Gå til innhold

Noen her med eldre søsken? (ang deling av leker)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye må storesøsken dele lekene sine med småsøsknene sine?

Har ei jente på 4 år og ei på 10 mnd. Hun store leker fortsatt med duplo, og har knottepuslespillene sine enda. De er jo hennes, og hun har nektet å legge dem bort.

Nå er jo lillesøster stor nok til å leke med slike ting også, men skal storesøster tvinges til å dele? Eller skal hun få bestemme om hun vil det, siden det er hennes leker?

På den andre siden er det jo litt unødvendig å kjøpe to sett av alle lekene som begge kan leke med (bøker, tegnesaker, duplo, puslespill...).

Hvordan gjør dere dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig må de dele. Her i huset deler de med glede med minsten. Er kanskje en verre overgang til å måtte dele når storesøster er såpass stor før hun ble storesøster?

Skrevet

selvsagt skal de dele, men synes eldstemann skal få lov til å ha noen få egne ting også. Feks mini har smokken sin, vogna si etc i fred, mens eldstemann har koseputa si, samt noen leker han er veldig glad i.

Skrevet

Her har vi byttet ut knottepuslespill med større puslespill etter hvert som den store har blitt moden for det. Det blir jo feil om den lille hele tiden skal "låne" leker fra den store. På samme måte har vi oppmuntret den store til å skjønne at hun er større og har fordeler av det. Det blir da ikke så invaderende at den lille leker med det som tidligere var populære leker for den store.

Noen spesielle leker kan vel den store beholde, men det blir vel overfylt i lekekassa til slutt? Vi har ikke ubegrenset plass til leker, så her plasseres noen av lekene på loftet når det kommer nye leker i hus.

Barnebøker brukes av dem som er i rett alder for de. Det hadde jo vært vanvittig om jeg skulle kjøpe tre eksemplarer av boka om Karius og Baktus f.eks.

Jeg er ikke spesielt nostalgisk selv, så jeg overfører kanskje samme holdninger til ungene. Dvs jeg sparer ikke en masse klær og leker fra de var små, slik at de kan få dem når de selv blir store. For meg er leker bruksgjenstander som gjerne kan gå i arv om kvaliteten er bra.

Skrevet

Skjønner hva du mener. Men her har vi liksom bare kjøpt leker etter alder, og så har hun fått de gamle i tillegg, for hun har fortsatt likt å holde på med de.

Men det jeg tenker på er at, er det ikke dumt for storesøster at hun må akseptere at de lekene som før var bare hennes, nå er begge's??

(Må bare nevne at hun har utrolig stor eierfølelse for det hun har på rommet sitt). Hun kommer til å føle det som et stort svik, at hun ikke får bestemme over sine egne leker. Hvis jeg går inn på rommet hennes og forsyner meg med bøker fra hennes bokhylle, tar hun det som et stort overtramp på hennes arena!

Ikke misforstå meg, jeg vil de skal dele! Men vil også unngå at storesøster føler det slik. Derfor lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem...

I tillegg lurer jeg på om det er rett at hun skal bestemme om/når lillesøster får komme inn på rommet hennes? Det er jo der alle "felles" lekene er. På stua er det bare "babyleker".

HI

Skrevet

Hva med å gjøre et bytte med storesøster. Hun får en ny leke, noe hun har ønsket seg, som ikke passer for minsten, og det som hun har vokst i fra flytter ut i stua.

Tror dessuten det kanskje det er på tide å lære storesøster at hun må dele sakene sine dersom hun har et slikt eierforhold til de. Er det sånn at det som er minsten sitt får være i fred, at hun spør om å få låne det, eller tror hun at hun eier alt?

Eiersyke barn er lite sjarmerende....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...