Gå til innhold

liste over hva som øker melkemengden. Sammendrag av tidl. tråd. Holdes oppe


Blomman

Anbefalte innlegg

Liste over hva som kan øke melkeproduksjonen

 

Galactogogues =urter og medisiner som øker melkeproduksjonen.

Afripran (kvalmestillende medisin)

Fennel

Ammete

Tistel

Brennenesle

Anis

Fenugreek (bukkehornsfrø) – (NB! ikke fenugreek med timian -null virkning)

Persille og dill

Havregrøt/suppe

Vørterøl , maltekstrakt, maltblokker

Og en hel del andre:

http://www.kellymom.com/herbal/milksupply/herbal-rem_a.html

 

Metoder:

Sove godt, spise, drikke, (Vel, ikke drikk for mye vann visstnok) 2-3 l er bra. ammekake.#

La barnet amme ofte, (gjerne hver 1,5 t )pluss om natten. Bruke hjelpebryst med mm/mme om barnet godtar sonde på brystet.

Ikke stresse, gråt evt. ut all frustrasjonen din bøtter og spann.

Massasje og avslapningsøvelser, få avlastning med evt. andre barn og baby.

Varmt bad/varm dus j-varme på brystene –varmepakninger (gjerne ammehjelpens) og ullinnlegg (gjerne ubehandlede)

Akupunktur/Homeopati

Frisk luft

 

Hjelp til aa faa melken ut:

Syntocinon nesespray fra legen

Lecitin fra helsekosten (3*1200mg for behandling ved klumper, 1200mg ved vedlikehold etter klumper)

 

holde seg unna

peppermynte

timian

 

 

 

#

Det er problemstillinger som at kolikkbarnet ikke tåler ting, eller at man enkelt og greit ikke får i seg nok mat.

 

Så Expat har snørt isammen en oppskrift på ammekake (med kvalifikasjoner per ingrediens;) ) Ta den med til nybakte (hehe) mødre...eller moms selv. Fort gjort å lage, det eneste som tar tid er bløtleggingen av grynene. Den er ikke altfor søt, men blir det hovednæringen din så kan kanskje mye av sukkeret sløyfes og kaken brukes istedenfor brød? Legg til skinke og grønnsaker kanskje?

En rute per ammings?

 

 

Expats Ammekake

 

Man tager:

 

2dl hirsegryn (protein og jern! Samt masse annet bra)

1+1dl havregryn (vit B, fiber)

2dl vann

3dl hvetemel (noe må jo holde den sammen)

1dl solsikkeolje (helst kaldpresset, vit E)

1dl kokt eplemos (vit C)

1dl sukker (energi! og namm)

1-2ts bakepulver (til å heve)

1ts vaniljesukker (nam, men kan kanskje sløyfes)

1 egg (til heving, kan kanskje sløyfes, men det har jeg ikke prøvd)

1dl rosiner (fiber, vit C)

Sesamfrø til å strø med (kalsium)

 

Legg hirsegrynene pluss 1dl havregryn i bløt i vannet en times tid eller så, kan stå lengre (frigjør jernet). Hell i en kjøkkenmaskin, rør inn solsikkeoljen, 1dl havregryn, eplemosen, sukker...alt sammen unntatt sesamfrøene (altså vått-tørt-vått-tørt, da skiller det seg ikke!), hvetemel og rosiner til slutt.

Ta frem en langpanne (eller bruk smaa muffinsformer), olje platen og strø masse sesamfrø over oljen. Hell røren over sesamfrøene (er den for tynn, bruk litt mer hvetemel), bruk en slikkepott og smør utover litt tykkere enn 1cm og så strø masse sesamfrø over. Stek midt i ovnen på 180-200 grader i 10-15 min (når gaffelen slipper). Kutt den i ruter med en skarp kniv, og legg i tett boks når den er kald.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

galaktogoues (jernteppe med å oversette dette til norsk...) er det som er nevnt i lista- samlebegrep på en måte over ting som øker melkeproduksjonen. Noe fås kjøpt i helsekost/apotek - andre ting finner du jo i daglivare butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hjalp meg (men vi er jo forskjellige):

*Legge babyen til brystet i tide og utide (følte jeg ikke gjorde annet en periode).

*TRENE, etter en joggetur kjente jeg at hele kroppen "løsnet opp" og da kom melken!!

*TRO på at man har nok (selv om hs sa jeg ikke kunne klare å fullamme, nå legger vesla på seg som bare det!) og gi det litt TID.

*Lag hjelpebyste og mat babyen via denne istedenfor flaske hvis du må gi mme.

*Pumpe det brystet barnet ikke dier på samtidig som barnet spiser (når man får utdrivningsrefleksen) på natten (eneste gangen jeg hadde litt ekstra). Jeg håndpumpet, fikk mer ut da enn disse pumpene.

*Nesespray for å få melken fortere ut hjalp oss veldig i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...