Gå til innhold

Tidlig eller sen ultralyd mest pålitelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok ultralyd i ca. uke 8, da var jeg 8 uker og 4 dager på vei. Da jeg tok andre ultralyd skulle jeg så vært i uke 20 i følge den første ultralyden, men var i uke 19. legen sa at den siste ultralyden var mest pålitelig, men etter egne beregninger skulle jeg vært lenger på vei, så jeg stoler mest på den første eller et sted midt i mellom. Ei venninne hadde hørt det stikk motsatte, at tidlig ultralyd var mest pålitelig. Noen som har noen synspunkter på det?

Gravid og glad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med legen om at ul i uke 19 er mer pålitelig enn den du hadde i uke 8. Det er jo en grunn til hvorfor ul tas nettopp i denne perioden. Men selv leger kan ta feil m.h.t. termin.

Uansett så kommer barnet når det er klart. Vær forberedt på at barnet kan komme både før og etter gitt termin.

Skrevet

Siden det er obligatorisk UL mellom uke 16-20 har sykehusene MANGE referansedata på akkurat disse ukene. Jeg vil tro at den siste er den som treffer best..

Men det skal være sagt at min egen mens-termin stemte bedre enn sykehuset sin UL med førstemann..

Skrevet

Mener det var sagt en gang at det er mellom uke 17 og 19 de med mest nøyaktighet kan beregne termin fordi bebisene som oftest er like på dette stadiet og etter dette vokser mere ujevnt og ulikt.

Skrevet

Det sagt, lillemor kom på menstermin og ikke UL termin:-) Ikke mange dagene i forskjell da, men allikevel:-)

Skrevet