Gå til innhold

Noen med samme erf? ang overvektige mødre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er overvektig og meget klar over det, ble for mye kose mat pga "jeg synes selv i meg selv følelser" under graviditeten og jeg fikk fødselsdepresjoner som enda ikke har gitt seg helt (har en datter på litt over året). Jeg har gått ned mange kg uten at det enda synes, og har aldri hatt et fedmeproblem før (nå veier jeg 96kg og er 172cm).

Tingen er at jeg alltid får høre hinting fra helsesøster om at jeg må passe vekta på ettåringen min, hun veier like mye (på grammet) som en nabos jente som er 2 cm kortere enn henne. Min nabo er veier normalt i forhold til høyden og har alltid fått høre at hennes jente er sååååå perfekt (samme helsesøster)... Hun har fått beskjed om å gi jenten sin h-melk, jeg fikk beskjed om å gi ekstralettmelk eller vanlig lettmelk. Har og fått påpakning om at jeg kanskje gir henne for mye mat,naboens unge spiser mye mer enn jenta mi...

Jeg er så fornærma at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.

Jeg er visst en dårlig mor siden jeg er feit... argh...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

seriøst???!! HALLO???!!!!! Ikke bry deg om helsesøster hvis det er sånn de holder på! Jeg er ca samme størrelse som deg, litt kortere... Har aldri fått høre noe slikt. Tror nesten jeg ville sagt fra at hun bør passe sine egne saker... Eller iallefall fortelle hvordan du opplever dette! Kan hende hun endrer seg da... Enkelte folk, altså!! ÅÅÅhhh! Nei, bruk tiden på noe mer fornuftig som å nyte jenta di du. Hun er helt sikkert minst like perfekt som naboens jente!! :)

Skrevet

hei.

for en tåpelig kommentar av en helse søster. ikke ta deg nær av det.

du er ingen god mor av den grunn.

hadde sagt det til henne at dette tok jeg meg nær av.

stor klem

Skrevet

Jeg er noen cm lengre enn dere, men i samme vektklasse. Har også en mann som er en del kilo for tung.

Gutten vår var også en del for tung i forhold til normalen fra han var ca.5 mnd. og fram til 15 mnd, men det ble aldri kommentert i større grad.

Vel - helsesøster har vel også i vårt tilfelle hintet frampå om det samme som du nevner, men jeg har bare lagt alle kort på bordet, har ingen synder å skjule.

Sa til HS at det tross alt finnes noe som heter gener og at noen av oss aldri blir tynne uansett hva vi gjør.

Hos oss spiser vi lite usunn mat og er ute og går tur 1/2 time om dagen. Ingenting med vårt kosthold og levesett skulle tilsi at vi er overvektige, men det er vi.

Så stol på deg selv og fortell gjerne helsesøster hvordan du føler.Hvis du fortsatt føler det vanskelig, finnes det kanskje flere helsesøstre der du bor?

Skrevet

Jeg har heldig vis ikke fått sånne beskjeder ennå... Jeg er ganske overvektig selv (vil ikke skrive hvor mye pga jeg har fått mye dritt her inne om det før)... Men nå er gutten min ganske fin og slank om jeg får si det selv.... :-) Men fy f... så forbanna jeg hadde blitt om noen hadde kommentert vekta mi eller gutten min sin vekt! tror ikke andre at vi selv ser vi er overvektige...? Vi trenger da ikke å hele tiden bli minnet på det1 Jenta di følger sin egen kurve og det er umulig i så ung alder å påpeke overvekt!

Skrevet

Helsesøster setter sikkert fokus på dette fordi tykke folk får tykke barn...selvfølgelig med unntak..men sjansen for at barnet blir overvektig når 1 eller begge foreldrene er det, er veldig stor.

Jeg er overvektig selv og er veldig klar over at jeg må passe litt ekstra godt på når jenta mi vokser opp.

Jenta mi er nå 16 mnd og er altfor glad i mat, vi har allerede begrensninger på henne.

Skrevet

Åhhh, jeg kjenner jeg blir så sint inni meg når jeg hører sånt. Arrrgghh.

Skal man begynne å fokusere på mat så tidlig så ender det iallefall opp med at barna blir overvektige. Mener man skal ha et naturlig og sunt forhold til mat. Vet med meg selv at ble det lagt veldig mye fokus på mat hjemme når jeg var liten ( mengde osv ) og det endte heller opp med at jeg spiste i smug noe som igjen resulterte i overvekt som jeg fortsatt sliter med.

Myten om at overvektige føder store barn kan det godt være noe i, men jeg tror faktisk vi er de som er mest obs på å spise sunt i graviditeten?

Fødte iallefall en gutt på 3300 selv om jeg er overvektig så ædabæda alle helsesøstre og jordmødre der ute.... ( ja var veldig bevisst og trente for å unngå stort barn ).

Tror helsesøstre og jordmødre skal være veeeldig forsiktige med ikke å sette alle i bås hele tiden!!! Arghhh.

Sånn da var jeg ferdig med å være sint tror jeg!

Velger å være anonym.

Skrevet

Jenta mi forstår ikke at vi setter begrensninger til henne. Begrensningene jeg snakker om er f.eks:

maks 2 skiver pr måltid

hun får ikke snop/vet ikke hva det er enda

mellommåltid er alltid frukt

hun får kun 1 porsjon middag (+frukt til dessert hvis hun vil ha)

Det jeg snakker om er ikke at overvektige føder store barn, men at overvektige ofte får store barn pga usunn mat i familien (altså at barnet blir overvektig som 6-åring eller 12-åring.

Du kan bli så sint du bare vil, men jeg tror det er godt at helsesøsteren setter fokus på det slik at foreldrene er obs på at risikoen er stor.

Jeg prøver så godt jeg kan at jenta mi skal ha en normalt og sunt kosthold og ikke bli like overvektig som meg...JA, jeg må begynne nå når hun er 16 mnd....hvis ikke kan hun lære seg dårlige matvaner allerede nå.

Jeg er overvektig og fødte en unge på over 5 kilo. Jeg gomlet ikke på snop i graviditeten, men vi får store barn i familien og det at jeg er overvektig spilte kanskje en rolle det også.

80 % av de som er overvektige som barn blir det når de er voksne...bør vi ikke ta kontroll over dette mens de er små da?

Skrevet

Er helt enig med deg Anomym, tror du misforstår meg.

Det jeg mente er at man skal være forsiktig med å stryke alle under en og samme kam. Ser på meg selv som overvektig, men er fortsatt veldig bevisst på hva jeg gir sønnen min for det. Det kan godt hende det også finnes "tynne" mennesker der ute som får store barn og som blir store som voksne. ( mine foreldre er ikke "store" ).

Man skal være veldig forsiktig med fokus på mat og mengde når de er små ( ser på meg selv som eksempel ) og heller fokusere på at de spiser rett mat og at de får nok fysisk aktivitet.

Skrevet

Jeg hadde blitt fornærma, ja. Hun går rett og slett utfra at fordi du er overvektig så har familien et usunt kosthold, det stemmer ikke nødvendigvis.

Jeg synes det er altfor mye fokus på kropp. Unger på 1-2 år spiser nå så mye som de vil/må ha, så bare man sørger for at de jevnt over spiser sunt og variert så er alt i orden. Overhør henne!

Hilsen ikke overvektig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...