Gå til innhold

Tidlig eller sen ultralyd mest pålitelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok ultralyd i ca. uke 8, da var jeg 8 uker og 4 dager på vei. Da jeg tok andre ultralyd skulle jeg så vært i uke 20 i følge den første ultralyden, men var i uke 19. legen sa at den siste ultralyden var mest pålitelig, men etter egne beregninger skulle jeg vært lenger på vei, så jeg stoler mest på den første eller et sted midt i mellom. Ei venninne hadde hørt det stikk motsatte, at tidlig ultralyd var mest pålitelig. Noen som har noen synspunkter på det?

Gravid og glad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med legen om at ul i uke 19 er mer pålitelig enn den du hadde i uke 8. Det er jo en grunn til hvorfor ul tas nettopp i denne perioden. Men selv leger kan ta feil m.h.t. termin.

Uansett så kommer barnet når det er klart. Vær forberedt på at barnet kan komme både før og etter gitt termin.

Skrevet

Siden det er obligatorisk UL mellom uke 16-20 har sykehusene MANGE referansedata på akkurat disse ukene. Jeg vil tro at den siste er den som treffer best..

Men det skal være sagt at min egen mens-termin stemte bedre enn sykehuset sin UL med førstemann..

Skrevet

Mener det var sagt en gang at det er mellom uke 17 og 19 de med mest nøyaktighet kan beregne termin fordi bebisene som oftest er like på dette stadiet og etter dette vokser mere ujevnt og ulikt.

Skrevet

Det sagt, lillemor kom på menstermin og ikke UL termin:-) Ikke mange dagene i forskjell da, men allikevel:-)

Skrevet

Jo, takk for svar. Men tror termin skulle vært uka før den jeg fikk nå. Beina var ifølge legen 21 uker, og hodet 19+3. Likte ikke helt det da, men han sa imidlertid at det ikke var noe galt, at alle barn utviklet seg forskjellig. Uansett vet jeg 100 % sikkert at fosteret ikke var så gammelt som 21 uker da jeg var der, så så langt unna 19+3 kan det ikke ha vært!:) Men fikk termindato 13 februar, og syns det var litt teit å gi når termindato uansett bare stemmer i 5% av tilfellene, det kunne jo vært at jeg var super overtroisk. Fikk tilbud om ny ultralyd i uke 32 hvis det passer seg sånn, at de har fagpersonell tilgjengelig rett før jul.Tror det er noe de har begynt med nå, for var jo bare den ene man hadde krav på før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...