*marekatta* Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Legger det inn her også jeg..... Vi har kjøpt en SIMENS oppvaskmaskin i dag. Og i bruksannvisningen står det at det skal SALT i. Det står: IKKE VANLIG SALT............. Men det står ikke noe om hvilke salt..... Noen?
**synne** Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 Tror ikke du trenger det her i norge... Men tør ikke være så bastant... Vi har ikke brukt i vår, selv om det står at det skal være det.. Noen sa da til meg at det var vanlig i sydligere strøk pga kalk...? Iallefall...vår maskin har gått i et år nå, uten problemer... Om ikke annet så kan du jo spørre der du kjøpte maskinen?
Livmor Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 Det står det i vår maskin også, men ettersom jeg forsto gjelder det hvis vannet er uvanlig "hardt". Ikke at jeg helt vet hva som menes med det, men det var visst ikke noe som var aktuelt for oss uansett fikk vi beskjed om.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #4 Skrevet 17. oktober 2006 De selger nok den typen salt du evt. trenger der du kjøpte oppvaskmaskinen. Hvis du har vann med lite kalk trenger du ikke salt. Vi har borebrønn og mye kalk i vannet. Ble derfor anbefalt å bruke salt i maskinen. Så det du må gjøre i første omgang er å finne ut av kalkinnholdet i vannet.
futte (tm) Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 Fant et sted i bruksanvisningen der det sto at du bare trengte dette i land hvor det var mye kalk i vannet og det er det vanligvis ikke i Norge. Men fryktelig irriterende med det lyset som konstant lyser for det er frutt for salt!
Knixen Skrevet 18. oktober 2006 #6 Skrevet 18. oktober 2006 Har du kommunalt vann, så ring kommunen og de vil vite PH-verdien på vannet, og dermed om du trenger salt. Har du privat borevann, så må du nesten finne ut av det selv. De fleste maskiner kan programmeres slik at det lyset om manglende salt ikke lyser, les bruksanvisningen nøye.
nove Skrevet 18. oktober 2006 #7 Skrevet 18. oktober 2006 Har også en slik maskin og du må kjøpe saltet der du kjøpte maskinen. Maskinen vår vil ikke vaske hvis vi ikke har dette saltet i. Du fyller bare opp et kammer også går det kjeeeemplang tid før du trenger å fylle på igjen. Tror du skal bruke salt hvis det står at det skal brukes.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #8 Skrevet 18. oktober 2006 da jeg bodde i Sveits måtte jeg "dekalke" vannkokeren...den fikk et hvitt belegg....der var vannet hardt....det er det iallefall ikke her...aldri hatt samme problem i Norge
Knixen Skrevet 18. oktober 2006 #9 Skrevet 18. oktober 2006 "Tror du skal bruke salt hvis det står at det skal brukes." -------------------------- Nei, det er vannet der du bor som avgjør dette, ikke hva produsentene av maskinen sier. Husk at de lager maskinene for noen flere land enn Norge. Hardt vann (som gir mye kalk, og som krever salt for å hindre avlreiringer) er mye vanligere nedover på kontinentet, men også veldig vanlig ved borevann i enkelte steder i Norge.
nove Skrevet 18. oktober 2006 #10 Skrevet 18. oktober 2006 Fikk også beskjed om at dette hadde noe med kvaliteten på vasken å gjøre og det skader ikke å bruke det når det står i instruksen at det skal brukes. Tenker også litt på garanti osv.
Inger¸.•°´¯♥ Skrevet 18. oktober 2006 #11 Skrevet 18. oktober 2006 Kanskje litt utenom din problemstilling, men etter et kjærringråd for svigermor, brukte jeg havsalt (altså grove saltkorn) i oppvaskmaskina mi for å få bort ekkel lukt. Det fungerte, lukta forsvant. Dette gjør jeg ca en gang i halvåret. Og da lar leg maskina gå uten kopper og uten oppvaskmiddel, men med saltet.
¤SolaMi¤&lillesøs Skrevet 18. oktober 2006 #12 Skrevet 18. oktober 2006 Kjøpte ny oppvaskmaskin sist uke og rørleggeren sa at man ikke trenger slikt salt her i Norge.
Mamma til to skjønne gutter Skrevet 18. oktober 2006 #13 Skrevet 18. oktober 2006 Du skal teste vannet der du bor, eventuelt høre med kommunen, og så kan du bruke vanlig grovsalt. Det får du kjøpt i dagligvarebutikken din
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå