Gå til innhold

Trenger råd ang. svigermor....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 6 mnd. Hver gang vi er på besøk hos svigermor, så stapper de i han alt de finner av sukker og brus og krem og is i store mengder. Han får også lov til å leke og tygge på røyk pakken deres.

Problemet mitt, er at jeg er sterkt imot dette, men sliter litt med en svigermor som ville klikket i vinkel hvis jeg hade tatt det opp med henne. Og hvis pappean tar det opp med henne, så vil hun bare bli sur og påstå at jeg har fått han til å agt det. (har opplevd noe tidligere)!

Eliasskal sove hos dem fra lørdag til søndag og jeg gruer meg skikkelig. klarer ikke å slå meg til ro med det..

Glemte å si at de røyker som noen skorsteiner og nå har de begynt å røyke inne igjen når han er på besøk, for nå er han jo "stor" nok,,,,,

Hva skal jeg gjøre? Hva ville dere ha gjort? Svelgt det???

Håper på svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg hadde følt det sånn hadde jeg ikke latt dem passe gullet mitt, nei(også 6mnd). Jeg ville fått mannen min til å ta det opp med henne i og med at det er hans foreldre. Han er vel forhåpentligvis enig med deg? Ikke bry deg om at de blir sure. Du er i din fulle rett til å være sur på dem. Hadde aldri godtatt at noen ga noe til barnet mitt uten å spørre om det var greit. Ikke røykingen heller. Skulle bare mangle at de ikke skal røyke inne med barn i huset. Det er de som er uhøflige og overkjørende spør du meg. Lykke til;-)

Skrevet

Røyker de inne når lillegutt er der???

og du har fortsatt tenkt å sende han dit??????

tenk deg om a!!!

ble litt streng her nå, men de tar jo virkelig ikke hensyn i det hele tatt!!!!!! Blir sint jeg!!!!

Og håper du er klar over at om han tygger i seg en sigarett er det veeeldig farlig, siden han tygger på røyk pakken dems, de virker ikke akkurat som oppegående mennesker, så de hadde ALDRI i livet fått passe på mine barn!!!!!

Skrevet

Hei. Jeg hadde ikke svelget det. Og det er ditt barn, du bestemmer hva han skal ha i seg og ikke ha i seg.

Synes de overkjører deg som mor og mener at mannen din burde ta det opp med dem så kan de bli så sure som de bare vil.

Skal dere ut ? Hva om de kan være hjemme hos dere. Si at det er røykefritt hjemme hos dere og sørge for at det ikke finnes godteri eller brus hjemme.

Er det ingen andre som eventuelt kan sitte barnevakt for dere ?

Nei, jeg hadde nok ikke godtatt det. Jeg vet hvordan det er med at man prøver å ha et godt forhold til svigermor men nå er du mor og må svare for ditt barn. Spesielt når det kommer til å røyke som skorstein og gjøre det inne mens gutten din er der.

Huff, lykke til. Håper du kan ta det opp med de : )

Skrevet

Nei nei nei! Ville ikke sendt ham dit en gang! Røyker de virkelig inne når han er der?! Og kumelk produkter som krem og is skal de jo ikke ha før de er fylt 1 år! Synes ærlig talt du burde grepet inn før...

Skrevet

Takk for svar...

Er vanligvis ikke dn personen som ikke sier ifra, men jeg prøver så godt jeg kan å bevare husfreden, for mannen min sin skyld.

Men jeg har svelget så masse fra dem, men nå når vi har Elias, så er det ikke så lett lenger..

Han får snakke med mammaen sin selv og forklare seg. Tror jeg skal holde meg unna lit til.. Hvis dere hadde visst alt om henne, så hadde dere kåret henne til ihvertfall Norges verste svigermor!!

Huff.. jeg gruer meg til dette. Det kommer til å bli et h......!

Synes mest synd på mannen min. Det er jo mammaen hans!

Hvis det er noe som ødelegger på forholet, så er det svigermødre!!!!!

Litt syte innlegg dette, men neste gang skal jeg skrive noe positivt!! :)

Skrevet

Du som er anonym.. hvorfor tørr du ikke underskrive med navnet ditt før du kritiserer meg??

Det er faktisk ikke så lett!!!

Skrevet

Jeg hadde sagt i fra om hvordan det skal være om de skulle passet minien min. Om de ikke tåler det så får det bare være. Gjensidig respekt er det jeg mener er ett minimumskrav!

Skrevet

Tuller du? Sukker og melk til 6 mnd gammel?

Skrevet

nei. Det er desverre sant..

Idag fikk han:

Fanta, melis og eple kake....Det er helt sykt..

Mannen min gav beskjed også. Vi var i familie selskap, så jeg prøvde så godt jeg kunne å holde kjeft..

