Har jeg rett?

Skrevet

Det flotte praktisk ved å fortsette å amme (i tillegg til alt det helsemessige) er at du har rett på ammefri. De aller fleste steder med lønn. For egen del ammet jeg på morgenen det siste året, så da kom jeg nok 1/2 - 1 time senere enn jeg ellers ville gjort (For min del måtte det ikke bli for mye stress om morgenen hvis vi skulle få til ammingen, ventet til barnet våknet selv og sånn) Og det var fantastisk å kunne ta en rolig start på dagen i denne fasen, rett og slett vaksine mot tidsklemme. Tror arbeidsgiver synes de vant mye også, at jeg var der litt kortere er jo greit å forholde seg til og mye enklere enn mange uforutsette sykefravær..

Skrevet

Dette har jeg litt erfaring med. Venter mitt tredje barn. Min førstefødte ammet jeg til hun var 10 mnd. uten problemer. Men da ville hun rett og slett ikke ha puppen lengre, og det føltes veldig greit. Med nr. 2 fikk jeg store problemer, og måtte gi opp etter brystbetennelse nr. 7. Og til dere som ikke har hatt brystbetennelser... Det er fryktelig vondt !! - og kureres med penicillin.. Blir helt dårlig når jeg tenker på hvor mye penicillin mitt lille barn fikk i seg iløpet av de tre første månedene.- men ammepresset er utrolig sterkt i Norge. Jeg trodde barnet mitt ville dø uten puppen... Så var det over på flaskemelk. Har altså prøvd begge deler, og det er ikke tvil om hva som var det mest lettvinte for meg. Det var ikke puppen, men flaska. Vi byttet på å mate om natta. Jeg kunne drikke vin igjen med god samvittighet, og kunne ta med meg eldstejenta på bytur, uten å stresse hjem for å amme. Man har mye større frihet. Og far fikk veldig nær kontakt med gutten når han også fikk mate. Nå venter jeg nr. 3, og kommer til ågjøre et forsøk med ammingen fordi det sies at det er det beste for barnet. Men ved den første brystbetennelsen er det stopp. Og det med god samvittighet. Husk det dere som ikke har fått barn før, og som er så innstilte på å amme. Det er kjempeflott å ønske det. Men noen av dere vil ikke få det til. Sånn er det bare. Og hvis dere allerede nå har bestemt dere for å amme til barnet er 1 år, legger dere grunnlaget for et veldig nederlag dersom det ikke går.

Skrevet

Jeg må begynne med medisinene igjen etter fødsel, og da kan jeg ikke amme mer. Men jeg har ammet 2 barn tidligere, og da gjerme på kafe. Det er jo bare å være litt diskret! Amming er like naturlig som bæsjing. Burde ikke lynsjes i det hele tatt!

Skrevet

Takk for god info Mayo! :-)

Skrevet

Jeg prøvde å amme førstemann.. Hadde sagt jeg skulle prøve og det gjorde jeg. Jeg syntest det var utrolig ubehagelig å sitte foran andre mennesker og brette ut puppen. Fikk ikke ro og måtte gjemme meg bort hele tiden. Det var utrolig slitsomt.. Jeg prøvde i tre uker før jeg ga meg.. Da var jeg i tillegg kjempe sår og det rant blod fra puppene..

Jeg fikk masse pepper fra helsestasjon og ikke minst bedrevitende mennesker som synest kjempe synd på datteren min som ikke fikk brystmelk.. Jeg gråt lenge og var helt nedbrutt over mennesker som var slik mot meg.. Jeg hadde gjort et forsøk på å tilfredstille alle andre men det gikk ikke.. Det fikk jeg høre.. Det at hun fikk flaske etter det hadde absolutt ingenting med at jeg hadde større frihet eller noen ting.. Jeg var veldig bestemt på at det var vi som foreldre som skulle gi måltidene for å ha den kosen sammen.. Jeg synest det var stress med flaske når jeg var ute.. Alltid passe på å ha med melkepulver og finne et sted der de hadde kokt vann.. Så skulle det avkjøles osv.. Skulle ønske at jeg bare kunne brette ut puppen jeg og gi der og da men sånn funker der ikke for alle.. Jeg tror ikke det er så mange som ikke ammer pga salppe pupper og at man ikke har noen frihet i det hele tatt.. Ligger nok mer bak det enn som så..

Skrevet

Jeg er gravid med nr 4. Og jeg har ikke ammet noen av mine barn.

Jeg prøvde virkelig med førstemann! Men etter masse mas, press og styr, og hyppige råd hos ammehjelpen i flere måneder greide jeg aldri å få nok melk til å dekke bunnen av flaska i pumpen engang!! Så da ga vi opp. Men det kosta mye skyldfølelse og mange tårer. Følte meg helt mislykket som mor.

Når jeg skulle ha nr 2 fikk jeg ikke de vanlige forandringene i brystene. Og ingen melkeproduksjon. Kom aldri en dråpe. Etter fødselen stressa de veldig på barsel for at jeg MÅTTE amme, og dytta i meg alt mulig av medikamenter, nesespray og gode råd. Men det kom aldri så mye som en dråpe, og de ble faktisk sure på meg!

Så når nr.3 ble født bestemte jeg meg for at dette med amming ikke fungerte for meg, og tok tak i det med en gang. Ingen melkespreng o.l i brystene denne gangen heller. Og selv om jeg ble møtt av et vannvittig ammepress på sykehuset, visse jeg at mine bryster ikke lager melk. Jeg ble nærmest beskylt for å ikke ønske det beste for barnet mitt, og de nektet å gi babyen min melkeerstatning. Så den andre dagen etter fødselen dro vi hjem.

Jeg er selvfølgelig enig i at det aller beste for en baby er morsmelk.

Men jeg synes at dette skaper et unødig press på mamma`n, og jeg mener at de som jobber på barsel burde være litt mer åpnen til at det faktisk er noen som ikke greier å få til dette. Når det går opp for en nybakt mamma at hun ikke greier å få til ammingen, er det støtte og ikke kritikk hun trenger. Jeg tror det ligger mye skyldfølelse og sorg bak mange av de mødrene som gir barnet sitt mat på flaske.

Mine barn er alle sterke og sunne barn. De er sjeldent syke og har ingen allergier o.l. Og det til tross for at de aldri har fått en dråpe morsmelk.

Pappa`n har fått delta med matingen fra første dag, og fått den ekstra nærheten til sine barn. Barna blir mindre knyttet til mamma, slik at det er enklere å ha barnevakt og slike ting. Men egentlig tror jeg ikke det finnes noen store fordeler ved å ikke amme.. Dyrt er det også......

Nå er jeg som sagt på vei med nr 4, og har heller ikke denne gangen noen forandringer i brystene. De virker bare ikke:-)

Skrevet

Tror de sperrene på å amme offentlig gir seg for de fleste etter at man har ammet en stund.Forrige gang måtte jeg stoppe å amme i en bussbu,det må jeg medgi var litt pinlig,men hva skulle jeg gjøre`?var ute å gikk tur og det var 30 min å gå hjem..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...