På tirsdag var vi i beravelse, og da ga de han, sjokolade kake, krem, melis og saft!

Hva er det som feiler de egentlig??

Vet jeg kulle sagt ifra for lenge siden, men da bryter helvte løs!!!

Skrevet

Si ifra!! Så får du heller ta det helvete. Tenk på hva de kan finne på å gjøre seneer.

Skrevet

Skjønner at du synes det er ekkelt å si i fra da. Men ville absolutt gjort det likevel. Så får de heller bli sure. Det er tross alt litt mer alvorlig at gutten din puster inn røyken deres og får melkeprodukter så ung.

Håper du finner motet til å si ifra, lykke til.

Skrevet

Jeg lurte nesten på om dette er et tulle innlegg, for så tafat og naiv går det vel ikke an å være? (Ikke for å være frekk mot deg bella, men her må du stå på ditt!!...)

At du tolererer den behandlingen av deg for husfredens skyld er en ting, men når de holder på sånn med din sønn? Du er HELT ved din fulle rett til å gi skikkelig beskjed til svigers, for det er rett og slett uhørt spør du meg! Jeg hadde latt være å besøke de, og ikke latt de passe barnet hadde det gjeldt meg/svigers her! Utrolig egoistiske er de! Har selv tatt opp diverse etter hvert med svigermor, og hun har nok blitt rimelig irritert på meg! Men nå respekterer hun meg, og skjønner at jeg kun vil det beste for barna mine, sier ikke slikt for å være slem mot henne.

Det viktigste her er jo at din sønn har det bra og ikke blir utsatt for røyk, sukker og diverse. Ikke at svigermor skal ha det bra.

Skrevet

Det høres ut som du blir nødt til å ta den krangelen før eller siden allikevel......jeg vet:-) når gutten din blir større, vil det bare bli mer og mer.....og du må ikke akseptere at de gir ham så mye sukker og røyker mens han er tilstede. Min svigermor ga også mitt barn mye sukker (han var litt eldre da....) men han ble helt hyper av det!!! Jeg sa klart ifra at mitt barn ble syk av sukker og at barnet hadde vondt i magen når det hadde vært hos henne (smurte litt på sannheten da.......) prøvde selvfølgelig å si det på en fin måte!!!!! Kan du ikke bare ta en hvit løgn- å f.eks si at gutten din kasta opp/ hadde vondt i magen/ eller noe lignende etter siste besøk- alt for å beholde husfreden??????? Vell, lykke til:-)

Skrevet

Hadde det vært min sønn og mine svigerforeldre som oppførte seg slik,

så ville jeg ha sagt klart i fra at dette er uakseptabelt.

Vet det kan være vanskelig med svigerforeldre, og skjønner at du ikke ønsker bråk. Ut i fra det du sier, så er det vel nesten ingen vei utenom hvis du skal få en slutt på dette. Tenk på hva som er viktigst - om de blir sure (og det går sikkert over) eller at sønnen din fortsetter å bli utsatt for røyk, og bli proppa full med masse søtsaker. Jeg hadde heller ikke latt de passe han så lenge ting er som de er. Syns at pappaen kan ta det opp med de, og vise at dere står sammen om det. At de forstår at dette er ikke bare noe som kommer kun fra deg. Sett hardt mot hardt.

Hvis de vil ha kontakt med barnebarnet sitt så må det skje forandringer.

Skrevet

De er like fæle som stemora til sambo og ho skal aldri få lov til å passe tassen vår alene et minutt..

Litt dumt for bestefaren til tassen vår da.. for han er "normal" bortsett fra at han har gifta seg med en skrekkugle!

grøss tenker på hva ho hadde funnet på hvis tassen var alene med ho grøss og gru!

Jeg hadde aldri i verden latt dem vært barnevakt! Med mindre de hadde gjort som du har sagt!

men det mener nå jeg..

Lykke til!

Skrevet

Du, her bør du seriøst vurdere om dere skal bestemme dere for å aldri etterlate barnet deres der. For her er det jo folk som virkelig kan være farlig for barnet ditt.

Det å røyke i nærheten av barn, vil jeg påstå er på grensen til skading av barn jeg.

Og det samme med det de gir babyen din. Jeg har hørt om besteforelder som gir søtt til babyer, men dette du nevner overgår jo det meste. Dette kan jo skade systemet til babyen din, og trigge allergier somman ellers kunne unngått.

Dette bør du og mannen din virkelig snakke om, for disse hadde jeg aldri sendt babyen min til.

Skrevet

Off, høres ikke bra ut.

Jeg synes også det er vanskelig å si ifra om slike ting. Men vet du hva jeg hadde gjort? Alltid vært til stede når barnet er på besøk hos dem og fysisk forhindre dem at de får gitt ham alt dette som han ikke skal ha. "Dette har han ikke godt av", ville jeg sagt, og løftet henne bort med et smil.

Men at de røyker.. Det er igrunnen grunnn nok til å ikke ta med gutten din dit. Dette er jo sånn en regner med at alle vet; en røyker jo ikke i nærheten av barn! Jeg har ei venninne som røyker selv om jeg har med babyen min, og jeg har sluttet å besøke henne når jeg har barna med. Synes det er vanskelig å si til henne at hun bør la være å røyke når de er der, for det er jo liksom så innlysende! Men jeg vil ikke utsette mine barn for røyk, så derfor tar jeg dem ikke med. Kanskje ikke like enkelt når det gjelder besteforeldrene... Jeg synes mannen din bør trå til her! Det er mye enklere for ham å si slike ting til foreldrene sine. Og blir han møtt med at det er DU som får ham til å si det, så får han bare lære seg å argumentere slik at de skjønner at han også mener dette, for dette er vel han også helt enig i??

Skrevet

man kan jo ikke putte sånt i små babyer.. hallo? Jeg hadde blitt steik forbanna for å si det mildt.. men skjønner at det kan være vanskelig å si ifra.. spesielt hvis man har en svigermor som ikke tåler kritikk...

Stor nok til å få røyk i lungene sine? det blir man vel aldri stor nok til...

Hadde svigermor begynt å røyke inne(bor sammen med svigermor) hadde jeg tatt snuppa under armen og gått i protest..

Og aldri om hun hadde fått passe henne heller...

Og hvis noen prøver å putte ting i snuppa sin munn som jeg ikke liker.. så snapper jeg henne til meg.... Det er kun jeg og pappaen som får bestemme hva hun skal ha i munnen foreløbig.

Skjønner hun ikke at hun "skader"/"kan skade" babyen på den måten hun holder på?

Hva med å spille på samvittigheten hennes? si at du hørte om en baby som ble skadet/syk fordi at den spiste.... et eller annet som passer.

Er lov til å overdrive litt avogtil...

Eller hva med å finne frem noen artikler om hva barnet IKKE skal ha før de er gammel nok og konsekvensene av det.. og en artikkel som omhandler skadene av passiv røyking..

Ha de i vesken.. også mister du de tilfeldig før du går.. så har hun noe lesestoff...

hehe.. er litt utspekulert når jeg ikke blir hørt.. og det funker ofte...

iallefall skal du ha lykke til.. håper det ordner seg...

Skrevet

Skjønner din frustrasjon..

Men, du er nødt til å ta en prat med svigers. Hva med at de lar vær å røke i samme rom som ungen, under vifta på kjøkkenet, åpne et vindu..? Kan jo foreslå å bytte ut alt sukkeret med eplemost (uten sukker...) eller noe kos i den duren.. Poenget er jo å ikke bli uvenn med svigers og at ungen får riktig stell, og kan ha det hyggelig med besteforeldrene..! Vet noen kommer til å kommentere på at de ikke burde røyke inne i det hele tatt, men det er strengt talt ikke bedre å gå ute med ungen langs en trafikert vei... (iallfall ikke i olso...)

Uansett hva du tar opp med dem er måten du tar det opp på som er det viktigste, få med gubben og prøv å ikke få dem til å føle seg kritisert..

Lykke til!

Skrevet

hvis de er så dumme at de røyker inne så hadde jeg nektet dem å passe barnet. ikke tvil om det. høres ut som mindre smarte, spør du meg.

Skrevet

Takk for svarene jenter! Det er godt å høre at det ikke er jeg som overreagerer..

Mannen min er helt enig med meg og han ringte dem igår og var veeeeeeeeeldig forsikig med det han sa.

Vi tok en spansk en og sa at Elias ble dårlig i magen og at han hadde skreket i går da vi kom hjem, og derfor bør alle sutte å gi han sukker.

Han sa også at vi hadde satt pris på at de ikke røyket inne når de skulle passe Elias i morgen og at det var veldig viktig for oss.

Han sa alt i en fin tone og ingenting usaklig.

Svigermor ble drittsur og vil ikke pase Elias i mogen siden vi ikke stoler på dem. (har jo ingening med tillit å gjøre da!!) Hun slengte også masse drit til mannen mn og sa at vi var så prippne og så "perfekte" at det var umulig å tilfredstille oss!! HALLOOOO!!!!!

Viste dette kom til å skje, men det var jo ikke noe annet å¨gjøre.

Trist at det skulle bli sånn, men men...

Takk for svarene uansett. Setter pris på ærlige meninger!

Ha en flott helg alle sammen!

KLEM!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...